Bart Van Reyn is de volgende in lijn om het Radiokoor onder zijn hoede te nemen. Als jonge Vlaamse dirigent bouwde Bart een interessant parcours uit in binnen-en buitenland, wat niet onopgemerkt bleef. Zijn heldere visie op repertoire en grote passie voor het métier maken hem de ideale match voor het nieuwe Vlaams Radiokoor.
In 2000 richtte Bart Van Reyn Octopus op, een flexibel koor van 24 tot 80 semiprofessionele en professionele zangers. Dit resulteerde in vruchtbare samenwerkingen met alle Belgische symfonische orkesten op de belangrijke podia en festivals in binnen- en buitenland.
In 2012 richtte hij daarnaast Le Concert d’Anvers op, een periodeorkest met thuisbasis in Antwerpen dat focust op repertoire uit 18e en vroege 19e eeuw. Hun nieuwe Haydn cd verschijnt dit jaar bij Fuga Libera. In hetzelfde jaar richtte hij, uit voorliefde voor opera, samen met regisseur Korneel Hamers de reizende operacompagnie The Ministry of Operatic Affairs op. Succesvolle producties van Don Giovanni, Orfeo ed Euridice, Così fan tutte en Dido and Aeneas/Acis and Galatea zorgden voor een vliegende start.
Sinds 2016 is hij chef-dirigent van het Deens Radio Koor en vanaf 2019 daarnaast muziekdirecteur van het Vlaams Radiokoor. Hij was te gast bij Antwerp Symphony Orchestra, Brussels Philharmonic, B’Rock, Casco Phil, Cappella Augustina Köln, NDR Radiophilharmonie, Brandenburger Symphoniker, Nederlands Kamerorkest en Danish National Symphony Orchestra. Hij is een graag geziene gast bij tal van vocale topformaties zoals het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, Groot Omroepkoor, MDR Rundfunkchor Leipzig, SWR Vokalensemble Stuttgart, NDR Chor Hamburg, Rundfunkchor Berlin, DR Vokalensemblet, Collegium Vocale Gent en de BBC Singers. Hij werkte samen met componisten als Steve Reich, Tan Dun, James MacMillan en Kaija Saariaho.
Bart Van Reyn en “Le Concert d’Anvers” duiken in twee van de minder bekende symfonieën van Joseph Haydn. Daterend uit de herfst van 1784, toen Haydn het einde van zijn dienstverband aan het hof van Esterházy naderde, lijken beide te anticiperen op de Parijse symfonieën die binnenkort zouden volgen. Na grotendeels over het hoofd gezien te zijn door historisch geïnformeerde uitvoerspecialisten, benadrukt Van Reyns lezing met historische instrumenten, het wederzijds gevoel van artistieke ambitie van het paar, door hun beknopte maar krachtig muzikaal drama te schetsen. Deze gaan vergezeld van Haydns bruisend pianoconcert in D groot, met de Belgische fortepianist Lucas Blondeel. Blondeel toont zijn duidelijke affiniteit met Haydns solo-schriftuur en geeft een uitvoering die de elegantie van het concerto weergeeft, terwijl het altijd sprankelt met de karakteristieke humor van de componist. Een meer dan sprankelende uitvoering dor zowel solist als het orkest. Niet te missen!
Haydn: Piano Concerto in D major & Symphonies Nos. 80 & 81 Lucas Blondeel (fortepiano) Le Concert d’Anvers, Bart Van Reyn cd Fuga Libera FUG755