“Eugene Ysaye, Poème Nocturne”, door Svetlin Roussev, George Tudorache, Henri Demarquette en Sarah Defrise, en het Orchestre Philharmonique Royal de Liège o.l.v. Pablo González op het label Musique en Wallonie.

Deze cd brengt concertwerken van Eugène Ysaÿe (1858-1931) samen die, met uitzondering van de Saltarelle carnavalesque, nooit in hun orkestrale versie zijn opgenomen. Het nodigt daarom uit voor een unieke reis in het klankuniversum van de componist, van zijn eerste tot zijn laatste composities geschreven voor solist(en) en orkest.

De legendarisch Belgische violist, Eugène Ysaÿe (foto), begon als jongen viool te spelen in het salonorkest van zijn vader Nicolas in de “Pavillon de Flore”, toen bekend als de “Bonbonnière de la rue Surlet” in Luik. In dat orkest speelden ook de Belgische violisten César Thomson, de latere leraar aan de Julliard School in New York, en Ovide Musin die concertmeester werd van het Kursaalorkest van Oostende o.l.v. Jean-Baptiste Singelée. Musin emigreerde later naar New York. Zij begeleidden in de Bonbonnière Yvette Guilbert en Aristide Bruant. Ysaÿe speelde later samen met Rachmaninov, Rubinstein, Clara Haskil (foto) en Pablo Casals …

Hij werd “Maître de Chapelle de la Cour de Belgique en was primarius (1ste violist) van het “Quatuor Ysaÿe”. De andere musici waren Mathieu Crickboom, altist Léon Van Hont en cellist Joseph Jacob. Hij werd ook de leraar van een immens aantal grote violisten (o.a. Josef Gingold, William Primrose en Louis Persinger). Eén van hen, de Brusselaar Léon Barzin, is vandaag totaal vergeten. Barzin werd de stichter van het … New York City Ballet! Van 1918 tot 1922 was Ysaÿe dirigent van het Symfonie orkest van Cincinnati. De eerste dirigent van dat orkest was de in Texas geboren Frank Valentine Van der Stucken, maar had een vader uit … Antwerpen!

Ysaÿe evolueerde geleidelijk van briljant virtuoos tot componist van intieme, innemende muziek. Ysaÿe ontwierp nl. vanaf 1896, nog voor Ernesqt Chausson (foto), met zijn “Poèmes” voor viool en orkest, een totaal nieuw en origineel genre. Ysaÿe componeerde muziek met een lyrische en harmonische rijkdom, stilistisch ver verwijderd van zijn eerder werk als virtuoos.

Het componeren had voor Ysaÿe een intieme noodzaak. Dat kwam door zijn gezondheid. Vanaf 1899 had de topviolist nl. last van krampen in de rechterhand en peesontstekingen en leed hij daarenboven aan diabetes. Sombere gedachten tot gevolg overwon Ysaÿe o.a. met de verklanking van herinneringen aan de zorgeloze kinderjaren, van de landschappen van zijn geboortestreek (het mooi land van Herve rond Luik), en van de sfeervolle îles de Godinne rond het idyllisch dorp Godinne aan de Maas, waar hij van 1902 tot 1911 in zijn villa “La Chanterelle” woonde. ‘La chanterelle’ is de Franse benaming voor de hoogst gestemde, open 1ste snaar, de mi snaar, van de viool.

In Duinbergen ten zuiden van Knokke, verbleef hij daar in afwachting van de bouw door architect Adolphe Pirenne, van zijn villa “Rêve d’enfant” (foto) in Normandische cottagestijl als zomerverblijf aan de Fochlaan in “Het Zoute” in Knokke-Heist. Het art-deco meubilair was van de hand van de Luikse meubelmaker Gustave Serrurier-Bovy, een vriend van Ysaÿe. Tot de gasten die er zouden logeren behoorden onze Koningin Elisabeth, Charpentier, Debussy, Gustaaf De Smet en Maurice Ravel.

Tracklist:

Fantaisie pour violon et orchestre op. 32

Petit poème romantique pour violon avec accompagnement d’orchestre réduit

Variations sur un thème de Paganini pour violon et orchestre

Saltarelle carnavalesque pour violon et orchestre

Poème nocturne pour violon, violoncelle et orchestre op. 29

Paraphrase sur un thème de Mendelssohn pour chant et orchestre

 De uitvoerders zijn Svetlin Roussev en George Tudorache – viool, Henri Demarquette – cello en Sarah Defrise – sopraan.

Pablo González, geboren in Oviedo, Spanje, wordt vaak omschreven als een van de meest dynamische chef-koks van zijn generatie. Hij won diverse internationale wedstrijden, was eerste gastdirigent van het Orkest van de stad Granada en assistent-directeur van het London Symphony Orchestra, voordat hij werd benoemd tot muziekdirecteur van het Symfonieorkest van Barcelona en het Nationaal Orkest van Catalonië. Momenteel is hij chef-dirigent en artistiek adviseur van het Spaanse Radio- en Televisiesymfonieorkest, waarmee hij regelmatig optreedt in het Teatro Monumental in Madrid. Pablo González beschikt over een breed repertoire, waaronder de complete instrumentale muziek van Mahler en Schumann. In zijn repertoire nemen Russische en Duitse muziek uit de 19e eeuw een belangrijke plaats in. Hij werd geprezen om zijn interpretaties van Mahler, Strauss, Tsjaikovski, Sjostakovitsj, Prokofjev, Moessorgski, Rimski-Korsakov, Stravinsky, Schumann, Brahms… Als gastdirigent van talrijke orkesten heeft hij bevoorrechte banden opgebouwd met het Filharmonisch Orkest van Helsinki, het Filharmonisch Orkest van Luik, de Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern, de Philharmonie Dresden, de Hallé in Manchester, het Filharmonisch Orkest van Warschau en het Orchestra della Svizzera Italiana. Onlangs kreeg hij lof voor zijn dirigeerwerk bij de Lahti en Stravanger Symphony Orchestras in Scandinavië, het Royal Philharmonic Orchestra, het City of Birmingham Symphony Orchestra, het Residentie Orkest in Den Haag en het Sinfonieorchester in Bazel. Pablo González werkt regelmatig samen met de beste solisten: Anne-Sophie Mutter, Renaud en Gauthier Capuçon, Sol Gabetta en Nikolai Lugansky, om er maar een paar te noemen.

Eugene Ysaye Poème Nocturne Svetlin Roussev George Tudorache Henri Demarquette Sarah Defrise Orchestre Philharmonique Royal de Liège Pablo González cd Musique en Wallonie MEW2409