In 1988 richtte Wolfgang Riedelbauch (°1939) uit Würzburg rond Hemelvaart, de “Festtage Alter Musik” op. Zijn bedoeling was om oude composities niet te beperken tot archivering maar om ze opnieuw uit te voeren en aan te moedigen. Sindsdien vinden onder de naam “Fränkischer Sommer, Musica Franconia”, jaarlijks uitvoeringen van werken van componisten uit het Beierse Frankenland plaats, Johann Staden, Johann Philipp Krieger, Johann Georg Pisendel, Leo Haßler, Leonhard Lechner, Johann Pachelbel, Georg Forster en Caspar Othmayr. Elk jaar staat één of staan meerdere, Frankische componisten in het middelpunt van het festival. Sinds haar oprichting werden reeds zo’n 90 concerten gegeven met internationaal gerenommeerde ensembles in uitvoering van meer dan 150 composities.
“Musica Franconia” werkt samen met het Germanisches Nationalmuseum, de stad Neurenberg en met wetenschappers en internationaal befaamde ensembles en solisten als het Hilliard Ensemble, London Baroque, Emma Kirkby en de violiste Maggie Faultless. In het begin van 2000 heeft Wolfgang Riedelbauch de functie van artistiek directeur van het festival “Frankische Summer – Musica Franken” overgedragen. Hij is hier als dirigent te horen op deze bijzondere cd.
Louis XVI was de laatste koning van Frankrijk (1774-92) die in de lijn van de Bourbon-monarchen de Franse Revolutie van 1789 voorafging. Louis XVI en zijn gemalin koningin Marie-Antoinette werden in 1793 gearresteerd op beschuldiging van contrarevolutie. Na de abdicatie van Napoleon in 1814 keerden de Bourbons terug naar Frankrijk en herstelden onder koning Louis XVIII de monarchie. Tijdens dit proces introduceerden zij een aantal zeer symbolische culturele acties als publieke vertegenwoordiging van de Bourbon-dynastie. In 1815 had de nieuwe koning Louis XVIII de sterfelijke overblijfselen van Louis XVI en zijn vrouw Marie Antoinette in een plechtige ceremonie verwijderd van de Cimetière de la Madeleine, ze naar Saint Denis gebracht, en in aparte graven in de crypte geplaatst. Vandaar dat Jean Paul Egide Martini (1741-1816), “Surintendant de la musique du roi” en componist van het beroemd chanson “Plaisir d’Amour” uit 1784, toen nog bekend als “La Romance du Chevrier”, op een gedicht uit de novelle “Célestine, Nouvelle espagnole” van Jean-Pierre Claris de Florian (1755-1794), de prestigieuze opdracht kreeg om het eerste grootschalig en plechtig Requiem te componeren ter nagedachtenis van Louis XVI en Marie-Antoinette.
“Plaisir d’amour ne dure qu’un moment, chagrin d’amour dure toute la vie.”
Het Requiem werd voor het eerst op 21 januari 1816 in de kathedraal van Saint Denis uitgevoerd, op de datum van de herdenking van de executie van Louis XVI en Marie-Antoinette. Wie kon het beter componeren dan de man die eind 1788 Surintendent benoemd was van ‘s koning’s muziek, enkele maanden voor de revolutie? Hoewel Cherubini’s Requiem, dat een jaar later op dezelfde herdenkingsplaats werd uitgevoerd, bekend is geworden, verdween Martini’s dramatisch en aangrijpend Requiem in de vergetelheid.
Naast dit Requiem biedt de cd het pakkend “De Profundis” van Christoph Willibald von Gluck (1714-1787), dat in 1787 op zijn eigen begrafenis in Wenen werd uitgevoerd. Uitvoerders/vocale solisten zijn Corinna Schreiter (sopraan), Martin Platz (tenor) en Markus Simon (bas). De Live opname van beide composities op 23 juli 2016 in de Wallfahrtskirche Maria Hilf in Freystadt, Martini’s geboorteplaats, zijn wereld première opnamen. Dit zijn twee herontdekkingen die kunnen tellen en die u zeker niet aan u mag laten voorbij gaan. Bijzonder waardevol.
J.P. Martini Messe de Requiem pour la Pompe funèbre de Louis XVI & Marie Antoinette Gluck De Profundis Corinna Schreiter Martin Platz Markus Simon Festivalchor Musica Franconia La Banda Wolfgang Riedelbauch cd Christophorus CHR77413