De wereld van het Lâmekân ensemble is geïnspireerd door de mystieke gedichten uit de 18de eeuw, rond liefde in verschillende niveaus (“Makam”) tot het transcendente “Lâmekâm”. Deze uitzonderlijke uitgave benadrukt meer dan wereldmuziek, het klassiek muzikaal erfgoed en de Ottomaanse poëzie. De uitgave is de erkenning van de Turkse muzikale traditie van mondelinge overdracht en het componeren van muziek voor stem en traditionele instrumenten.
Improvisatie (“Taksim”) heeft ook een belangrijke plaats. Het situeert zich tussen de strengheid van “makam” (het modaal systeem van de Ottomaanse muziek) binnen de zuiverste en de strengste traditie, naar de inventieve vrijheden van een live performance. “Voorbij elke plaats” is de vertaling van “lâmekân”, de naam van het ensemble.
Met zijn breed ongekend repertoire evoceert het “Book of Lovers”, het cultureel kruispunt van Ottomaanse muziek met rijke Oosterse en Westelijke invloeden. Het “Lâmekân Ensemble” biedt ons niet alleen de mogelijkheid om een prachtige interpretatie van Ottomaanse muziek te bewonderen, maar levert met deze schitterende uitgave ook het bewijs van de universaliteit van klassieke muziek.
Het Lâmekân Ensemble werd in 2011 opgericht door luitist en musicoloog Tristan Driessens. Het verwierf internationale erkenning nadat in Istanbul hun eerste cd “Gülzar-i Vefâ – Music of The Ottoman “ werd uitgebracht. De cd kreeg lovende reacties in binnen-en buitenland en betekende het begin van een lange samenwerking met kemençe-grootmeester Derya Türkan. Het Lâmekân Ensemble bestaat uit jonge Turkse en Europese musici die zich hebben gespecialiseerd in klassieke, Turkse muziek. In hun concertprogramma’s komen verschillende facetten van de Ottomaanse muziek aan bod, van 16de-eeuwse vocale muziek waar een Perzische oorsprong in weerklinkt, tot 19de -eeuwse hofmuziek en fasl. In 2015 werd het ensemble verkozen om Turkije te vertegenwoordigen op het prestigieuze “Space of Mugam Festival” in Baku in Azerbeidzjan. Daar behaalden ze de derde prijs in de categorie vocale muziek.
In 2016 werd in Istanbul hun tweede (dubbel-) cd “The Book Of Lovers” opgenomen. Een hoogst originele uitgave met zelden of nooit eerder gehoorde muziek van o.a. Hafiz Post en Dimitrie Cantemir. De dubbel cd genoot een uiterst verzorgde productie en werd uitgebracht door het Belgisch label Cypres Records. Naast Derya Türkan namen ook tanbur-grootmeester Murat Aydemir en Neyzen Burcu Karadağ deel als gastmusici. Tussen 2014 en 2016 filmde de Turkse documentaire-maker Ersen Kiyga in Istanbul het verhaal van Lâmekân’s ontstaansgeschiedenis. Hij volgde het ensemble tijdens tournees en opnamesessies en in 2017 zag “My Place is Nowhere” het levenslicht. De documentaire werd uitgezonden in de Balkan-landen en het Midden-Oosten.
De vaste leden van het Lâmekân Ensemble zijn Ridvan Aydinli, ney (Turkse rietfluit), zang, Tristan Driessens: ‘ûd (fretless korthalsluit), artistieke leiding, Muhittin Kemal Temel: kanun (oosterse harp), Ruben Tenenbaum: keman (viool), Simon Leleux: percussie, Robbe Kieckens: percussie. Daarnaast traden ze eerder op met gastmusici als Derya Türkan: kemençe (Turkse knievedel), Necati Çelik: ‘ûd (fretless korthalsluit), Bora Uymaz: zang, Murat Aydemir: tanbur (Ottomaanse langhalsluit), Burcu Karadağ: ney (Turkse rietfluit) en Cellaleddin Çelik: tanbur.
Op de eerste cd staat de mooiste klassieke zang uit de gouden eeuw van het Ottomaanse Rijk. Van de grondlegger Abdulkadir Meraghi († 1435) naar Dimitrie Cantemir (1673-1723) en Ali Ufki (1610-1675), bevat de muziek Perzische resonanties en invloeden en onthult ze een duidelijk verband met de Europese Renaissance. Op de tweede cd ontdekt u de traditie van “makams” (micro-melodische intervaiek) in het Istanbul van de 19de eeuw. In het paleis van Sultan Selim III en in Perzische bars (de “meyhane’s”), klonk meesterlijke muziek van componisten als Numan Agha (1750-1834), Hacı Arif Bey (1831-1885) en Tanburi Cemil Bey (1871-1916). Een hoogst originele uitgave. Warm aanbevolen.
The Book of Lovers Lamekan Ensemble 2 cd Cypres CYP 1677