Het ensemble Orpheus Britannicus, o.l.v. Andrew Arthur, kreeg op hun nieuwe cd “A Courtly Garland for Baroque Trumpet”, het gezelschap van de beroemde baroktrompettist Robert Farley. Hun opwindende programmering vertelt over de opkomst van de trompet in de kunstmuziek tijdens de barok en de groeiende virtuoze en melodische mogelijkheden van zijn hedendaagse spelers. Trompettist Jonathan Freeman-Attwood en pianist! Daniel-Ben Pienaar, zetten hun oor prikkelende, fantasierijke reeks van muzikale heruitvindingen voerder met “An English Sett for Trumpet”, een viering van het gouden tijdperk van de 16de-eeuwse, Engelse muziek. En dit op trompet en…piano!
Robert Farley (foto) is eerste trompettist van het “Orchestra of the Sixteen” en de “Hannover Band”, een actieve freelance trompettist bij verschillende, vooraanstaande Britse orkesten, en hij is regelmatig solist op natuurtrompet bij toonaangevende ensembles in het VK, Europa en de VS. Robert Farley studeerde aan het Royal College of Music waar hij verschillende prijzen won, waaronder de “Ernest Hall Memorial Prize”. Hij is nu een druk bezette freelance trompettist die samenwerkt met grote orkesten, waaronder het Philharmonia Orchestra of London, het City of Birmingham Symphony Orchestra en London Sinfonietta. Naast van “the Sixteen” en de “Hanover Band”, is hij eerste trompettist van “Concerto Copenhagen” en het “Carmel Bach Festival”, (in het auditorium van Sunset School en de Carmel Mission Basilica in Californië), en is ook regelmatig te gast bij het Stuttgart Barock Orchester. Met hen speelde hij op tal van veelgeprezen opnamen, waaronder Bachs H-moll Messe en orkestsuites, “Messiah” en “Coronation Anthems” van Händel.
Hij was solist bij het Orchestra of the Age of Enlightenment, Academy of Ancient Music en Tafelmusik, Canada. Roberts solowerk omvat o.a. opnamen van Vivaldi’s Concerto voor twee trompetten, Händel Aria’s met Emma Kirkby, en een opname van Bachs Cantate BWV 51. Hij gaf internationale masterclasses aan de Hong Kong Academy of Performing Arts, Universiteit van Ulsan, Zuid-Korea en op het Festival Oude Muziek van Curitiba in Brazilië. Zijn publicaties omvatten “Natural Trumpet Studies for Brass Wind” en Play Latin (Faber Music).
Op de Resonus cd valt heel wat te ontdekken. Er staat nl. werk op van 17de-eeuwse, Duits-Oostenrijkse en Italiaanse componisten, Biber, Corelli, Girolamo Fantini, Gottfried Finger, Frescobaldi, Andrea Grossi, Bernardo Pasquini, Gottfried Reiche, Johann Heinrich Schmelzer, Torelli en Giovanni Buonaventura Viviani. U ontdekt o.a. de “Sonata a quattro” in D voor trompet, strijkers en continuo, WoO 4 van Corelli,, de “Canzona Prima” van Frescobaldi, de “Sonata a 5” in C van Schmelzer en de “Sonata nr. 1” in C voor trompet en orgel van Viviani. Een bijzonder, bijzonder mooie cd.
Werk van componisten uit de 16de- en 17de eeuw, zoals Byrd, Gibbons, Tomkins, Lawes en Locke, inspireerden de Engelse hoornist Timothy Jones, tot arrangementen die deze muziek weer tot leven brengen in een opwindende, onderhoudende, intieme en vooral, heel originele kamermuziek bezetting. Freeman-Attwood en Pienaar spelen nl. op moderne trompet en een moderne Steinway-piano. Hun cd laat u dansen, liederen, fantasieën en variaties uit de Elizabethaanse, Jacobijnse en Caroline-perioden (1500-1737) ontdekken.
