Al van toen hij als student zijn eerste klassieke concerten bijwoonde, is de Belgische klarinetvirtuoos Roeland Hendrikx (°1969) verliefd op de warme, fluweelzachte, herfstige sound van Britse orkesten. Sindsdien droomde Hendrikx er stiekem van om met hen op te treden. Nu verscheen zijn opvallend mooie cd met een bijzonder en origineel programma. Op de cd staan het Concerto voor klarinet en Strijkorkest, op.31 van Gerald Finzi, het Concerto in A voor klarinet en orkest, K. 622 van W.A. Mozart en het Dubbelconcerto voor klarinet en altviool met orkest, op. 88 van Max Bruch. De cd werd opgenomen in de legendarische Henry Wood Hall in Londen, o.l.v. Martyn Brabbins.
Hendrikx studeerde aan het Lemmensinstituut in Leuven en aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium in Antwerpen en volgde masterclasses bij grote klarinettisten in o.m. Canada, Engeland en Frankrijk. Hendrikx is sinds 2003 klarinet-solo van het Nationaal Orkest van België en was van 1998 tot 2003 verbonden aan het Symfonieorkest van de Munt. In kamermuziek-verband trad hij op met vooraanstaande musici en ensembles, en dit voor prestigieuze concertreeksen. In 2014 richtte hij het Roeland Hendrikx Ensemble (foto) op. Dit schitterend ensemble spitst zich toe op het rijk repertoire voor klarinet, piano en strijkers, met een hoofdrol voor de klarinet. Andere vooraanstaande leden van het ensemble zijn Alexei Moshkov (viool), An Simoens (viool), Sander Geerts (altviool), Anthony Gröger (cello), Liebrecht Vanbeckevoort (piano).
In april 2018 werd zijn droom werkelijkheid toen hij als eerste Belgische solo-artiest met het illuster London Philharmonic Orchestra mocht samenwerken, om opnames te maken van het beroemdste klarinetconcerto aller tijden (dat van Mozart), van een onterecht, verguisd werk (Bruchs Dubbelconcerto voor klarinet en altviool), en van een onverklaarbaar vergeten meesterstuk (het Klarinetconcerto van Gerald Finzi) (foto).
Tot het klarinetconcert van Gerald Finzi had Hendrikx eerstelijns toegang via zijn docent en mentor Thea King (1925-2007) (foto), een beroemd klarinet virtuoze en echtgenote van Frederick Thurston (1901-1953) (foto), die het Finzi-concerto in 1949 creëerde. Volgens Hendrikx “moet Thea getuige zijn geweest van het creatieproces. In haar eigen hand krabbelde ze nuttige aanbevelingen in mijn partituur, die mede door Thurston, zo niet door Finzi zelf zijn geïnspireerd”.
Maar er is meer. In april 1998 schonk Thea King aan Hendrikx de brieven die Finzi tussen 1948 en 1953 aan haar overleden echtgenoot schreef: ze documenteren de initiële ideeën voor het concerto, de genese, en de groeiende post-première faam. De brieven stelden Hendrikx in staat om verder te gaan dan de noten van het concerto, de protagonisten te ontmoeten, en aan sightseeing te doen in de oer-Britse context van de muziek. Heel oorspronkelijk en heel bijzonder.
Het allerbelangrijkste is dat de brieven informatie uit de eerste hand bevatten over hoe de muziek moet uitgevoerd worden: “Na de opname maakte ik me zorgen dat ik het slot Rondo (Allegro giocoso) van het concert te ontspannen had genomen. Maar toen las ik in de brief die Finzi op 2 juli 1950 naar Thurston schreef dat hij weliswaar dolblij was met diens spel (“Ik vond uw spel echt top & er is niets dat ik anders zou hebben gedaan,….”), maar dat hij tegelijkertijd ook op beheersing aandrong: “…, maar neem die Rondo-tune niet te gehaast: hij is zorgeloos & vrolijk, maar niet hectisch”.
De Finzi-brieven komen uitgebreid aan bod in de tekst van het bijbehorend van de cd, die een waar eerbetoon is aan de klarinet, Hendrikx en het London Philharmonic Orchestra. Met de cd “Dedications” bevestigt Roeland Hendrikx zijn reputatie als een van de meest toonaangevende klarinettisten in België.
Sander Geerts (1981) werd geboren in Mol en begon altviool te spelen op achtjarige leeftijd. Hij studeerde aan het conservatorium van Antwerpen bij Leo De Neve en aan het conservatorium van Maastricht bij Michael Kugel. Vervolgens specialiseerde hij zich bij altviolisten als Ervin Schiffer, Bruno Giuranna, Nobuko Imai, Hartmut Rohde en Yuri Bashmet. Sander speelde als topsolist met diverse ensembles en orkesten, waaronder het Antwerp Symphony Orchestra en de Baden-Baden Philharmonic. Sinds 2008 is hij aanvoerder van de altviolensectie van het Antwerp Symphony Orchestra, voorheen deFilharmonie.
En, om het even niet nog eens over het Klarinetconcerto van Mozart te hebben, op de cd ontdekt u twee compleet onbekende, maar meesterlijke concerti. Het “Adagio, ma sempre rigore” uit het Klarinetconcerto van Finzi, is van een adembenemende, ingetogen, idyllische schoonheid. Het Dubbelconcert uit 1911 van Max Bruch (1838-1920) (foto), gecomponeerd voor zijn zoon Max Felix Bruch, toont aan dat deze veel te weinig uitgevoerde componist uit Keulen, nog heel wat meer heeft gecomponeerd dan zijn (1ste) Vioolconcerto in sol klein en zijn “Kol Nidrei” voor cello.
Het Dubbelconcerto verrast door zijn ontegensprekelijk, compositorisch vakmanschap, thematische en motivische inventiviteit en meesterlijke orkestratie, die weinig moet onderdoen voor deze van Richard Strauss. Twee ontdekkingen die kunnen tellen en die u absoluut niet mag missen, te meer daar ze bezield en ontroerend, en meer dan deskundig uitgevoerd worden door top klarinettist, Roel Hendrickx en het LSO, met Pieter Schoeman als concertmeester. Bravo! Voor de biografie van Gerald Finzi, zie Link onderaan.
Dedications Finzi Mozart Bruch Works for Clarinet & Orchestra Roeland Hendrikx & The London Philharmonic Orchestra Sander Geerts Martyn Brabbins cd Evil Penguin EPRC 0026