Als één van de meest gevierde zangeressen ter wereld, werd Barbara Hendricks in 1994 uitgenodigd door Claude Nobs (1936-2013), oprichter van het prestigieus Montreux Jazz Festival, om haar eerste stappen te zetten in de wereld van de jazz. En,wat had natuurlijker kunnen zijn voor haar? Deze muziek was immers een deel van haar roots, van zij die eerst spirituals en gospels zong in de kerk van haar vader, een predikant in Arkansas…
Barbara Hendricks (°1948) studeerde eerst aan de Universiteit van Nebraska (“Nebraska–Lincoln”), waar ze afstudeerde in wiskunde en scheikunde. Daarna studeerde ze aan de Juilliard School of Music in New York bij de beroemde mezzosopraan Jennie Tourel en volgde master classes bij Maria Callas. In 1974 verscheen ze voor het eerst als professionele operazangeres. In Europa tijdens het Glyndebourne Festival en in de VS aan de San Francisco Opera. Ze was toen 26 jaar jong.
Na jarenlang de repertoires van de grote jazzartiesten van de 20ste eeuw te hebben verkend, instrumentalisten als Duke Ellington en zangeressen als Billie Holiday, heeft Barbara Hendricks zich de afgelopen tien jaar verdiept in de roots van de jazz, de blues. Daaruit resulteerde eerst haar programma/cd “Blues Everywhere I Go” waarmee ze de luisteraar meenam naar het hart van de Mississippi Delta. Nu biedt ze op haar eigen label, Arte Verum, haar nieuw project aan, de live opname van “The Road to Freedom”.
Blues en gospel hebben een zeer belangrijke rol gespeeld bij het begeleiden en inspireren van de moedige activisten die streden voor burgerrechten in de VS, een strijd geleid door Martin Luther King in de jaren 1950 en 1960. De emotionele kracht van deze liederen en het voorbeeld van de overtuiging van de activisten, kunnen meer dan ooit helpen om de complexiteit en contradicties van de wereld van vandaag het hoofd te bieden, een wereld die al te vaak gebaseerd is op verdeeldheid en haat, en niet genoeg op liefde en de solidariteit waarnaar Dr. King altijd verwees. Barbara Hendricks die gezien haar afkomst, als kind en als meisje, o.a. Southern gospel zong, plaatst haar universeel herkenbare stem ten dienste van deze muziek. Naast haar zangcarrière werkt ze immers aan de rechten van vluchtelingen en is ze benoemd tot goodwillambassadeur voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties.
Met haar volle, maar ook fijne en emotioneel geladen stem met gevarieerde timbres, interpreteert ze fascinerend en betoverend, de natuurlijke kleurenrijkdom van dit bijzonder emotioneel repertoire. De 13 nummers werden in januari 2018 opgenomen tijdens “La Folle Journée” in de “Cité des Congrès” in Nantes (foto), onder de deskundige begeleiding van Gaëtan Juge (opname) en Hugues Deschaux (Editing & mixing). Haar begeleiders waren Ulf Englund, gitaar en slide guitar (met vibrato en glissandi), Max Schultz, gitaar en Mathias Algotsson, piano en hammondorgel, drie topmusici.
Tracklist :
1 Improvisation on Feeling Bad Blues – instrumental [Ry Cooder] & People Get Ready [Curtis Mayfield]
2 We Shall Not Be Moved [traditional]
3 Woke Up This Morning (With My Mind On Jesus) [trad.]
4 Amazing Grace [John Newton]
5 Keep Your Eyes On The Prize [traditional]
6 Take My Hand, Precious Lord [Thomas A. Dorsey]
7 Another Man Done Gone [traditional]
8 Down in Mississippi [J.B. Lenoir]
9 Improvisation – instrumental [Mathias Algotsson]
10 Strange Fruit [Allan Lewis]
11 Medley for Refugee Children (Summertime [Georges Gershwin], Home [poem by Warsan Shire], Sometimes I Fell Like a Motherless Child [traditional])
12 I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free [Taylor, Lamb]
13 Oh Freedom/We shall Overcome [traditional]
Barbara hendricks & her blues band, “the road to freedom” cd Arte Verum ARV-015