Mozarts “Grabmusik” en “Bastien und Bastienne” door Classical Opera op het label Signum Classics. Hemels!

De nieuwste release van Classical Opera in hun opera-cyclus van Mozart, belicht  twee vroege composities van Mozart. “Grabmusik” K.42 ; K6.35a was naar verluidt het product van een test van de prins-aartsbisschop van Salzburg, die niet kon geloven dat een meesterlijke composities van de hand van een kind kond zijn.

Hij sloot daarom Mozart een week op, waarbij het Mozart niet werd toegestaan om iemand te zien, en alleen bleef met enkel een pen, muziekpapier, en een tekst die hij op muziek moest zetten. In deze korte tijd componeerde de 15-jarige Mozart in 1772, een heus oratorium, dat zeer werd geprezen toen het werd uitgevoerd. Uitgevoerd tijdens de Goede Week, kan de titel worden vertaald worden als ‘Cantate op het graf van Christus’ (letterlijk “Grabmusik”). De anonieme tekst was in de vorm van een dialoog tussen een gekwelde ziel, die wanhopig treurt over de tragedie van de dood van Christus, en een engel. Toen het werk halverwege de jaren 1770 nieuw leven werd ingeblazen, voegde Mozart een laatste recitatief en een koor toe, maar deze opname bewaart het origineel door te eindigen met het verzoenend duet tussen de ziel en de engel.

“Bastien und Bastienne” was het enige Singspiel of Schäferspiel dat Mozart componeerde voor een privé uitvoering in plaats van voor een theater. De 11-jarige! Mozart componeerde het halverwege 1768 in opdracht van de vermaarde en controversiële Duitse arts en astroloog, Franz Anton Mesmer. De eerste opvoering was in 1768 in het huis van dr. Anton Mesmer in Wenen. “Bastien und Bastienne” vertelt het verhaal over een jonge herder en een jonge herderin, Bastien en Bastienne, die verliefd zijn op elkaar. Door de waarzegger en tovenaar Collas is Bastien weggelokt door een nobele dame uit de stad. Bastienne is bang dat zij Bastien zal verliezen wegens vermeende ontrouw en vraagt advies aan Colas. Hij adviseert haar om net te doen of ze Bastien niet meer graag ziet en tevens gaat Colas naar Bastien en vertelt hem dat zijn liefje iemand anders heeft. Dit is voor beiden uiteindelijk te veel en alles resulteert in een innige hereniging. Deze nieuwe opname maakt gebruik van het oorspronkelijk libretto uit 1764 van F.W. Weiskern & J.H. F. Müller, waarvan de herkomst pas in de jaren tachtig werd bevestigd en erkend.

“Classical Opera” werd in 1997 opgericht door dirigent Ian Page om het werk van Mozart en zijn tijdgenoten te verkennen. Het is ondertussen uitgegroeid tot een van de toonaangevende exponenten op dit gebied. In 2017 lanceerde het een nieuw project, “The Mozartists”, waardoor het zijn aantal concerten kon uitbreiden, terwijl het nog steeds opnamen en uitvoeringen van complete opera’s kon presenteren onder de naam “Classical Opera”. Met zijn eigen veelgeprezen periode-instrumenten orkest, heeft het ensemble wijdverspreide kritische en publieke erkenning gekregen, niet alleen door de hoge kwaliteit van uitvoeringen maar ook door zijn fantasierijke programmering en zijn vermogen om uitstekende jonge zangers te ontdekken en te koesteren. In 2015 lanceerde het “MOZART 250”, een baanbrekend 27-jarig project rond en over het chronologisch traject van het leven, de werken en de invloeden van Mozart.

Classical Opera speelde regelmatig in Wigmore Hall, Barbican, Sadler’s Wells, Birmingham Town Hall en Bridgewater Hall, Manchester, en op tournee in Italië, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk, waar het in 2016 genoot van een drie-concert residentie op het Eisenstadt Haydn Festival. Het heeft gefaseerde producties van veel opera’s van Mozart gemonteerd, en in 2009 presenteerde The Royal Opera de nieuwe productie van Thomas Arne’s “Artaxerxes”. Het heeft ook de wereldpremière gegeven van de ‘originele’ versie van Mozarts “Mitridate, re di Ponto”, en de Britse premières van Glucks “La clemenza di Tito”, Telemanns “Orpheus” en Jommelli’s “Il Vologeso”.

De eerste twee opnamen van Classical Opera – ‘The AZ of Mozart Opera’ (Sony BMG, 2007, opnieuw uitgebracht op Signum Classics, 2014) en ‘Blessed Spirit – a Gluck retrospective’ (Wigmore Hall Live, 2010) – werden beide geselecteerd voor de jaarlijkse Critic’s Choice van het tijdschrift “Gramophone”. In mei 2016 bracht het ensemble ‘Where’er You Walk’ uit, met tenor Allan Clayton, die op de shortlist stond voor de International Opera Awards 2017. Deze werd in mei 2017 gevolgd door het debuutalbum ‘Per do!’ van The Mozartists, een programma met aria’s van Mozart, Haydn en Beethoven door de sopraan Sophie Bevan. Deze huidige opname is de zevende release in de complete opnamecyclus van de opera’s van Mozart. De uitvoerders zijn Anna Lucia Richter (sopraan, de engel/Bastienne), Jacques Imbrailo (bariton, de ziel), Alessandro Fisher (tenor, Bastien), Darren Jeffery (bas-bariton, Colas) en  ‘The Mozartists’ o.l.v. Ian Page. Warm aanbevolen.

Grabmusik Bastien und Bastienne Classical Opera cd Signum Classics SIGCD 547

https://www.stretto.be/2018/06/02/mozart-in-london-door-the-mozartists-o-l-v-ian-page-2-cds-op-het-label-signum-classics-warm-aanbevolen/