Charles Koechlins 150ste verjaardag op 27 november 2017 is dé gelegenheid om alle Kamermuziek en de Koechlin-producties van het Radio Symfonieorkest Stuttgart van de SWR o.l.v. Heinz Holliger, in twee boxen van elk zeven cd’s te presenteren.
Charles Koechlin (1867-1950), telg uit een kroostrijk gezin uit de Elzas, wilde als kind astronoom worden. Hij studeerde eerst aan de befaamde “École Polytechnique” en had in 1889 een korte carrière bij het leger als “officier d’artillerie”. Op 15-jarige leeftijd begon hij te componeren en koos uiteindelijk voor de muziek.
Vanaf 1889 studeerde hij aan het Parijse “Conservatoire national supérieur de musique” bij André Gedalge (contrapunt en fuga), Jules Massenet (compositie en orkestratie), Antoine-Barthélémy Taudou (harmonieleer) en Gabriel Fauré (compositie). Fauré en Debussy zagen meteen een belofte in de magische orkestratiekunsten van Koechlin.
In de periode 1890 tot 1908 domineerde het lied (Mélodie). Na impressionistische stemmingsmuziek, componeerde Koechlin vanaf 1908 volgens zijn “technique du développement”. Hij vond zijn heel persoonlijke, eigen stijl en werd beschouwd als tovenaar en onderzoeker van de orkestklank.
Koechlin bedacht doelgericht nieuwe en gedurfde maar verfijnde klankconstellaties. Zijn onuitputtelijke fantasie verwoordde hij in zijn omvangrijke “Traité de l’orchestration” in vier delen, en samen met Fauré, Ravel en Florent Schmitt richtte hij de “Société Musicale Indépendante” op om eigentijdse muziek te bevorderen. Koechlin was de leraar van Francis Poulenc, Henri Sauguet, Cole Porter, Germaine Tailleferre en Roger Désormière. Hij huwde in 1903 Suzanne Pierrard en had vijf kinderen.
Charles Koechlin had een bijzonder suggestieve manier van componeren. Zijn fijn gestemde geluidsmix en sprekende instrumentcombinaties hebben veel van zijn collega’s Koechlin er toe gebracht hun werken te orkestreren. Zijn composities werden ook vaak gemaakt voor het innerlijk oog, omdat ze vaak verwezen naar extra-muzikale gegevens uit verhalen of romans en zelfs uit films, wat dan telkens aanleiding gaf tot sprekende melodieën, een magisch-meditatieve klank en expressief geladen momenten.
Charles Koechlins 150ste verjaardag in november 2017 is dé gelegenheid om alle Koechlin-producties Radio Symphonic Orchestra Stuttgart’s van de SWR en Heinz Holliger in twee boxen van elk zeven cd’s te presenteren (Box 1: vocale en orkestmuziek, Box 2: piano en kamermuziek). Het Koechlin-project is in 2001 gestart als een samenwerking van SWR Stuttgart met zijn radiosymfonieorkest, de dirigent/hoboïst Heinz Holliger en Otfrid Nies van het Charles Koechlin archief in Kassel.
De 7-cd-box met kamermuziek is in verschillende opzichten uniek. Ten eerste is er geen vergelijkbare, opgenomen verzameling kamermuziekwerken van deze componist en ten tweede zijn de meeste uitvoerders lid van het Stuttgart Radio Symphony Orchestra die al vele jaren muziek van Koechlin spelen.
Het radio symfonieorkest Stuttgart van de SWR en Heinz Holliger hebben jarenlange ervaring met dit specifiek repertoire. Koechlins orkestwerk omvat tal van wereldpremières en biedt een breed overzicht van zijn werk, van zijn vroege orkestliederen tot orkestrator van werken van andere componisten, en zijn late werken met reusachtige bezetting.
De zeven cd’s bevatten de opnamen uit 2000-2012 van het Stuttgart Radio Symphony Orchestra onder Heinz Holliger en de ongepubliceerde “Meditatie van purun Bhagat”. De bijhorende boekjes bevatten naast een uitgebreide inleiding op het leven en werk van Charles Koechlin, gedetailleerde informatie over de afzonderlijke werken van de erkende specialisten Otfrid Nies en Robert Orledge. De boekjes bevatten ook foto’s van Charles Koechlin zelf. Door deze twee boxen werd nu een uniek klinkend compendium van een groot deel van de muziek van deze briljante Franse componist uitgegeven. Niet te missen!
