Dit is de debuut cd van Margriet Buchberger, een sopraan met een buitengewone stem, die Händels sterkste vrouwelijke personages op één cd verenigde. Op de cd staan prachtige aria’s, gezongen met een unieke natuurlijkheid, sensualiteit en helderheid.Niet te missen!
Cleopatra, Adelaide, Alcina, Laodice, Medea, Atalanta, Melissa of Morgana, het waren gewaagde vechters, onbedwingbare koninginnen en boze heksen. Op deze cd zetten sopraan Margriet Buchberger en de musici van Il Giratempo Händels sterkste en meest betoverende vrouwen centraal. De “wilde” vrouwen in de opera’s van Georg Friedrich Handel waren echt koninginnen van hun eigen lot. Ze regeerden over rijken, vochten mee in bloedige veldslagen, waren moedige jagers en gepassioneerde minnaars. Hun avonturen zijn juweeltjes in een zee van vrouwelijke personages die gebonden zijn aan traditie en cliché. “Goede meiden” mogen dan wel naar de hemel gaan, maar in de barokopera’s doen ze dat als slachtoffers of als trofeeën. Ze komen in het beste geval tot hun recht als ze zichzelf deugdzaam opofferen aan de genade van het lot of aan de mannen om hen heen, sterke, zelfbepaalde vrouwen, fascinerende, moderne karakters, tot leven gebracht door prachtige muziek.
De Duitse sopraan Margriet Buchberger begon haar zangstudie bij Martin Hummel in Würzburg. Sinds november 2000 studeerde ze aan het Giuseppe Verdi Conservatorium in Milaan bij M. Hayward. In oktober 2002 zette ze haar studie voort aan het Conservatorium van Würzburg in de klas van M. Bürgener en voltooide haar examens in 2004. In 2004 ontving ze een studiebeurs van de “Cubec” – Stichting waar jonge zangers worden ondersteund door Mirella Freni en Nikolai Ghiaurov. In verband daarmee kreeg ze de kans om repertoirestudies te doen bij Cheryl Studer (2004-2005), Krisztina Láki en masterclasses bij Tobias Meisberger.
Luitiste, Vanessa Heinisch, richtte in 2017 Il Giratempo “de tijdwisselaar ”, op om met haar favoriete spelers haar hartprojecten te kunnen realiseren. Tegenwoordig combineert het ensemble historische uitvoeringspraktijk met innovatieve programma-ideeën en concepten in verschillende constellaties: in de 17e-eeuwse jazzprojecten smelten mezzosopraan Laila Salome Fischer en jazzsaxofonist Magnus Mehl hun muzikale werelden samen tot een tijdspannend klankspektakel, geïnspireerd door een vroeg barokke basgroep. Robert Smith (viola da gamba) en Vanessa Heinisch (theorbe en barokgitaar) zetten delicate, barokke accenten en zorgen voor de juiste groove met een stabiel basfundament. Op klavecimbel en orgel zorgt Max Volbers virtuoos voor een brug tussen barok en jazz. Als hij van tijd tot tijd de blokfluit bespeelt, wordt al snel duidelijk waarom hij een van de meest gewilde jonge solisten op dit instrument in Europa is.
Tracklist:
1.MorirÓ, ma vendicata (Medea) Teseo HWV 9, Act 5, Scene 1
2.Ombre pallide (Alcina) Alcina HWV 34, Act 2, Scene 13
3.Scherza in mar la navicella (Adelaide) Lotario HWV 26, Act 1, Scene 10
4.Or mi perdo di speranza (Laodice) Siroe, re di Persia HWV 24, Act 1, Scene 13
5.Al varco, oh pastori (Atalanta) Atalanta HWV 35, Act 1, Scene 7
6.Ah, spietato! (Melissa) Amadigi di Gaula HWV 11, Act 1, Scene 4
7.da tempeste il legno infrato (cleopatra) Giulio Cesare in Egitto HWV 17, Act 3, Scene 7
8.Credete al mio dolore (morgana) Alcina HWV 34, Act 3, Scene 1
9.Ah, mio cor (Alcina) Alcina HWV 34, Act 2, Scene 1
Witches, Queens & Heroines Il Giratempo Margriet Buchberger cd Perfect Noise PN 2004