“I have got you a pair of horses that will fly like Whistlejacket”. “George Stubbs, de man, het paard, de obsessie”, het magnifiek boek van Lea van der Vinde bij de tentoonstelling, uitgegeven door de prestigieuze uitgeverij, Waanders & de Kunst.

Vandaag, donderdag 20 februari, opent in het Mauritshuis in Den Haag, de allereerste, Nederlandse tentoonstelling “George Stubbs De man, het paard, de obsessie”, over de legendarische, Britse paardenschilder. Expositie van 20 februari t/m 1 juni in het Mauritshuis, Den Haag.

Na de tentoonstelling over de paardenschilder, Philips Wouwerman (1619-1668) (foto), toont het magistraal Mauritshuis in Den Haag nu dit voorjaar, de allereerste Nederlandse tentoonstelling over de legendarische Britse paardenschilder George Stubbs.

George Stubbs (1724-1806) was een Engelse kunstschilder uit Liverpool. Hij werd vooral bekend als paardenschilder, maar schilderde ook andere dieren, waaronder exotische beesten die hij in privé-dierentuinen observeerde. Ook maakte hij diverse groepsportretten van boeren op het platteland, waarop dan meestal ook paarden te zien waren. Stubbs was lid van de Society of Artists of Great Britain en vervolgens van de Royal Academy of Arts. Hij overleed in 1806, 81 jaar oud. Zijn werk is te zien in vrijwel alle belangrijke Britse musea, waaronder de National Gallery, Tate Britain en het Victoria and Albert Museum. Wel 16 van zijn schilderijen bevinden zich ook in de Royal Collection.

Absoluut hoogtepunt van de unieke tentoonstelling in het Mauritshuis, en van het bijbehorend boek, is het levensgroot portret van het paard, de chestnut stallion (de hengst/chestnut is de kleuyr kastanje)), “Whistlejacket”, topstuk uit de National Gallery in Londen, dat voor het eerst naar het Europees vasteland komt. “Whistlejacket” (1762) schilderde hij in 1762 in opdracht van de eerste minister markies Charles Watson-Wentworth.

Ook is in de tentoonstelling het skelet te zien van “Eclipse”, het meest legendarisch renpaard aller tijden, en het portret dat Stubbs maakte van deze hengst.

Hoewel George Stubbs in Nederland en België nog nagenoeg onbekend is, hoort hij in Engeland zonder twijfel thuis in het rijtje met beroemde achttiende-eeuwse kunstenaars zoals Joshua Reynolds, Thomas Gainsborough en William Turner. Uniek aan Stubbs’ portretten van paarden is dat hij er niet alleen in slaagde om het uiterlijk van het paard vast te leggen, maar dat hij ook het karakter van het dier tot uitdrukking wist te brengen. Aan het succes van George Stubbs lag een diepgravende studie van de anatomie van het paard ten grondslag. Door eigenhandig paarden te ontleden wist Stubbs hen op een ongekend levensechte wijze te schilderen. In 1766 publiceerde Stubbs het boek “The Anatomy of the Horse”. Het werd hét standaardwerk op het gebied van de anatomie van het paard.

Het oeuvre van Stubbs heeft interessante raakvlakken met enkele zeventiende-eeuwse kunstwerken in het Mauritshuis. Vergelijk tijdens een bezoek aan de tentoonstelling het werk van Stubbs met Rembrandts “Anatomische les van Dr Nicolaes Tulp”, de levensgrote “Stier” van Paulus Potter en het werk van de paardenschilder, Philips Wouwerman. Het laat goed zien hoe de Europese schilderkunst zich in de achttiende eeuw, mede onder invloed van de Verlichting, ontwikkelde.

De tentoonstelling kwam tot stand in samenwerking met de MK Gallery in Milton Keynes (Groot-Brittannië), waar de tentoonstelling George Stubbs: ‘All done from Nature’ van 11 oktober 2019 tot en met 26 januari 2020 te zien was. De tentoonstelling daar was een overzicht van het gehele oeuvre van George Stubbs, terwijl het Mauritshuis de focus legt op het hoogtepunt van Stubbs zijn carrière.

De expositie stapt, draaft en gallopeert van 20 februari t/m 1 juni in het Mauritshuis in Den Haag.

NIET TE MISSEN!

Lea van der Vinde George Stubbs De man, het paard, de obsessie 96 bladz. geïllustreerd uitg. Waanders & de Kunst ISBN 978 94 6262 282 1

https://www.stretto.be/2020/03/16/lucas-gassel-van-helmond-meester-van-het-landschap-uitgegeven-door-waanders-de-kunst/