Het vruchtbaar partnerschap tussen het Alpha-label, de Kapel Koningin Elisabeth en het Palazzetto Bru Zane gaat door met de uitgave van kamermuziek van Anton Reicha, uitgevoerd door de musici, verbonden aan de Kapel Koningin Elisabeth, jonge talenten van uitzonderlijk hoog niveau.
Anton Reicha (1770-1836) was een Boheemse componist, muziekpedagoog en fluitist. Reicha’s vader was “Stadtpfeifer” in Praag, maar hij overleed tien maanden na de geboorte van zijn zoon. Anton Reicha’s oom, Joseph Reicha, de cellist en dirigent van de Oettingen-Wallersteiner Hofkapelle nam hem in huis.
In 1785 verhuisde hij met zijn oom naar Bonn die Kapellmeister werd van het orkest van de keurvorst Maximilian Franz. In dit orkest speelde Anton Reicha als tweede fluitist. Gedurende die tijd studeerde hij ook aan de universiteit van Bonn en ontmoette hij Ludwig van Beethoven, die viool speelde in het orkest. Ook Franz Ries en Beethovens vader Johann waren aan het orkest verbonden. Voor Reicha en Beethoven begon in Bonn een langdurige vriendschap.
Na de ontbinding van het orkest in 1794 door de bezetting van het Rijnland door de Franse revolutionairen, ging Reicha naar Hamburg en werd er muziekleraar. Van 1802 tot 1808 woonde hij in Wenen en had er succes als componist. Tegelijkertijd publiceerde hij zijn aan Haydn opgedragen 36 Fuga’s op.36 en “L’art de varier” (57 variaties op een eigen thema), opgedragen aan Louis Ferdinand van Pruisen (1772-1806) aan wie Beethoven ook zijn 3de Pianoconcerto opdroeg, en “Practische Beispiele”. In Wenen volgde hij les bij Albrechtsberger en Antonio Salieri. In 1808 verhuisde hij naar Parijs waar hij succes had als componist van muziek voor blaasinstrumenten. In 1818 werd hij professor compositie aan het Conservatorium van Parijs als opvolger van Méhul. Zijn leerlingen waren o.a. Berlioz, Liszt, Charles Gounod, Georges Onslow en César Franck.
Met zijn compositie voor blaasorkest “Musique pour célébrer la Mémoire des Grands Hommes et des Grands Événements de la Republique Française”, sloot hij aan bij de traditie van symfonieën voor blazers van Gossec , Louis Emmanuel en Hyacinthe Jadin. Reicha is nog steeds het best bekend voor zijn meer dan twintig, soms zeer virtuoze blaaskwintetten. Zijn geschriften over compositie theorie, o.a.” L’art du compositeur dramatique” en “Cours de composition musicale, ou Traité complet et raisonné d’harmonie pratique” waren zeer invloedrijk en verschenen in verschillende talen.
De box bevat twee Strijkkwartetten (op. 95 nr. 1 en op. 92 nr. 1), het Pianotrio in d, op. 101 nr. 2, een opvallend Trio voor drie celli in Es, zijn Pianosonates in E en in F “Sur la Flûte Enchantée”, de Étude No. 29, op. 97 ‘L’Enharmonique’, een Andante maestoso, de Fugue No. 9 “Cercle Harmonique” en de Variaties op een thema van Gluck, op. 87
De 3 cd box met muziek van verschillende genres en verschillende periodes, geeft een vrij volledig beeld van de rijkdom van de Reicha’s piano- en kamermuziek. Het illustreert de diversiteit van zijn instrumentale genres, sonaten, fuga’s, études en variaties voor piano, een pianotrio, strijkkwartetten en een strijkkwintet. Muziek die getuigt van zijn perfect meesterschap en originaliteit, alles subliem gespeeld door jonge topmusici die een beloftevolle, muzikale toekomst garanderen. De muziek die Beethoven en Reicha, die exacte leeftijdsgenoten waren, als jonge twintigers in de jaren 90 van de 18de eeuw componeerden, vertoonde opvallende, stilistische overeenkomsten. Deze box met Reicha’s kamermuziek is een heuse ontdekking. In het bijhorend boekje leest u een interessante tekst van Louise Bernard de Raymond, specialiste van Reicha’s Weense en Parijse Strijkkwartetten. Zij schreef ook “La fugue phrasée dans les écrits et les œuvres d’Antoine Reicha” (Musurgia 2014/1 (Volume XXI). Bijzondere kamermuziek. Een heel mooie box. Warm aanbevolen.
Reicha Musique de Chambre Solistes de la Chapelle Musicale Reine Elisabeth Quatuor Girard Tanguy Parisot Dorde Radevski Josquin Otal Trio Medici 3 cd ALPHA369