Het label “Phaedra” gaf een mooie cd uit met Noorse tederheid en weemoed in Edvards Griegs liederen en solo pianomuziek.
Griegs liederen gingen vaak over de relatie moeder-kind. Sommige liederen zijn gecomponeerd n.a.v. bepaalde gebeurtenissen in zijn leven, “Modersorg”, “Millom Rosor” en “Moderen Synger” bvb. “Hjertets Melodier” ( Melodieën van het hart, op.5) was zijn huwelijksgeschenk. Grieg en Nina hadden samen één kind. Maar hun ontluikend geluk was helaas van korte duur. In het leven van Edvard Grieg sloeg het lot meer dan eens hard toe. Kort nadat hun kind Alexandra in 1869 overleed, nog geen jaar oud, had zijn vrouw Nina een miskraam. “Het was moeilijk om de hoop van het leven op de aarde niet te laten zakken, en het nam tijd om de pijn te herstellen,” schreef Grieg kort na de begrafenis. “Maar God, als iemand iets heeft om voor te leven, laat men het niet vallen, en kunst heeft zeker, meer dan veel andere dingen, de rustgevende kracht die het meeste verdriet kan doen verdwijnen”. Deze cd laat horen hoe het Lied als muzikaal genre, hen daarbij hielp.
De 15 liederen geven een duidelijk idee van in welke mate tekst en muziek samenhingen bij Grieg. Bovendien componeerde hij heel vaak vanuit het idee van de volksmuziek en zijn eigen levenservaring, nauw verbonden met de Scandinavische cultuur.
Hendrickje van Kerckhove vertelt in het bijhorend boekje dat ze de zesdelige liedcyclus op. 48 vroeger regelmatig heeft uitgevoerd en samen met pianiste Inge Spinette ook heeft opgenomen. Deze liederen zijn geschreven op Duitse teksten van o. a. Heine en Goethe, terwijl de liederen op deze cd grotendeels in het Noors zijn. Grieg werkte daarvoor samen met grote namen uit de literatuur, zoals Bjørnstjerne Bjørnson (1832-1910) en Henrik Ibsen (1828-1926).
“Voor mij is die betrokkenheid met zijn persoonlijk leven het sterkst in ‘Moderen Synger’ (Lied van de moeder, op. 60 nr. 2)”, vertelt Hendrickje van Kerckhove. Het lied, eigenlijk een lamentatie, die de titel van onze cd geworden is, is het mooiste lied uit de hele selectie, maar tegelijk ook emotioneel het zwaarst. Met de piano erbij krijgt dit lied iets bijzonder dramatisch. Helemaal anders van karakter, maar zeker niet minder prachtig, is ‘Jeg Elsker Dig!’ ( Ik bemin jou!, op. 5 nr. 3). Het is een ongelooflijk vrijgevig lied, waar zeer sterk de jonge en hoopvolle natuur van Grieg uit spreekt”.
“De verbondenheid met de natuur is prominent aanwezig”, vervolgt ze. “De liederen hebben een spontaan karakter en zijn ontzettend gedetailleerd uitgewerkt, Gevoel, weemoed, vreugde en verlangen worden op een romantische manier in de harmonisaties verklankt”.
“Ze zijn pianistiek goed geschreven en de moeilijkheid zit in het zoeken naar intimiteit”, vertelt pianist Nicolas Callot op zijn beurt. Hij speelt op deze cd, naast alle liedbegeleidingen, acht weemoedige tot charmante miniaturen voor piano solo van Grieg. “Melankoli” brengt je in een droomwereld en biedt een moment van rust en stilte in de cyclus. ‘Aften pä Hojfjeldet’ en ‘Elegi’ zijn dan weer knappe voorbeelden van improvisatie. En ‘Hjemve’ is voor Grieg het thema bij uitstek en sluit zeer mooi aan bij de dramatiek van liederen als “Moderen Synger” en “Millom Rosor”. Qua thematiek hoort “Trolltog” bij de fantasie- en sprookjeswereld van het kinderliedjes ‘Lok’ en ‘Prinsessen’, maar muzikaal vormt het daarentegen een sterk breekpunt. De eenstemmige ijlheid waarmee ‘Prinsessen’ eindigt, contrasteert fel met het huppelend en hollend karakter van ‘Trolltog’. Alles is heel doorleefd en gevoelig gezongen en gespeeld. Een verrijking en een verruiming. Heel mooi. Een aanrader.
Hendrickje van Kerckhove Nicolas Callot Moderen Synger ‘A Mother Sings’ Songs and Piano Music by Edvard Grieg cd Phaedra PH 292038