Het 2de volume van Paul Hindemiths (1895-1963) jeugdige en frisse “Konzertante Kammermusik” uit de jaren 1920, bevat Kammermusik nrs. 4–7, uitgevoerd door Kronberg Academy Soloists en het Schleswig-Holstein Festival Orchestra o.l.v. Christoph Eschenbach, een Hindemith-specialist, die eerder een Grammy won voor zijn Hindemith-opname op het label, Ondine. Het label Ondine is verheugd Christoph Eschenbach (foto) dit jaar te feliciteren met zijn 80ste verjaardag. Ter gelegenheid van dit toch wel speciaal evenement bracht Ondine, samen met opwindende, jonge musici van de Kronberg Academy Soloists en het Schleswig-Holstein Festival Orchester, twee volumes uit in een serie van Paul Hindemiths “Kammermusik”. Deze reeks zet Eschenbachs meervoudige en bekroonde discografie op Ondine voort, die meer dan 15 jaar geleden begon en tot nu toe wel 23 albums heeft opgeleverd vol opwindend repertoire, naast enkele van de hoeksteenwerken uit het symfonisch repertoire. Eschenbachs opnames van de muziek van Paul Hindemith, waaronder de wereldpremière opname van Hindemiths “Klaviermusik mit Orchester, Klavier nur linke Hand” op.29 uit 1923, en een Grammy-winnend album van Hindemiths Vioolconcerto uit 1939, zijn heel opmerkelijk.Christoph Eschenbach uit Breslau, nu Wrocław in Polen. is nl. een fenomeen in de topklasse onder de internationale dirigenten. In 1955 schreef Eschenbach zich in aan de Musikhochschule in Keulen, waar hij piano studeerde bij Hans-Otto Schmidt-Neuhaus en directie bij Wilhelm Brückner-Rüggeberg. Daarna vervolgde hij zijn studie piano en directie aan de Hochschule für Musik und Theater Hamburg bij Eliza Hansen (piano) en Wilhelm Brückner-Rüggeberg (directie). Daarna bleef hij verder studeren bij George Szell, met wie hij meer dan drie jaar samenwerkte, en was Herbert von Karajan zijn mentor. Na een grandioze carrière als pianist met opnamen voor Deutsche Grammophon Geselsschaft, startte ongeveer vanaf 1980, een al even grandioze carrière als dirigent van het Tonhalle Orchester Zürich, Pacific Music Festival, NDR Symphony Orchester, Hamburg, Schleswig-Holstein Musik Festival, Orchestre de Paris, Houston Symphony Orchestra, Ravinia Festival, het Philadelphia Orchestra en het National Symphony Orchestra, en sedert 2017, het Konzerthausorchester Berlin!Alom geprezen als dirigent en pianist, behoort hij reeds lang tot de Duitse, muzikale intellectuele traditie, maar hij combineert dit met een zeldzame emotionele intensiteit en brengt uitvoeringen die door concertbezoekers over de hele wereld worden vereerd. Bekend om de omvang van zijn repertoire en de diepgang van zijn interpretaties, behaalde hij de hoogste muzikale onderscheidingen. Hij staat ook bekend als een onvermoeibare supporter van jong talent, zijn grootste passie, trouwens, en levert bijdragen aan het begeleiden van aankomend talent, naast zijn eigen vooraanstaande carrière. Als artistiek adviseur en docent aan de beroemde Kronberg Academie, begeleidt hij jonge violisten, cellisten en altviolisten op weg om solisten van wereldformaat te worden.Naast solosonates voor altviool, viool, cello, contrabas, fluit, harp, Sonates (met piano) voor viool, altviool, cello, contrabas, gitaar, klarinet, hobo, Engelse hoorn, fagot, fluit, saxofoon, hoorn, althoorn, trompet, trombone en tuba, trio’s voor allerlei bezettingen, 7 strijkkwartetten en andere losse werken voor strijkkwartet, en kwintetten, een septet en een octet voor uiteenlopende bezettingen, componeerde Hindemith tussen 1922 en 1924, 7 “Kammermusiken” op. 24, op. 36 en op. 46, voor piano, cello, viool, altviool, viola d’amore en orgel met 10 tot 12 instrumenten, of een groot kamerorkest.Het eerste volume, gewijd aan de kamermuziekwerken van Paul Hindemith, omvatte de eerste drie werken in zijn Kammermusik-serie samen met zijn Kleine Kammermusik voor blaaskwintet, Kammermusik nr. 1 op. 24 nr. 1 für 12 Solo-Instrumente, Kammermusik nr. 2 op. 36 nr. 1 Klavierkonzert, Kammermusik nr. 3 op. 36 nr. 2 Cellokonzert, en Kleine Kammermusik für für Flöte, Oboe, Klarinette, Horn und Fagott, op. 24 nr. 2. Deze kamermuziek werd opgenomen met een groep jonge veelbelovende musici, onder wie de pianist, Christopher Park, en de cellist, Bruno Philippe, die de solopartijen spelen in de ‘Concertos’, op. 36.
In de op volume 2, vier opgenomen Kammermusiken van Hindemith, die beschouwd kunnen worden als 4 Concerti voor respectievelijk viool, altviool, viola d’amore en orgel, schitteren vier jonge, getalenteerde solisten. Hindemiths Kammermusik nr. 4 op. 36 (‘Vioolconcert’) uit 1925 werd gecomponeerd voor een groter orkest dan de 3 andere, en telt 24 instrumentalisten. Kammermusik nr. 5 op. 36 (‘Altvioolconcert’) uit 1927, speelde de componist zelf in première. Hindemith was immers altviolist. In totaal voerde Hindemith dit werk de volgende 11 jaar, wel 85 keer uit. In een brief beschreef Hindemith de viola d’amore als “het mooiste dat je je qua klank kan voorstellen”. De componist werd verliefd op dit instrument en componeerde tussen 1927 en 1929, zijn Kammermusik nr. 6 op. 46 nr.1, met dit instrument in gedachten. Hindemiths laatste Kammermusik nr. 7, op. 46, nr.2, werd gecomponeerd in opdracht van het SWR Symphonieorchester, de Zuidwest-Duitse Radio van de publieke omroep van de Duitse deelstaten, Baden-Württemberg en Rijnland-Palts. De première van dit Orgelconcert werd live uitgezonden in 1928.De uitvoerders zijn Stephen Waarts, viool, Timothy Ridout, altviool, Ziyu Shen, viola d’amore, Christian Schmitt, orgel en de Kronberg Academy Soloists, Schleswig-Holstein en het Festival Orchestra o.l.v. Christoph Eschenbach.
Hindemith Kammermusik IV – V – VI – VII Vol. 2 Kronberg Academy Soloists Schleswig-Holstein Festival Orchestra Stephen Waarts Rimothy Ridout Ziyu Shen Christian Schmitt Christoph Eschenbach cd Ondine ODE 1357-2Hindemith Kammermusik I-II-III Kleine Kammermusik Kronberg Academy Soloists Schleswig-Holstein Festival Orchestra Christopher Park Xi Zhai Bruno Philippe Christoph Eschenbach cd Ondine ODE13412