De meeste opnamen van Graham Ross met het Clare College Choir vieren specifieke data in het kerkelijk jaar, zoals hun recente release voor het feest van “Corpus Christi”. Deze nieuwe cd herinnert weliswaar aan een enorm historisch evenement dat immense betekenis heeft gehad voor het westers christendom, de Protestantse Hervorming.
Vijfhonderd jaar na Luther, vieren Graham Ross en het Koor van Clare College, Cambridge de verjaardag van de Reformatie met een reeks cantaten van Bach op de acht zondagen van de Vastentijd in de Clare College Chapel. Deze opname is de culminatie van dit project. Chronologisch zijn twee grote Reformatie cantaten van J.S. Bach en drie op een koraal gebaseerde werken van Mendelssohn, Brahms en Vaughan Williams opgenomen. Die worden telkens voorafgegaan door de koraal-of psalmmelodie waarop de composities werden gebaseerd. Een programma met de emotionele en dramatische kracht van de theologische en culturele erfenis van de Reformatie.
Op de cd staan de cantaten BWV79 ‘Gott der Herr ist Sonn und Schild’ en BWV80 ‘Ein feste Burg ist unser Gott’ van J.S.Bach, “Warum ist das Licht gegeben?” Op. 74 No. 1 (Brahms), “O God, our Help in Ages past” (Croft), “Now thank we all our God” (“Nun danket”) (Johann Crüger), de koralen “Ein’ feste Burg ist unser Gott” en “Mit Freud und Freud ich fahr dahin” van Luther, twee versies van “Wer nur den lieben Gott lässt walte (Mendelssohn en Georg Neumark) en “Lord, Thou has been our refuge” (Vaughan Williams).
Ross stelde een programma samen met muziek vanaf de beginperiode met koralen van Luther zelf en van Luthers tijdgenoot Johann Crüger, van zijn grote, Duitse volgeling Sebastian Bach, tot de invloed van het Luthers geloof in de religieuze muziek van Engelse componisten van de 20ste eeuw, met name Vaughan Williams’ motet “Lord, thou hast been our refuge”.
De Bach cantaten klinken opvallend optimistisch. Ross geeft ons nl. de versie van “Ein feste Burg” van Wilhelm Friedemann (foto). Door zijn orkestratie met trompetten en trommen Paul Sharp (solo trompet) klinkt de muziek nog feestelijker dan het origineel, nog meer van Bachs uitbundigheid door extra koper en percussie. “Gott der Herr ist Sonn und Schild” klinkt al even schitterend, maar hier zijn het de hoorns die extra klank geven.
De vocale solisten Holly Holt (sopraan), Catherine Clark (mezzosopraan), Jackson Riley (tenor), Christopher Holliday (bas), organist Nicholas Morris en het gelegenheidsensemble “Claire Baroque” zingen en spelen erg goed. Het koor met opvallend en uitzonderlijk frisse en heldere tenor- en basstemmen, zingt en klinkt in de Bach cantaten verbluffend expressief en militant. Heerlijk is ook hun overtuigende uitvoering van Mendelssohns “Wer nur de lieben Gott lässt walten”, een compositie die duidelijk laat horen in welke mate de “protestantisch konfirmierte” Mendelssohn Bartholdy de stijl van Bach assimileerde.
Die originele koralen worden gezongen met hun originele breeknoten, waardoor ze minder kerkelijk maar daarom niet minder aantrekkelijk klinken. Integendeel, “Ein Feste Burg” klinkt zelfs dansant. Het herinnert aan het oorspronkelijk doel van Luther, dat aardse, populaire liedjes, de aanbidding van God moesten dienen. Een aanrader.
Opgenomen in St John the Evangelist, Upper Norwood in Londen met als Sessions Producer, Recording Engineer & Editor, niemand minder dan John Rutter. Is er aan te horen! Magnifiek!
Reformation 1517-2017 Holly Holt Catherine Clark Jackson Riley Christopher Holliday Paul Sharp Nicholas Morris Choir of Clare College, Cambridge, Graham Ross cd Harmonia Mundi HMM902265