Op de cd staan “No, non turbati” (WoO 92a) en “Ah! Perfido”, op. 65 van Beethoven, “Berenice, che fai?” (“Scena di Berenice”), (Hob XXIVa:10) en “Solo e pensoso” (Hob. XXIVb:20) van Haydn, en “O temerario Arbace… Per quel paterno amplesso”, K79 (1766), “Basta Vicesti… Ah non lasciarmi “ K295a (1778), “Ah, lo previdi… Ah, l’invola agl’occhi miei”, K272 (1777) en “Bella mia fiamma, addio… Resta, oh cara”, K528 (1787) van Mozart.
Mozart componeerde wel 54 aria’s voor sopraan, alt, tenor of bas. Eén van de hier opgenomen aria’s “O temerario Arbace… Per quel paterno amplesso”, componeerde Mozart als kind (hij was toen 10 jaar…) op tekst uit Pietro Metastasio’s “Artaserse” tijdens zijn verblijf in Holland tussen 1765 en 1766. Een andere concertaria “Basta Vicesti… Ah non lasciarmi “, componeerde hij samen met KV 294 en KV 295 in 4 dagen tijd voor Dorothea Wendling, tijdens zijn eerste verblijf in Mannheim. Zij zou de rol van Ilia in zijn “Idomeneo” zingen. De twee andere hier opgenomen aria’s “Ah, lo previdi… Ah, l’invola agl’occhi miei” en “Bella mia fiamma, addio… Resta, oh cara”, (met de beruchte, negen maten lange, chromatische “passo terribile” op de woorden “Quest’ affano, questo passo è terribile per me”), componeerde Mozart voor de Praagse sopraan Josepha Dussek, echtgenote van de componist Jan Ladislav Dussek, tijdens zijn verblijf in 1787 bij de Dusseks in hun “Villa Bertramka” in Praag.
Beethovens recitatief “Ah! Perfido”, gevolgd door de aria “Per pietà, non dirmi addio”, werden in november 1796 in het “Theater am Ranstädter Tor” in Leipzig door dezelfde Josepha Dussek in première gezongen. Hij componeerde de aria “No, non turbati” op tekst uit Metastasio’s “La Tempesta” voor sopraan en strijkers, in 1801-1802, toen hij nog les kreeg van Salieri.
Haydn componeerde zijn “Scena di Berenice” op tekst uit Metastasio’s toen heel populaire “Antigono”, tijdens zijn tweede bezoek aan Londen. Het stond in mei 1795 op het programma van zijn laatste benefiet concert in de “New Room” van het “Haymarket” (“King’s”) Theatre”. De zangeres was de sopraan Brigida Giorgi Banti. Volgens het manuscript van het werk was het een Russische Prins die aan Haydn voorstelde om Petrarca’s sonnet “Solo e pensoso” op muziek te zetten. Haydn componeerde het in 1798 als aria, in de geest van zijn “Schöpfung” en naar het voorbeeld van het openingsthema van het “Agnus Dei” uit zijn “Nelson Mis”. De aria bleef lange tijd onbekend want ze werd pas in 1961 gepubliceerd. Ze werd weliswaar voor het eerst op 22 en 23 december 1798 gezongen op de twee kerstconcerten van de “Tonkünstler-Societät” in Wenen, door de contra-alt, Mademoiselle Antonie Flamm.
De Engelse sopraan Sophie Bevan wordt hier op haar nieuwe cd begeleid door “The Mozartists”, ontstaan uit Ian Page’s internationaal gerenommeerd periode Ensemble “Classical Opera”, voor uitvoeringen van de muziek van Mozart en van zijn tijdgenoten. In aanvulling op de lopende opname serie van de volledige opera’s van Mozart, weerspiegelt de oprichting van “The Mozartists” hun uitbreidend repertoire.
Sophie Bevan (° 1983) studeerde af aan de Benjamin Britten International Opera School waar ze als Karaviotis Scholar bij Lillian Watson studeerde en de Queen Mother Rose Bowl uitgereikt kreeg. Haar concertrepertoire varieert van Handel tot James MacMillan en ze zong o.l.v. Ed Gardner, Sir Neville Marriner, Phillipe Herreweghe en Sir Charles Mackerras. Sindsdien bouwde ze reeds een fameuze operacarrière op. Sophie Bevan kreeg in 2010 de “Critics ‘Circle Award” voor “Exceptional Young Talent” en ontving in 2013 de “Young Singer Award” tijdens de opening van de “International Opera Awards”. Warm aanbevolen.
Perfido! A programme of concert-arias by Mozart, Haydn and Beethoven Sophie Bevan The Mozartists Ian Page cd Signum SIGCD485