Geniet van heerlijk mooie muziek en een hoogst origineel programma, schitterend gespeeld door de jonge, Frans-Belgische celliste Camille Thomas, uitgebracht door…Deutsche Grammophon!
Op de cd staat naast het Celloconcerto nr. 1 in a op. 33, een bewerking voor cello en orkest van “Mon coeur s’ouvre à ta voix” uit “Samson et Dalila” en de Suite voor Cello en orkest op. 16b van Saint-Saëns, muziek van Offenbach. Ze koos voor “Double Sens” uit zijn “Les Contes d’Hoffmann” in een versie voor viool en cello, zijn “Barcarolle” (arr. voor viool, cello, piano en strijkers van Aleksandar Sedlar), “Introduction, Prière et Boléro” voor cello en orkest op. 22, “Les Larmes de Jacqueline” op. 76/2 uit zijn “Harmonies des bois”, en voor “Je suis Brésilien” uit zijn “La Vie parisienne” (arr. voor tenor, cello en orkest van Alessandro Bares).
Het is niet danig bekend maar de Franse operettekoning Jacques Offenbach was in de eerste plaats cellist. Met zijn zus Isabelle (piano) en broer Julius (viool) vormde hij een Trio. Hij studeerde enige tijd cello aan het Parijse Conservatoire national supérieur de musique, waarna hij met zijn broer optrad als het duo “Jacques et Jules”. Vervolgens werd hij cellist bij verschillende boulevardtheaters, o.a. “l’Ambigu-Comique”, in Parijs en uiteindelijk bij de Opéra-Comique. Hij kreeg toegang tot de Parijse salons en bouwde in de jaren ’40 een naam op als virtuoos die met pianisten als Anton Rubinstein en Liszt optrad in Parijs en Keulen. Pas in de jaren ’60 oogstte hij succes met zijn legendarische operettes.
Camille Thomas is één van de meest charismatische jonge talenten van het ogenblik. Ze heeft een exclusief contract met Deutsche Grammophon getekend. Deze nu 28-jarige, in Parijs geboren Frans-Belgische celliste is de eerste vrouwelijke celliste die opneemt bij Deutsche Grammophon. “Ik kijk uit naar het opbouwen van een nieuw publiek voor cello in samenwerking met het geel label”, vertelt ze. Camille Thomas heeft een passie voor Franse muziek in het algemeen en voor de romantische periode in het bijzonder. Haar eerste cd voor het prestigieus label verzamelt dan ook magnifieke bladzijden voor cello van Saint-Saëns en heel originele van Offenbach, samen met het schitterend spelend “Orchestre National de Lille” o.l.v. Alexandre Bloch. Het op zich al heel origineel programma wordt aangevuld met 2 bonus tracks met de Servische violist Nemanja Radulovic en de tenor Rolando Villazon.
Als voormalig leerlinge van Stephan Forck aan de Hanns Eisler Hochschule für Musik, van Frans Helmerson aan de Hochschule für Musik in Keulen, en van Wolfgang-Emanuel Schmidt aan de Franz Liszt Hochschule für Musik in Weimar, kreeg Camille Thomas in 2014 op de 21ste “Victoires de la Musique Classique”, de onderscheiding “Rélévation Soliste instrumental”. In hetzelfde jaar won ze de New Talent competition van de European Broadcasting Union. Ze heeft eerder twee kamermuziekalbums opgenomen met de Zwitserse pianiste Beatrice Berrut en met de Belgische pianist Julien Libeer.
Voor deze debuutalbum bij Deutsche Grammophon heeft Camille gekozen voor muziek vol jeugdige fantasie, opwindend en aanstekelijk. Ze brengt haar eigen gevoelige interpretatie van Franse romantische werken voor cello en orkest, origineel en in arrangementen. Haar elegantie, enthousiasme, intense emoties en immense virtuositeit lenen zich uitermate voor de geest van Saint-Saëns en de charme van Offenbach. Ze bespeelt daarenboven een prachtige Gagliano (Napels, 1788), de “Château Pape-Clément”, in royale bruiklening van Bernard Magrez. Een programma dat geheel aansluit bij de 19de -eeuwse traditie en daarenboven geheel past in de ongeëvenaarde traditie van Deutsche Grammophon om opwindende projecten en opnamen te maken met fenomenale topmusici. Heel, heel origineel en bijzonder. Fe-no-me-naal! Niet, niet te missen!
Camille Thomas, Nemanja Radulovic, Ricardo Villazon, Orchestre National de Lille, Alexandre Bloch cd Deutsche Grammophon 4797520