Het ensemble voor oude muziek, Les Goûts-Authentiques, stelt authentieke muziekstijlen uit de renaissance, barok en klassiek op een kleurrijke en levendige manier voor aan het publiek. Voor hun heel mooie, nieuwe cd, kozen ze o.a. werk van de Engelse componisten, Henry Purcell, William Croft, John blow en William Williams.Met de term Les Goûts-Réunis, omschreef François Couperin, in eerste helft van de 18de eeuw, het streven naar de versmelting van de Franse en de Italiaanse barokstijl. Hij was ervan overtuigd dat deze symbiose tot betere muziek zou leiden. De naam van het ensemble, Les Goûts-Authentiques, is een knipoog naar de term, Les Goûts-Réunis. De bezetting wisselt naargelang het programma, waarbij, zoals op deze cd, niet zelden de stem, de blokfluit of het klavecimbel voor het voetlicht worden geplaatst. Het ensemble wordt telkens geformeerd door artistiek leider Jan Devlieger. Niet zelden worden hierbij ook jonge en veelbelovende musici geëngageerd waardoor er een cocktail van ervaring en jeugdig enthousiasme ontstaat. In het verleden exploreerde Les Goûts-Authentiques muziek van vader Bach, zonen van Johann Sebastian Bach, Engelse en Franse barokmuziek, Bruegelprogramma (muziek uit de 16de eeuw), maar ook totaalprojecten met o.m. historische dans zoals Le Roi tout cour(t). Vanaf 2008 werden volgende cd’s gerealiseerd: “A due cembali obligati” (klavecimbelduo), “The Submission” (sonates en concerto’s familie Loeillet), en “The Delightful Companion” (blokfluitduo’s). Les Goûts-Authentiques vzw is ook de producer van een aantal cd’s met Jan Devlieger op klavecimbel, waarbij het repertoire van de Franco-Vlaamse 18de-eeuwse klavecimbelmeesters centraal staat.Op de cd staat werk van Henry Purcell (1659-1695), William Croft (1678-1727), Giovanni Battista Draghi (1640-1708), Anonymus, John Blow (1649-1708), Gottfried Finger (1655-1730) en William Williams (1675-1701). Songs, gezongen door heel mooie stemmen, begeleid door een rijke continuo bezetting, wisselen af met instrumentale stukken voor blokfluit(en) en stukken op klavecimbel, gespeeld door Jan Devlieger. Dit gevarieerd programma staat garant voor een heel mooie cd. Warm aanbevolen.Jan Devlieger (°1967) studeerde aan het conservatorium van zijn geboortestad Gent, en behaalde er eerste prijzen voor harmonie, contrapunt en fuga (W. Carron) en kamermuziek (M. Ketels). Aan de hogeschool Gent, departement Conservatorium verwierf hij ook de meestergraad voor zowel blokfluit (P. Peire) als klavecimbel (C. Verhenneman). Als klavecinist, organist, blokfluitspeler en zanger heeft hij samengespeeld met vooraanstaande ensembles als Ex Tempore, Ardalus, Het Kamerorkest, Het Symfonieorkest van Vlaanderen en Aquarius Soloists, en hij is de stichter van het barokensemble, “Les Goûts-Authentiques” en het renaissancegezelschap, “O Felici”. Hij is leraar blokfluit, klavecimbel, instrumentaal ensemble, begeleidingspraktijk en muziektheorie aan het Stedelijk Conservatorium van Brugge en de academies van Deinze en Geraardsbergen, en is docent begeleidingspraktijk aan de hogeschool Gent. Jan Devlieger componeert in oude stijlen, met uitgaves bij Musica Repartita (Utrecht), schrijft programmabijlagen en geeft concertinleidingen voor de Singel in Antwerpen. Hij maakte cd-opnames voor de labels Etcetera, “A due cembali obligati” (met Guy Penson, klavecimbel) en “The Submission” (muziek van de Gentse familie Loeillet), Aliud, “The Delightful Companion” (met Marcel Ketels, blokfluit), en Phaedra, “Around Jacob van Eyck” (artistieke leiding: Karen Ketels) en “Five Centuries of Flemish Harpsichord Music” (Jan Devlieger, klavecimbel). Hij bespeelt een schitterend klavecimbel, gebouwd door Andrew Wooderson (Berkley/Kent) naar aan klavecimbel van Ruckers.De uitvoerders zijn Clint van der Linde, contratenor, Ann De Prest, sopraan, Nele De Soete, mezzosopraan, Jan Devlieger, bloklfuit & klavecimbel, Johanna Lambrechts, blokfluit, Thomas Langlois, theorbe, Rein Vermeulen en Linde Demuynck, klavecimbel, Adelheid Glatt, viola d gamba, en Marjolein Gerets, fagot.Ann De Prest uit Gent, behaalde haar Meesterdiploma zang aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel en vervolgde haar studies aan het Royal College of Music in Londen. Ann leerde haar artistiek ambacht van Ronny Lauwers, Loh Siew Tuan, Ingrid Voermans en vele andere leermeesters en artiesten, die een blijvende inspiratiebron zijn voor haar verdere