In 2020 viert “The Sixteen’s Choral Pilgrimage” zijn 20ste verjaardag. Tijdens hun tournee in 2020, getiteld ‘The Call of Rome’, zal het prestigieus ensemble met de schitterende muziek op deze cd, 28 dorpen en steden in het Verenigd Koninkrijk bezoeken, waaronder Londen, Oxford, Cambridge, York, Manchester, Cardiff en Edinburgh.
Rome, een stad van ongeëvenaarde schoonheid, bron van kennis en een kunsthoofdstad die talloze bedevaarten heeft geïnspireerd, was ook de stad die de componisten op deze cd motiveerde om enkele van hun beste werken te componeren, waaronder één van de beroemdste stukken koormuziek ooit geschreven, Allegri’s Miserere. De cd concentreert zich op de oproep (The Call) aan Rome die onweerstaanbaar was voor bv. de Vlaamse componist Josquin des Prez en de Spanjaard Victoria. Hier staan ze op het programma naast Felice Anerio en Gregorio Allegri die hun leven doorbrachten in Rome in dienst van de pauselijke kapel.
Josquin (foto) behoorde vanaf 1484 tot de huishouding van de invloedrijke kardinaal Ascanio Maria Sforza. In het gevolg van deze kardinaal reisde Josquin naar Rome waar hij van 1489 tot minstens begin 1495 lid is geweest van de pauselijke hofkapel, eerst onder paus Innocentius VIII, vervolgens onder paus Alexander VI. Op jonge leeftijd werd Victoria door Filips II van Spanje naar Rome gestuurd om daar te studeren. Hij werd priester en trad toe tot de congregatie van de Oratorianen. In 1586 keerde hij terug naar Spanje.
In de muziekgeschiedenis was de Romeinse school een groep componisten van overwegend kerkmuziek, in Rome, tijdens de 16de– en 17de eeuw, die de late Renaissance en vroege baroktijdperken overspande. Veel van die componisten hadden een directe band met het Vaticaan en de pauselijke kapel, hoewel ze in verschillende kerken werkten. Stilistisch stonden ze vaak tegenover de Venetiaanse School, die progressiever was. Veruit de beroemdste componist van de Romeinse school was Giovanni Pierluigi da Palestrina, wiens naam al vierhonderd jaar wordt geassocieerd met heldere, polyfone perfectie. Andere componisten werkzaam in Rome, schreven in verschillende stijlen en vormen.
Latere componisten van de Romeinse school waren o.a. Gregorio Allegri, componist van het beroemd Miserere (ca. 1630), een compositie die nauw bewaakt werd door de pauselijke kapel. Het werd nl. zo mooi geacht, dat kopieën niet mochten circuleren. Een bekend verhaal betreft de 14-jarige Mozart, die de eerste illegale kopie maakte door het uit het geheugen te transcriberen nadat hij het slechts twee keer had gehoord. Veel van de latere componisten van de Romeinse school bleven schrijven in de polyfone stijl van de 16de eeuw, toen bekend als de stile antico, of de prima pratica, in tegenstelling tot de nieuwere stijlen, monodie en concertato, van het begin van het Barok tijdperk.
Harry Christophers is één van de grootste koorleiders van vandaag. In samenwerking met “The Sixteen”, het ensemble dat hij bijna 40 jaar geleden oprichtte, heeft hij standaardnormen vastgelegd voor de uitvoering van late middeleeuwse polyfonie tot nieuwe muziek van hedendaagse componisten. Zijn internationale invloed weerspiegelt zich in meer dan 150 opnamen, in zijn werk als artistiek directeur van de Boston Handel en Haydn Society, en als gastdirigent wereldwijd.
De uitvoerders zijn Mark Dobell, Ben Davies, Daniel Collins, Katy Hill, Alexandra Kidgell, Kim Porter, Kirsty Hopkins, Grace Davidson en Eamonn Dougan, en The Sixteen o.l.v. Harry Christophers.
Tracklist :
-Plainsong (Gregoriaans) De Lamentatione
-Victoria Tenebrae Responsories for Holy Saturday 1- 6
-Josquin Pater noster / Ave Maria
-F. Anerio Litaniae Beatissimae Virginis Mariae
-Josquin Gaude virgo Mater Christi
-Allegri ‘Gloria’ from Missa In lectulo meo
-Josquin Illibata Dei Virgo nutrix
-Allegri Miserere (evolution version)
-F. Anerio Regina caeli laetare a 8
-Victoria Salve Regina a 8
The Call of Rome Allegri . Josquin . Anerio . Victoria The Sixteen Harry Christophers cd CORO COR16178