Ontdek op deze superbe cd de 6 Sonates op. 27 voor viool solo van de Luikse grootmeester van de viool, Eugène Ysaÿe (1858-1931), uitgevoerd en opgenomen in de sublieme concertzaal van het Domaine Forget de Charlevoix in St. Irénée, QC in Canada.De legendarisch Belgische violist, Eugène Ysaÿe (1858-1931) (foto), begon als jongen viool te spelen in het salonorkest van zijn vader Nicolas in de “Pavillon de Flore”, toen bekend als de “Bonbonnière de la rue Surlet” in Luik. In dat orkest speelden ook de Belgische violisten César Thomson, de latere leraar aan de Julliard School in New York, en Ovide Musin die concertmeester werd van het Kursaalorkest van Oostende o.l.v. Jean-Baptiste Singelée. Musin emigreerde later naar New York. Zij begeleidden in de Bonbonnière Yvette Guilbert en Aristide Bruant. Ysaÿe speelde later samen met Rachmaninov, Rubinstein, Clara Haskil (foto) en Pablo Casals … Hij werd “Maître de Chapelle de la Cour de Belgique en was primarius (1ste violist) van het “Quatuor Ysaÿe”. De andere musici waren Mathieu Crickboom, altist Léon Van Hont en cellist Joseph Jacob. Hij werd ook de leraar van een immens aantal grote violisten (o.a. Josef Gingold, William Primrose en Louis Persinger). Eén van hen, de Brusselaar Léon Barzin, is vandaag totaal vergeten. Barzin werd de stichter van het … New York City Ballet! Van 1918 tot 1922 was Ysaÿe dirigent van het Symfonie orkest van Cincinnati. De eerste dirigent van dat orkest was de in Texas geboren Frank Valentine Van der Stucken, maar had een vader uit … Antwerpen! In 1923-1924 componeerde Ysaÿe zijn befaamde “Six sonates pour violon” op. 27.Nadat Ysaÿe, Joseph Szigeti (1892-1973) (foto), de Sonate voor viool solo in sol klein van Johann Sebastian Bach had horen uitvoeren, raakte Ysaÿe geïnspireerd om vioolwerken te componeren die de evolutie van muzikale technieken en uitdrukkingen van zijn tijd vertegenwoordigden. In zijn reeks van 6 sonates gebruikte Eugène Ysaÿe (1858-1931) prominente kenmerken van muziek uit het begin van de 20ste eeuw, zoals toonladders, dissonanten en kwarttonen. Ysaÿe gebruikte ook virtuoze boog- en linkerhandtechnieken, want hij geloofde dat ‘tegenwoordig beheersing van expressie, techniek en mechanisme, veel meer nodig waren dan in vervlogen tijden’. Deze sonates stellen dus hoge technische eisen aan de uitvoerder, eisen waar Kerson Leong niet het minste probleem mee heeft. Toch waarschuwde Ysaÿe violisten herhaaldelijk dat ze nooit moeten vergeten te spelen in plaats van zich bezig te houden met technische elementen. Een vioolmeester “moet een violist zijn, een denker, een dichter, een mens, hij moet hoop, liefde, hartstocht en wanhoop gekend hebben, hij moet het hele scala van emoties hebben doorlopen om ze allemaal in zijn spel tot uitdrukking te brengen”. Kerson Leong heeft dit heel goed begrepen. Hij speelt ze grandioos!De Canadese violist, Kerson Leong, kreeg voor het eerst internationale aandacht door de Junior First Prize te winnen tijdens de Menuhin Competition 2010 in Oslo. Na daaropvolgende debuten op grote internationale festivals en vier concerten met het Oslo Philharmonic, heeft hij zich onderscheiden als een krachtige en individuele violist op podia als Carnegie Hall’s Stern Auditorium, Wigmore Hall, het Auditorium du Louvre en het National Center for the Performing Arts in Beijing. Gerenommeerde scholen zoals de Jacobs School of Music van Indiana University en de Sibelius Academy hebben zijn unieke aanpak erkend en ook zijn vermogen om de nieuwe generatie te inspireren door hem uit te nodigen om les en lezingen te geven. Als een natuurlijke communicator op en naast het podium versterkt hij zijn belangrijke rol bij het bereiken van jonge mensen en potentiële muziekliefhebbers met zijn kunst. Kerson is een geassocieerde artiest van de Muziekkapel Koningin Elisabeth in België, waar hij werd begeleid door Augustin Dumay. Hij speelt op de ‘ex Bohrer’ Guarneri del Gesu-viool met dank aan Canimex Inc, Drummondville (Quebec), Canada.Ysaÿe Six Sonatas For Solo Violin Kerson Leong cd Alpha ALPHA455