Professor Jonathan Freeman-Attwood (foto), studeerde aan de Universiteit van Toronto en studeerde af met First Class Honours voor hij begon met onderzoek aan Christ Church, Oxford. Hij diende dertien jaar als Vice-Principal & Director of Studies aan de Royal Academy of Music onder zijn voorganger Sir Curtis Price, na een periode als Dean of Undergraduate Studies tussen 1991-95, toen hij verantwoordelijk was voor de lancering van de eerste Bachelor of Music graad in de sector, in King’s College London, onder de bescherming van het Centre of Advanced Performance Studies. Al meer dan een kwart eeuw speelt Jonathan Freeman-Attwood een vooraanstaande rol bij het lanceren van baanbrekende programma’s, grote internationale relaties – het koesteren van een vijftienjarige samenwerking met het zuster-conservatorium van de Academie in de VS, The Juilliard School, evenals verschillende, professionele ontwikkelingsinitiatieven, waaronder de oprichting in 1997 van het label van de Academie (nu reeds met dertig titels op zijn naam) om getalenteerde jonge kunstenaars kennis te laten maken met creatieve uitdagingen.
(dirigent, Andrew Arthur)
Hij heeft ook een selectie van eminente internationale musici verzameld als vaste staf of gasthoogleraren, en zijn nauwe betrokkenheid bij de artistieke strategie van de Academie, heeft geleid tot de inauguratie van succesvolle community-concertseries, namelijk “Free on Fridays”, “400+” en, met de “Kohn Foundation”, een tienjarig project om alle religieuze en seculiere cantaten van Bach uit te voeren.
Geboren in Zuid-Afrika, kwam pianist Daniel-Ben Pienaar (foto) daar op veertienjarige leeftijd onder de aandacht door zijn uitvoering met de prominentste orkesten van het land van het pianoconcerto van Liszt, en kort daarna van het Keizersconcerto van Beethoven. Na het winnen van de Zuid-Afrikaanse Nationale Jeugdmuziekcompetitie en de “Overseas Music Scholarship” van de Universiteit van Zuid-Afrika, verhuisde hij naar Londen om te studeren aan de Royal Academy of Music, waar hij pianoles kreeg van Christopher Elton, en waar de fantasierijke reactie van de musicoloog en gambist, Laurence Dreyfus, op het debat over oude muziek, en Jonathan Freeman-Attwoods begrip van de creatieve mogelijkheden van opnamen, een diepe indruk op hem maakten. Na zijn afstuderen aan de Academie in 1997 ontving Daniel-Ben Pienaar de prestigieuze “Queen’s Commendation” en is hij is ondertussen “Fellow of the RAM” (Royal Academy of Music).
Op de Linn cd staan Fantasy No. 1 in G Major van John Jenkins, “La verginella” van William Byrd, “Oyez! Has Any Found a Lad” van Thomas Tomkins, “Go from My Window”, “O That the Learned Poets” en “The Silver Swanne” van Orlando Gibbons, “Harp Consort No. 8 in G Major: I. Pavan and Divisions” van William Lawes, bewegingen uit de “Consort Sett a 6 in G Minor” van William Lawes, “Adew, Sweet Amarillis” van John Wilbye, “The Triumphs of Oriana: All Creatures Now Are Merry-minded” van John Bennet, “Though I Be Brown” van William Byrd, “Now Is the Month of Maying” van Thomas Morley, de tweede Suite van Matthew Locke, “Newark Siege: Pavan” van John Jenkins, “The Sixth Pavan and Galliard ‘Kinbrugh Goodd’” van William Byrd, “In nomine a 5 No. 2” van Orlando Gibbon en Fantasie No. 3 ‘Farewell’. Een belangrijke en alweer originele opname in de veelgeprezen Freeman-Attwood-reeks (foto’s). Warm aanbevolen.
A Courtly Garland for Baroque Trumpet Robert Farley Orpheus Britannicus Andrew Arthur cd Resonus Classics RES10220
An English sett for Trumpet Jonathan Freeman-Attwood Daniel-Ben Pienaar cd Linn Records CKD 588