.Begeleid door zijn ensemble Le Banquet Céleste, stelt contratenor Damien Guillon op deze cd een programma voor met vocale stukken van de Duitse barokcomponist Philipp Heinrich Erlebach, waarvan een groot deel werd verwoest door een brand in kasteel Rudolstadt in 1735. Vanaf het midden van de 16 de eeuw was de reputatie voor uitmuntendheid van de componisten van Noord-Duitsland reeds goed ingeburgerd. Gezien de dynamiek door commerciële uitwisselingen, dankzij de bedrijvige activiteit van de haven van Hamburg, verwelkomden de steden van de Hanze vele buitenlandse arbeiders, hun douane inspireerde de artiesten van de Germaanse traditie. Aan het einde van de 17de eeuw was Hamburg een vrije stad beschut tegen oorlog, een toevluchtsoord voor artiesten en voor grote fortuinen. Het was toen de meest kosmopolitische stad in Duitsland en de bevolking omvatte een groot aantal handelaren, bankiers, diplomaten en senatoren, zoveel mannen die rijk waren en de tijd hadden om te genieten van muziek en om deze bloeiende kunst te stimuleren.Philipp Heinrich Erlebach (1657-1714) (foto) was een productieve componist, maar de meeste van zijn werken (wel meer dan 1000 composities), die na zijn overlijden door zijn weduwe waren verkregen, werden in 1735 tijdens een brand in Rudolstadt vernietigd. Dit zorgde ervoor dat de muziek van Erlebach bijna volledig werd vergeten. Slechts 70 composities overleefden, sommige alleen in manuscripten, die later moesten worden getranscribeerd. Het vernietigd materiaal omvatte ook 24 missen en ten minste zes complete cycli van cantaten voor het Lutheraans kerkelijk jaar.Erlebach componeerde ook wereldlijke vocale muziek en liederen, opgenomen in een in 1697 gepubliceerde verzameling getiteld “Harmonische Freude musicalischer Freunde”. De twee bundels “Harmonische Freude musikalischer Freunde”, opgedragen aan Albert Anthon (foto) Graf zu Schwartzburg un Hohnstein, Ludwig Friedrich (foto), Anne Sophie en Friederich, Hertzog zu Sachsen, bevatten respectievelijk 50 en 25 aria’s voor één tot vier solostemmen, instrumentaal ensemble en basso continuo.
De meeste Duitse teksten van deze stukken verbeelden de mensheid die overgeleverd is aan een onvoorspelbare en vluchtige bestemming. Naast natuurverschijnselen als stormen, donkere wolken en verdorde bladeren kiest de dichter ook de uitdrukking ‘bloederige kometen’ als metafoor voor kwelling en ‘het leed van het hart’. In feite verscheen de grootste komeet van de 17de eeuw in Europa in 1680, tijdgenoten waren bang voor deze hemellichamen en zagen ze als slechte voorteken. Op de cd staan 7 liederen uit “Harmonische Freude musikalischer Freunde” en 2 sonaten.
Damien Guillon (°1981) heeft zich gevestigd als één van de beste artiesten van barokmuziek. Als solist gewaardeerd om zijn muzikale kwaliteiten en zijn heldere, zuivere stem, wordt hij regelmatig uitgenodigd om op te treden onder leiding van de meest gerenommeerde dirigenten. De Franse contratenor uit Rennes, is vooral bekend van zijn interpretatie van de vocale composities van Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Händel en John Dowland. Hij kreeg vanaf zijn achtste jaar een muziek- en zangopleiding bij het jongenskoor “Maîtrise de Bretagne” in zijn geboorteplaats Rennes. Daar begon hij als jongenssopraan en, nadat hij de baard in de keel kreeg, ging hij verder als bariton.Toen er bij een concert door ziekte een tekort was aan sopranen, probeerde Damien zijn hoge stem weer uit. Hoewel hij de hoogste noten niet meer haalde, kon hij toch zonder problemen als alt meezingen en zo ontdekte hij zijn vermogen om hoog te zingen. Zijn muzikale interesse omvatte ook het orgel en later studeerde hij ook basso continuo en klavecimbel aan het conservatorium van Boulogne-Billancourt. Van jongs af aan interesseerde hij zich bovendien voor directie. Van 1998 tot 2001 studeerde Damien Guillon onder leiding van Olivier Schneebeli aan het Centre de Musique Baroque de Versailles, en in 2004 verhuisde hij naar Bazel om zijn zangopleiding te vervolmaken bij Andreas Scholl aan de gerenommeerde Schola Cantorum Basiliensis.Tracklist:
An Jammer und Beschwerlichkeit, da fehlt es hier zu keiner Zeit
Auf des Kreuzes Finsternis, folgt die Sonne ganz gewiß
Des Tadlers Stich, Verlache ich
Ich finde schlechte Freud, Bei Unempfindlichkeit
Liebe in Abwesenheit, Grünet durch Beständigkeit
Seine Not recht überlegen, Wird manch Tränen – Bad erregen
Sonata quinta in B flat
Sonata Seconda in E minor
Wer sich dem Himmel übergeben, Wird endlich Ruh’ und Glück erleben
P.H. Erlebach Lieder Le Banquet Céleste Damien Guillon cd Alpha ALPHA725