Deze sublieme opname van het compleet ballet “The Prince of the Pagodas”, de eerste in meer dan een decennium, weerspiegelt Wongs interesse in Balinese Gamelan en de diepe connectie die hij tijdens zijn compositiestudies maakte met het werk van Benjamin Britten. Wongs interpretatie weerspiegelt zijn interesse in diverse volkstradities en wordt verder versterkt door musicologische details, als resultaat van zijn tijd die hij doorbracht in de Britten Pears-bibliotheek met de Britten-specialist, emeritus-componist van Hallé, Colin Matthews.
“The Prince of the Pagodas” is een ballet van de Britse componist Benjamin Britten, gecomponeerd in 1956 en 1957. Het is een van zijn weinige werken die specifiek voor ballet zijn geschreven en wordt gekenmerkt door een fascinerende combinatie van Europese en Oosterse invloeden. Het werk werd oorspronkelijk gemaakt voor het Royal Ballet en is een schitterend voorbeeld van Brittens veelzijdigheid en zijn vermogen om verhalen muzikaal uit te beelden.
Het ballet vertelt een sprookjesachtig verhaal, dat lijkt op klassieke verhalen als De Schone en het Beest en Assepoester. Het draait om een prinses, Belle Rose, die een reis onderneemt om haar vermiste broer, de Prince of the Pagodas, te vinden. Onderweg wordt ze geconfronteerd met uitdagingen, betoveringen en mysterieuze figuren. Uiteindelijk ontdekt ze dat haar broer is veranderd in een salamander en helpt ze hem zijn menselijke vorm terug te krijgen. Het verhaal heeft een diepere laag die draait om vergeving en familiebanden.
Brittens muziek voor The Prince of the Pagodas is zowel lyrisch als ritmisch complex. Het werk bevat een opvallende mix van westerse klassieke tradities en Aziatische klanken. Dit laatste is te danken aan Brittens fascinatie voor de gamelan-muziek van Bali, die hij leerde kennen tijdens een reis naar Azië in 1956.
De invloed van de Balinese gamelan is duidelijk hoorbaar, vooral in het gebruik van percussie, onregelmatige ritmes en een klankwereld die doet denken aan Oosterse tempels en dansen. Hoewel het een ballet is, heeft de muziek een symfonische structuur, met complexe orkestraties en meeslepende thema’s die de personages en gebeurtenissen weerspiegelen. Britten gebruikte specifieke instrumenten en harmonieën om de emoties en acties van de personages te schilderen. Bijvoorbeeld de mysterieuze en delicate geluiden die de salamanderprins vertegenwoordigen, terwijl de muziek van de prinses vaak helder en heroïsch is.
De oorspronkelijke choreografie was van John Cranko, een gerenommeerde Britse choreograaf. Later hebben verschillende choreografen het ballet opnieuw geïnterpreteerd, waaronder Kenneth MacMillan. Het werk blijft een visueel en muzikaal spektakel, waarbij de dansers vaak uitdagende rollen moeten uitvoeren die passen bij de gelaagde muziek. Het ballet blijft een belangrijke bijdrage aan het repertoire van zowel klassieke muziek als dans en toont Brittens vermogen om culturen en muzikale tradities op een originele manier samen te brengen.
De première van “The Prince of the Pagodas” vond plaats op 1 januari 1957 in het Royal Opera House Covent Garden onder leiding van Britten zelf. In januari 1954 kondigde Sadler’s Wells Ballet aan dat Cranko samenwerkte met Benjamin Britten om een ballet te creëren. Cranko bedacht een conceptscenario voor een werk dat hij oorspronkelijk The Green Serpent noemde , waarin hij elementen uit King Lear , Beauty and the Beast (een verhaal dat hij in 1948 voor Sadler’s Wells had gechoreografeerd) en het oosters verhaal dat door Madame d’Aulnoy was gepubliceerd als Serpentin Vert samenvoegde. Hij stelde een lijst met dansen op, beschreef eenvoudigweg de actie en gaf een totale timing voor elk, gaf dit aan Britten en liet hem componeren wat uiteindelijk The Prince of the Pagodas werd. Britten droeg de partituur op aan Imogen Holst en Ninette de Valois.
Deze cd markeert het begin van een innovatieve reis voor de Hallé onder haar nieuw aangestelde chef-dirigent en artistiek adviseur, Kahchun Wong. Internationaal geprezen om zijn dynamische podiumuitstraling en zijn doordachte verkenning van oosterse en westerse artistieke erfenissen, neemt de in Singapore geboren Kahchun Wong zijn nieuwe rol bij de Hallé op zich in september 2024, na zijn opwindende debuut met het orkest vorig seizoen.
Deze opname toont het een indrukwekkend bereik en expressiviteit die Brittens “Prince of the Pagodas” in al zijn facetten belicht. Het precieze gebruik, de helderheid van de stemvoering en de onderlinge doorlaatbaarheid tussen de afzonderlijke instrumentengroepen creëren een totaalbeeld dat veel verder gaat dan het puur technische en diepe emoties.
Kahchun Wong (1986), geboren in Singapore en internationaal geprezen om zijn opwindende podiumuitstraling en zijn doordachte verkenning van oosterse en westerse artistieke erfenissen, is chef-dirigent van het Japan Philharmonic Orchestra en de eerste gastdirigent van de Dresdner Philharmonie. Hij volgde Sir Mark Elder op als de nieuw benoemde chef-dirigent en artistiek adviseur van de Hallé vanaf 2024/25. Sinds hij in 2016 de Mahler Competition won, heeft Wong gastdirigenten gehad bij gerenommeerde orkesten zoals de New York Philharmonic, The Cleveland, Detroit Symphony, Seattle Symphony, London Philharmonic, BBC Symphony, Royal Liverpool Philharmonic en Czech Philharmonic Orchestra, Orchestre National du Capitole de Toulouse, evenals de orkesten Hong Kong Philharmonic, Shanghai Symphony, Osaka Philharmonic, Tokyo Metropolitan Symphony en Yomiuri Nippon Symphony. Wong heeft sterke samenwerkingen gehad met solisten als Nelson Freire, Thomas Hampson, Barbara Hannigan, Gerhard Oppitz, Christian Tetzlaff, Patricia Kopatchinskaya, Gautier Capuçon, Daniel Lozakovich, Mao Fujita, Sergei Nakariakov en Vilde Frang. In december 2019 werd Wong de eerste artiest uit Singapore die de Orde van Verdienste ontving van de Bondspresident van Duitsland voor zijn toegewijde diensten en uitzonderlijke prestaties op het gebied van de culturele betrekkingen tussen Singapore en Duitsland en de bevordering van de Duitse muziekcultuur in het buitenland.
Het Hallé Orchestra werd in 1857 opgericht door de Duitse dirigent en pianist, Charles Hallé, eigenl. Karl Halle (1819-1895) afkomstig uit Hagen. Sir Mark Philip Elder (°1947), lid van de Order of the Companions of Honour en Commander of the Order of the British Empire, is sedert 1999 de muziekdirecteur van het Hallé Orchestra in Manchester.
Benjamin Britten The Prince of the Pagodas Hallé Orchestra Kahchun Wong cd Hallé CDHLD7565