“Stradella, Cantatas & Serenatas Vol. 1” en “La Circe”, door Alessandro Stradella Consort o.l.v. Estévan Velardi, op het label Dynamic. Subliem.

Ondanks de vele schandalen in zijn leven, werd de muziek van Alessandro Stradella (1639-1682) in Rome alom geprezen. In een tijd waarin opera vaak werd gedenigreerd door de kerk, waren zijn cantates en serenata’s met hun opeenvolging van recitatieven, aria’s en instrumentale stukken, daarentegen, een groot succes.
Alessandro Stradella (foto), afkomstig van Bologna, trad in 1667 in dienst bij Koningin Christina I van Zweden (foto). Tot zijn plichten als “servitore de camera” behoorde ook het componeren van religieuze, vocale muziek, oratoria, cantates, bv. “Chare Jesu Suavissime” voor het feest van de Heilige Filippo Neri, en passies. In de tijd tot 1677, het jaar van zijn aankomst in Venetië, ontstonden ook de grote oratoria, “San Giovanni Battista”, “San Pelagia” en het helaas verloren gegaan Vastenoratorium voor San Marcello. Opdrachtwerken van de aristocratie, o.a. van Lorenzo Onofrio Colonna en zijn vrouw, Maria Mancini (foto’s), zoals de cantate, “La Circe”, in mei 1667, bij de benoeming van Leopoldo di Medici tot kardinaal, plaatsten Stradella in het centrum van het bloeiend, Romeins muziekleven. Al gauw breidde hij zijn terrein uit naar het theater, waarvoor hij opera’s en serenades (uitgebreide cantaten, bedoeld voor openlucht uitvoeringen) componeerde. Na in Rome, werden zijn werken in de meeste belangrijke steden van Italië opgevoerd. Ongeveer 300 van zijn werken zijn overgebleven, waaronder tal van opera’s voor o.a. het Palazzo (Teatro) Colonna en het Teatro Tordinona in Rome, cantaten, en 6 magnifieke oratoria, “San Giovanni Battista”, “San Pelagia”, “La Susanna”, “Ester, liberatrice del populo ebreo”, “San Crisostomo”, en “San Editta, vergine e monaca, regina d’Inghilterra”.Op de cd “Cantatas & serenatas”, staan 4 cantaten voor verschillende, vocale solo bezettingen en basso continuo, “Arsi già d’una fiamma” (3 solo sopranen), “Or ch’alla dea notturna” (solo sopraan en tenor), “Disperata rimembranza, lascia omai” (solo sopraan), en “Infinite son le pene” (solo sopraan, tenor en bas). Het thema was de pijn van de liefde, waarop Stradella reageerde met een grenzeloze verscheidenheid aan expressie en virtuositeit, bv. de echo-effecten in de Cantata a Voce sola, “Arsi già di una fiamma”, op tekst van Giovan Filippo Apolloni, de bijna opera uitstraling van de Serenata a due voci, “Or ch’alla dea notturna”, of de structurele perfectie van de Cantata a 3, “Infinite son le pene”.  De vocale solisten zijn de sopranen, Rosita Frisani, Anna Chierichetti en Sara Marchesi, de tenor, Mario Nuvoli en de bas, Riccardo Ristori.De Serenata, “La Circe”, werd in 1667 gecomponeerd  voor de weelderige vieringen bij de wijding van Leopoldo de ‘Medici (foto), de broer van Ferdinando II de’ Medici, groothertog van Toscane, tot kardinaal van Santi Cosma e Damiano in Frascati. Bij een fontein op de lommerrijke hellingen van de Parnassus, roept de serenata de geest op van de tovenares Circe die, terwijl ze op zoek is naar het graf van haar zoon, wordt verblind door een helder licht, zijnde de aanwezigheid van de Medici. Compleet met echo-effecten en heerlijk lyrische en expressieve muziek, is “La Circe” zowel een fascinerend raadsel als een perfect voorbeeld van de aristocratische smaak van het toenmalig, barokke Rome. Deze dubbel-cd bevat de onverkorte versie van La Circe I en de wereldpremière-opname van La Circe II. Op deze cd staan ook “Soffro, misero, e taccio!”,  een Sonate in D en “La Dori” (door Cristina Fanelli (solo sopraan). De andere vocale solisten zijn Anna Chierichetti (sopraan), Francesco Toma (tenor), Leslie Visco (soprano) en Giuseppe Naviglio (bas).Het Alessandro Stradella Consort is een vocaal en instrumentaal ensemble, voorheen de Camerata Ligure, opgericht in juli 1987 door Estévan Velardi. Het ensemble concentreert zich op het Italiaans barokrepertoire, gespeeld op historische instrumenten. Het ensemble is gewijd aan zeldzame of niet-gepubliceerde werken van Italiaanse componisten uit de late 17de -vroege 18de eeuw. Hun opnames voor verschillende labels, omvatten een uitgebreid repertoire met instrumentale en vocale/instrumentale werk. De muzikale verkenning varieert van de Renaissance tot heden, gaande van een intiem, vocaal of instrumentaal duo, tot een grandioze opera of oratorium met vocale solisten, koor en een grote instrumentale bezetting.
Estévan Velardi studeerde zang in Milaan en koormuziek en koordirectie in Pesaro, en studeerde af in orkestdirectie bij Ivan Bakàlov in Sofia in Bulgarije. Daarnaast studeerde hij cello bij S. Amadori en G. Rossi, en volgde hij cursussen bij Renè Clemencic aan de Accademia Musicale Chigiana in Siena. In 1987 richtte hij het vocaal en instrumentaal ensemble, “Camerata Ligure”, op, dat in 1992, ter ere van de grote, 17de eeuwse, Italiaanse componist, de naam,  ​​“Alessandro Stradella Consort”, kreeg.Stradella Cantatas & Serenatas Vol. 1 Alessandro Stradella Consort Estévan Velardi cd Dynamic CDS7893

Stradella La Circe 1st and 2nd Versions Alessandro Stradella Consort 2 cd Dynamic CDS7910

https://www.stretto.be/2018/11/21/het-oratorium-santa-pelagia-en-de-opera-la-doriclea-van-antonio-stradella-door-il-pomo-doro-op-het-label-aparte-prachtig/