Na haar zeer goed ontvangen debuut cd in 2013 “César Franck-Eugène Ysaÿe, Poème – Works for violin & piano” met Ksenia Kouzmenko (Challenge Classics), stelt violiste Lisa Jacobs haar tweede cd ‘ l’Arte del Violino ‘ voor. Het is een cd met 3 vioolconcerti van de 18de -eeuwse vioolvirtuoos Pietro Antonio Locatelli.
Viooltechniek
In zijn muziek, verlegde Locatelli de grenzen van de viooltechniek met een ongekend virtuoze en zelfs romantische visie. Het veelvuldig gebruik van uitzonderlijk hoge posities op de viool, veel capriolen in de linkerhand, waaronder dubbelgrepen en uitgerekte vingerzettingen, en de verkenning van tot dan toe zelden gebruikte boog technieken, maakte hem een pionier van vioolspel, de muziek voor viool en van de ontwikkeling van de viooltechniek in het algemeen. Ondanks zijn duidelijke fascinatie voor virtuositeit, zorgde Locatelli in de eerste plaats voor charmante, originele melodieën en persoonlijke karakterisering.
Van Bergamo naar Rome
Pietro Antonio Locatelli werd geboren in Bergamo in 1695. Tussen 1716 en 1722 was hij lid van de “congregazione generale dei musici di S. Cecilia” in Rome en was hij onder de bescherming van de prelaat en toekomstige kardinaal Camillo Cybo aan wie hij in 1721 zijn Concerti Grossi op. 1 opdroeg. Locatelli was ook in dienst van de machtige familie Caetani, van de kerk (Basilica) San Lorenzo in Damaso en van andere Romeinse adellijke huizen zoals dat van kardinaal Pietro Ottoboni in diens magistraal Palazzo della Cancelleria. Ottoboni was librettist en beschermheer van Corelli, de jonge Händel, Alessandro Scarlatti, Antonio Vivaldi en Antonio Caldara.
Van Rome naar Amsterdam
Locatelli moet ook enige tijd in Venetië hebben doorgebracht voordat hij zich definitief in Amsterdam vestigde. In 1733 besloot hij om zijn “L’Arte del Violino” (gepubliceerd door uitgeverij Le Cène in Amsterdam) op te dragen aan de Venetiaanse patriarch Girolamo Michele Lin, als dank voor zijn gastvrijheid en zijn waardering voor zijn muziek. Tussen 1729 en 1764 woonde Locatelli aan de Prinsengracht in Amsterdam. In deze stad maakte hij carrière. Na een aantal concertreizen door Frankrijk en Duitsland vestigde Locatelli zich nl. in 1729 definitief in Amsterdam. Hij gaf er vioolles en was er een belangrijke muziekuitgever. Hij organiseerde concerten, werd door Cornelis Troost geportretteerd en leidde het door hem opgericht Collegium Musicum. Na zijn dood in 1764 werd zijn immense bibliotheek met boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen geveild.
Componerende vioolvirtuoos
Locatelli componeerde “L’Arte del violino”, op. 3, een bundel van twaalf concerti voor viool en strijkers. De bundel bevat tevens 24 technisch immens moeilijke capricci voor soloviool, de voorlopers van de 24 Capricci op. 1 van Niccolò Paganini. Hij componeerde in de lijn van Corelli in een stijl te vergelijken met die van Antonio Vivaldi. Naast Jean-Marie Leclair, met wie hij samen speelde in Londen en aan het hof in Kassel, was hij de grootste vioolvirtuoos van zijn tijd. Locatelli componeerde tussen 1721 en 1762, 24 concerti grossi, 12 sonaten voor fluit en basso continuo, “L’Arte del violino” (12 vioolconcerten en 24 capricci voor vioolsolo), ouverturen, triosonaten en vioolsonaten.
Dansend en lachend
Op haar Locatelli cd etaleert Lisa Jacobs in Locatelli’s concerti 1,2 en 4, perfect haar aanstekelijke virtuositeit, gecombineerd met charme en een dansant, lachende, gepassioneerd lyrische aanpak. Lisa heeft geen grote toon maar een fijne. Haar klank en verschijning zijn innemend en ontwapenend. “Een ideale combinatie van hartstocht, lyriek en virtuositeit”, schreef “Luister”. Ze is dan ook thuis op alle grote concertpodia met solo werken, kamermuziek en concerti, uitgevoerd met o.a. het Koninklijk Concertgebouworkest, ons Brussels Philharmonic en de Bremer Philharmoniker.
Strijkstok als dirigent
In 2014 richtte Lisa Jacobs haar eigen strijkersensemble “The String Soloists” op, een internationaal dynamisch strijkersensemble, gevestigd in Amsterdam. Ze bestaan uit 14 strijkers en spelen onder leiding van concertmeester Janneke van Prooijen en artistiek leider Lisa Jacobs. Hun benadering van musiceren zonder dirigent is wat hen van de reguliere kamerorkesten onderscheidt. Het vraagt een intensieve betrokkenheid van alle muzikanten en het resultaat is verbluffend. Lisa bespeelt trouwens een Francesco Ruggieri uit 1683 met een strijkstok van de Franse archetier Joseph Henry (1823–1870). Altijd heel belangrijk, maar zeker bij Locatelli. En hoe! Zeker luisteren.
Locatelli L’Arte del Violino Lisa Jacobs The String Soloists cd Cobra 0054