Tracklist orkestwerken:
CD 1: Quatre Poèmes d’Edmond Haraucourt op. 7
Deux Poèmes symphoniques op. 43
Poèmes d’Automne op. 13
Deux Poèmes d’André Chénier op. 23
Gabriel Fauré: Chanson de Mélisande
CD 2: Trois Mélodies op. 17
Études antiques op. 46
Six Mélodies sur des poèsies d’Albert Samain op. 31
Chant funèbre à la mémoire des jeunes femmes défuntes op. 37
CD 3: La course de printemps op. 95 (Symfonisch gedicht naar Rudyard Kiplings The Junglebook (Le livre de la jungle))
Le buisson ardent op. 171 (Symfonisch gedicht naar een Episode uit Romain Rollands “Jean-Christophe”, deel 2)
Le buisson ardent op. 203 (Symfonisch gedicht naar een Episode uit Romain Rollands “Jean-Christophe”, deel 1)
CD 4: La Méditation de Purun Bhagat op. 159
Les heures persanes op. 65
CD 5: Les Bandar-log op. 176
L’offrande musicale sur le nom de B-A-C-H op. 187
CD 6: Claude Debussy: Khamma (bewerking Ch. Koechlin)
Sur les Flots lontains op. 130 (sur un Chant donne de Cathérine Urner)
Pélléas et Mélisande op. 80 (bewerking Ch. Koechlin)
Franz Schubert: Wandererfantasie C-Dur op. 15 (bewerking Ch. Koechlin)
Alexis Emanuel Chabrier: Bourrée fantasque (bewerking Ch. Koechlin)
CD 7: Vers la voûte étoilée op. 129 (Nocturne)
Le Docteur Fabricius op. 202 (Symfonisch Gedicht naar de novelle van Charles Dollfus, 1941/1944)
Tracklist kamermuziek en pianomuziek :
CD 1: Sonate Nr. 1 op. 85 für Klarinette und Klavier
Les Confidences d’un joueur de Clarinette op. 141
Sonate op. 86 für Klarinette und Klavier
Idylle op. 155bis für 2 Klarinetten
14 Pièces op. 178 für Klarinette und Klavier
11 Monodies op. 216 für Klarinette solo (Auswahl)
CD 2: » Charles Koechlin: Sonate op. 52 für Flöte und Klavier
Epitaphe de Jean Harlow – Romance op. 164 für Flöte, Saxophon und Klavier
Divertissement op. 91 für 3 Flöten
Suite op. 55 für Flöte, Violine und Klavier
Trio op. 92 für Flöte, Klarinette und Fagott
Sonate op. 75 für 2 Flöten
Deux Nocturnes op. 32bis für Flöte, Horn und Klavier
Sonatine modale op. 155a für Flöte und Klarinette
Pièce de flute pour lecture à vue op. 218 für Flöte und Klavier
CD 3: » Charles Koechlin: Le portrait de Daisy Hamilton op. 140 (89 Skizzen zu einem imaginären Film – Auszüge)
Sonate op. 58 für Oboe und Klavier
Sonate op. 71 für Fagott und Klavier
Suite op. 185 für Englischhorn
Stèle funéraire à tour de rôle op. 224 für 3 Flöten
CD 4: Sonate op. 53 für Viola und Klavier
Sonate op. 66 für Violoncello und Klavier
Vingt chansons bretonnes op. 115 für Violoncello und Klavier
CD 5: Au loin op. 20 Nr. 2 für Englischhorn und Klavier (Andante quasi adagio)
Sonatine op. 87 Nr. 1
L’ Album de Lilian op. 139 (Band 1)
Sonatine op. 87 Nr. 2
Paysages et marines op. 63 für Klavier
Sonatine op. 87 Nr. 3
L’ Album de Lilian op. 149 (Band 2, 1935)
Sonatine op. 87 Nr. 4
CD 6: Les heures persanes op. 65
CD 7: Danses pour Ginger op. 163 (Fünf Stücke, Ginger Rogers gewidmet, Auswahl)
Sonatine op. 59 Nr. 3
Andante con moto
L’ Ancienne Maison de campagne op. 124
Pièce pour piano op. 83bis (Adagio très calme)
Sonatine op. 59 Nr. 2
Douze Esquisses op. 41 (Première Série)
Uitvoerders van de kamer- en pianomuziek zijn Lajos Lencsés: Engelse hoorn | Eckart Hübner: fagot | Tatjana Ruhland: fluit | Barbara Hank: fluit | Christina Singer: fluit | Peter Thalheimer: fluit | Joachim Bänsch: hoorn | Sibylle Mahni-Haas: hoorn | Dirk Altmann: klarinet | Rudolf König: klarinet | Michael Baumann: piano | Chia Chou: piano | Hans-Georg Gaydoul: piano | Florian Henschel: piano | Roglit Ishay: piano | Michael Korstick: piano| Mako Okamoto: piano | Inge-Susan Römhild: piano | Yaara Tal: piano | Alexander Ott: hobo | Libor Sima: Saxofoon | Paul Pesthy: altviool | Ingrid Philippi: altviool | Gunter Teuffel: altviool | Mila Georgie : viool | Peter Bruns: cello | Johanna Busch: cello
Charles Koechlin Orchesterwerke Juliane Banse Sarah Wegener Florian Hoelscher SWR Vokalensemble Stuttgart Radio-Sinfonieorchester Stuttgart des SWR Heinz Holliger 7 cd SWR19046
Charles Koechlin Kammermusik Dirk Altmann Michael Korstick Tatjana Ruhland Sibylle Mahni Haas Günter Teuffel Johanna Busch Rudolf König Libor Sima Barbara Hank Michael Baumann 7 cd SWR19047