Na een alom geprezen Johannes Passion in 2020 (Gramophone Editor’s Choice, BBC Music Magazine Choice, Trophée Radio Classique), gaan Philippe Herreweghe en zijn Collegium Vocale Gent verder met hun diepgaande verkenning van het werk van de componist die hen wereldwijde bekendheid heeft bezorgd.Op de cd staan de cantaten BWV45 “Es ist dir gesagt, Mensch, was gut ist” en BWV198 “Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl” (Trauerode), en het Motet BWV118 “O Jesu Christ, mein Lebens Licht”. De solisten zijn Dorothee Mields (sopraan), Alex Potter (contratenor), Thomas Hobbs (tenor), en Peter Kooij (bas).Van de twee cantates die hier zijn opgenomen, werd “Es ist dir gesagt, Mensch, was gut ist” BWV 45, uit 1726, opgebouwd rond een zeer virtuoze, bijna opera-achtige bas solo. “Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl”, BWV 198, uit 1727, werd gecomponeerd voor de begrafenis van Christiane Eberhardine, keurvorstin van Saksen en titulair koningin van Polen, de dochter van de markgraaf van Brandenburg-Bayreuth en een vurige lutherse, wiens dood de inwoners van Leipzig diep had getroffen. Deze werken worden begeleid door het rust- en lichtgevend motet “O Jesu Christ, meins Lebens Licht” (BWV118), eveneens gecomponeerd voor een uitvaartdienst in 1736 of 1737.Het motet, “O Jesu Christ, meins Lebens Licht”, BWV 118, werd gecomponeerd rond 1736 of 1737, en is mogelijk in première gegaan vóór de eerste bekende uitvoering tijdens de begrafenisplechtigheid van graaf Joachim Friedrich von Flemming op 11 oktober 1740. De Graaf was gouverneur van Leipzig en was een bekende van Bach. Het feit dat de begeleiding in twee versies bestaat, suggereert dat er in de jaren 1740, een latere heropleving van het werk was. De tekst is een hymne uit 1610 van de Kirchenlieddichter, Martin Behm (1557-1622) (foto), Diaconus (Prediger) van de Stadtkirche Heilige Dreifaltigkeit in Lauban in Neder-Silezië. “O Jesu Christ, meins Lebens Licht” wordt als compositie gekarakteriseerd als iets tussen een cantate en een motet. Dit werk is een motetversie van het koraal “Ach Gott, wie manches Herzeleid”. De lagere stemmen van het koor zingen contrapuntisch t.o.v. de koraalmelodielijn van de sopraan. De begeleiding bevat een stijgend motief in de strijkers.Johann Sebastian Bach Meins lebens licht Cantatas BWV 45 – 198 & Motet BWV 118 Collegium Vocale Gent Philippe Herreweghe cd PHI LPH035