Journalist Mark Koster kreeg toegang tot persoonlijke en nooit eerder geopende archieven, sprak met tientallen hoofdrolspelers en de inner circle rondom John, zijn zus Linda en Johnny De Mol, de zoon van John de Mol jr. en Willeke Alberti, en schreef een spraakmakende en onthullende biografie van de bekende mediafamilie, een geweldig interessant en spannend boek over de entertainmentgeschiedenis van Nederland.Jarenlang oefent de familie De Mol grote invloed uit op wat wij op tv te zien krijgen, van Big Brother tot Medisch Centrum West, van de 5 Uur Show tot The Voice en Linda bij Nederlandse, commerciële televisiezender, Talpa, (de Latijnse naam voor de mol). John de Mol, een van de rijkste en machtigste Nederlanders, bezit radiostations, een tv-zender, een persbureau, een tijdschrift, muziekrechten en data van tientallen miljoenen Nederlanders. En nog altijd wil hij, samen met zijn zus en zijn zoon, zijn imperium uitbreiden.Maar, waar komt het succes van de alom aanwezige mediafamilie vandaan? Hoe kon de ambitieuze en onverschrokken John uitgroeien tot een gevreesde mondiale tv-tycoon? Hoe werden de De Mols opgevoed en wat was de invloed van “De Patriarch”, nl. John de Mol senior (1931-2013) (foto), de “Nederlandse Frank Sinatra”, op zijn 2 kinderen, John (°1955) en Linda (°1964)? Wat drijft hen en hoe ver reikt de macht en invloed van De Mol? Zit John de Mol eigenlijk al jaren in reservetijd en speelt hij niet genoeg in op nieuwe ontwikkelingen in de entertainmentwereld?Op zoek naar antwoorden dook Mark Koster in de familiegeschiedenis, die zijn oorsprong vindt al ver voor de oorlog. In zijn schitterende biografie schetst onderzoeksjournalist Mark Koster in zo maar eventjes 12 delen, aan de hand van vier generaties De Mol, het fascinerend en onthullend verhaal over hoe één familie haar dromen wist waar te maken en nu al decennialang dicteert wat wij aan nieuws, muziek en vermaak consumeren. Mark Koster beschreef de ontstaansgeschiedenis van het media-imperium van de De Mols, maar keek ook naar de toekomst, nl. overleeft het imperium met Google, Facebook en Netflix als de nieuwe uitdagers? “De Mol” is dé geschiedenis van de Nederlandse entertainmentindustrie. Familiekroniek en Nederlandse variétégeschiedenis in één. Een aanrader.Mark Koster (°1969) is onderzoeksjournalist en programmamaker. Hij schreef onder andere voor Het Financieele Dagblad, De Pers, Nieuwe Revu, Quote en HP/De Tijd. Eerder publiceerde hij “Hoe word ik bitcoin-miljonair” en “Cupido voor de rijken”.Mark Koster De Mol, De machtigste mediafamilie van Nederland 606 bladz. geïllustreerd uitg. Balans ISBN 9789463820257