ontwikkeling. Haar repertoire omhelst zowel Barokmuziek als opera, lied, musical, operette en hedendaagse muziek. Ann zong en speelde in verscheidene muziektheater producties met I Solisti del Vento, Muziektheater Fierlefant, Ensemble Leporello, Theater Taptoe, LOD, “L’amour, cette éternité de seconde” met muziekbroeders in de ban van Léo Ferré, KaG en Toneelgroep Ceremonia. Momenteel reist ze in binnen- en buitenland met de producties “Nest” en “Curiosa”, muziektheater producties voor de allerkleinsten van Theater De Spiegel. Ann is leerkracht groepsmusiceren vokaal (vokaal ensemble) aan de muziekacademie De Kunstbrug te Gentbrugge en geeft zang en groepsmusiceren vokaal (operaklas) in MAGO Gent.Als kleindochter van de organist, Roger Deruwe, groeide Nele De Soete op in een muzikale omgeving. Op jonge leeftijd studeerde ze notenleer en viool in het Stedelijk Conservatorium te Brugge. Later schakelde ze over naar zang en volgde les bij Sarah Peire. Na haar middelbare school, koos Nele voor een studie in de Toegepaste Wiskunde aan de Universiteit van Gent, gevolgd door de Master na Master Actuariële Wetenschappen aan de Vrije Universiteit Brussel. In 2016 vatte Nele in de School of Arts – Koninklijk Conservatorium te Gent haar studies Klassieke Zang aan bij Hendrickje Vankerckhove. Daarnaast volgde ze ook les bij Christianne Stotijn, Marie-Claude Solanet en Lieve Vanhaverbeke en nam ze deel aan verschillende masterklassen bij o.a. Lena Lootens, Zeger Vandersteene en Margreet Honig. Nele nam deel aan een aantal opera projecten. Zo speelde ze de rol van Jager en Echo in Venus & Adonis (J.C. Pepusch) o.l.v. Patrick Peire (regie Hugo Segers) en nam ze de rol van La Voisine op zich in Stravinski’s Mavra o.l.v. Bruno Ferrandis (regie Korneel Hamers). In 2020 zou ze de hoofdrol zingen in Handels Serse o.l.v. Florian Heyerick (regie Benoît De Leersnyder).De Zuid-Afrikaanse contratenor en voormalig jongenssopraan, Clint van der Linde, begon in 1988 als jongenssopraan in de Drakensberg Boys ‘Choir School o.l.v. Christian Ashley-Botha in Zuid-Afrika. Als jongenssopraan trad hij op met de meeste grote orkesten in Zuid-Afrika (waaronder het Transvaal Philharmonisch Orkest) en won hij de zangcategorie van het ATKV-concours. In 1996 begon hij aan een BMus-opleiding aan de Universiteit van Pretoria, tijdens dewelke hem een International Scholarship werd aangeboden om een jaar aan Eton College door te brengen. Gedurende dit jaar kreeg hij een Queen Elizabeth, de Queen Mother Scholarship aangeboden om een vierjarige BMus-opleiding aan de RCM te studeren. In 1998 won hij de eerste prijs in de Kathleen Ferrier Bursary for Young Singers, en na het afronden van zijn BMus in 2001 kreeg hij een Martin Harris Scholarship aangeboden om zijn Post Graduate Diploma Course te voltooien. Tijdens deze periode volgde hij masterclasses bij Roger Vignoles, Sarah Walker, Michael Chance en James Bowman. Later studeerde hij bij Ashley Stafford.Tracklist :
Henry Purcell
Sinfonie for Flutes (We reap all the pleasures Z 547)
The bashful thames (The Yorkshire Feast Song Z 333 (Of old, when Heroes thought it base)
Ground d-moll D222
Next, winter is coming slowly (The Fairy Queen Z 629) In vain the am’rous flute (Ode for St. Cecilia’s Day Z 328 (Hail bright Cecilia))
William Croft :
Prélude C minor (Suite Nr. 4 in nC minor)
Ground c-moll Z. D2221
Giovanni Battista Draghi :
Harmony, from Heav’nly harmony (The soft complaining flute Harmony, from Heav’nly harmony)
Henry purcell :
If love’s a sweet passion (The Fairy Queen Z 629)
Why should men quarrel (The Indian Queen Z 630)
Anonymous :
Ground “Scocca por” (The second part of Musick’s hand-maid)
Henry Purcell :
Two in one upon a ground (The Prophetess or The History of Dioclesian Z 627)
Since the toils and hazards of war (The Prophetess or The History of Dioclesian Z 627)John Blow :
Chacone g-moll Kl 60
Morlake ground Kl 71
Henry Purcell :
Here the Deities approve (Welcome to all the Pleasures)
Ground in Gamut Z 645
Gottfried Finger :
A ground (Airs Anglais, Livre 3)
Henry Purcell :
The one charming night (The Fairy Queen Z 629)
Anonymous :
Green sleeves to a ground (The division flute)
William Williams :
Sonate “In immitation of birds”
Henry Purcell :
Strike the viol
Hark! How the songster of the grove (Timon of Athens or The Man-Hater Z 632(
In vain the am’rous flute Songs, Grounds and Instrumental Pieces by Purcell & co cd Etcetera KTC 1694