Ontdek op deze cd 2 Partita’s voor viool solo van Bach en 4 Sonaten van Biber, uitgevoerd met begeleiding van orgel door dezelfde soliste … Een belangrijke, historische reconstructie.Nicolaus Bruhns studeerde bij zijn vader Paul Bruhns, die organist was in Schwabstedt (Svavsted) in het Hertogdom Sleeswijk. Later studeerde hij compositie en orgel bij Dieterich Buxtehude in Lübeck. Met diens hulp verkreeg hij een betrekking als violist en componist aan het Deens koninklijk hof in Kopenhagen. In 1689 werd Bruhns stadsorganist van Husum, een Duitse havenstad aan de westkust van de Noordzee. Met zijn orgelmuziek in de Stylus Phantasticus met korte contrasterende episodes in een vrije vorm, was hij een belangrijke vertegenwoordiger van de Noord-Duitse Orgelschool, ten tijde van de Hanzesteden.Maar, Nikolaus Bruhns speelde ook viool en … begeleidde zichzelf tijdens zijn improvisaties op het pedaal van het orgel! Duitse en Oostenrijkse muziek voor viool uit de barokperiode was van een uitzonderlijke rijkdom. De violisten van dit uitgestrekt gebied, waren nl. multi-instrumentalisten. Het waren ook organisten, klavecinisten, kapelmeesters en componisten, die hun instrumenten op een fundamentele manier verkenden. Voor het eerst kunnen we hier op cd de praktijk van Nikolaus Bruhns opnieuw ontdekken. De muziek lijkt in zijn puurheid, daardoor nog transparanter en intenser. Heel bijzonder.Het Platoons-hermetisch traktaat over muziek in het harmonisch wereldbeeld van de jezuïet Athanasius Kircher, gevormd in Fulda en Paderborn, “Musurgia Universalis” (1650), was hét naslagwerk voor kloosters en hogescholen in Centraal-Europa. In dit traktaat verdeelde Kircher vocale en instrumentale composities onder in negen stijlen. De instrumentale muziek verdeelde hij onder in de Symphoniacus stylus met het oog op het bereiken van een consonante samenklank tussen instrumenten van hetzelfde type (snaarinstrumenten gestreken of getokkeld, fluiten, trompetten en trommen). Muziek in deze stijl was geschikt als introducties tot religieuze composities in de kerk.De Stylus phantasticus stond daarentegen voor de meest vrije manier van componeren. Niet gebonden aan een of andere tekst of aan een harmonisch patroon, liet deze stijl ruimte voor de vindingrijkheid van de componist die haar dan ook aanwendde in zijn fantasieën, ricercare’s, toccata’s en sonaten. Voor Kircher was de Stylus phantasticus daarentegen niet zo maar een ongebreidelde, geheel vrije stijl, maar een stijl die eerder het ontwikkelen van een muzikale structuur op basis van eigen verbeelding toeliet. De Stylus hyporchematicus was de stijl van de dans verdeeld in vrije theaterdansen (theatralis) en hofdansen (choraicus), gebaseerd op regelmatige patronen. De Stylus symphoniacus had dan weer betrekking op instrumentale ensembles, de basis van het latere symfonie orkest.Emmanuelle Dauvin studeerde barokviool aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel bij Mira Glodeanu en aan de Schola Cantorum in Basel bij Amandine Beyer. Al snel integreerde ze zich in verschillende ensembles, gespecialiseerd in het oud repertoire zoals le Parlement de Musique, les Agrémens, la Chapelle Harmonique, le Stagioni, Orfeo 55, le Poème Harmonique, la Chapelle Rhénane, les Talens Lyriques, Ausonia en les Arts Florissants. Sinds 2015 maakt ze deel uit van het Nef des Fous-trio dat optreedt op de festivals van Brugge en Utrecht, op het festival Sinfonia en Périgord en in het Hôtel de Soubise in Parijs. De letters OVNI staan voor Organ, Violin, Novel Interpretation.
Tracklist:
Biber: Mystery Sonata No. 1 in D Minor ‘The Annunciation’
Bach, J S: Partita for solo violin No. 1 in B minor, BWV1002
Biber: Mystery Sonata No. 3 in B Minor ‘The Nativity’
Bach, J S: Violin Sonata in E minor, BWV1023
Biber: Mystery Sonata No. 6 in C Minor ‘The Agony in the Garden’
Biber: Mystery Sonata No. 10 in G Minor ‘The Crucifixion’Ovni Baroque Bach/Biber Pièces pour Violon & Basse Emmanuelle Dauvin, violon & orgue cd Hitasura HSP007