Met deze cd’s vervolgen “The Sixteen” en Harry Christophers hun onderzoek van de muziek die Purcell componeerde voor het koninklijk hof. Op de cd’s staan o.a. Purcells schitterende Songs, waaronder twee “Welcome Songs”, “Welcome, Vicegerent of the mighty King” en “Fly, bold rebellion” voor Koning Charles II. Subliem.
Henry Purcell (1659-1695) profileerde zich vooral als een componist van vocale muziek. Hij componeerde odes, ‘welcome songs’, anthems, liederen voor huiselijk gebruik, zowel religieus als wereldlijk, éénstemmig en meerstemmig, en toneelmuziek. Purcell werd een populair componist van welkomstliederen voor vorstelijke personen en van lofzangen of odes, waarvan de eerste, “Welcome, Viceregent of the Mighty King”, reeds in 1680 gecomponeerd werd. Hij componeerde in 1685 ook een ode voor de kroning van James II, “My Heart is Inditing”, en bespeelde het orgel tijdens de kroning van Willem en Mary in 1689.
Charles II, de zoon van de onthoofde koning Charles I, vluchtte tijdens de burgeroorlog, in 1646,, naar Frankrijk. Hij woonde vervolgens enige tijd in Den Haag en later verbleef hij enkele jaren in de Zuidelijke Nederlanden, onder meer in Brugge. In 1660, na de dood van Cromwell (foto), werd Karel teruggeroepen om de regering in Engeland weer over te nemen en te leiden.
“Fly, bold rebellion” werd gecomponeerd na de ontdekking van de “Rye House Plot” van juni 1683. The “Rye Huis samenzwering” van 1683 was een plan om de Engelse koning Charles II en zijn broer (en erfgenaam van de troon) James, de hertog van York (foto) te vermoorden.
De “Song of Ode” verwelkomde dat jaar de koning thuis uit Winchester en Newmarket,. De compositie voor zang, strijkers en continuo, is briljant en geïnspireerd. Het bevat zowel een prominente bas solo als een prachtige alt solo, mogelijks gecomponeerd voor de bas John Gostling en de alto John Abell. Purcell begon zijn compositie niet met een koor, maar met een Symfonie en twee refrein-solo’s. Het eerste refrein is de conclusie van het argument van de dichter en vat zijn mening samen. Een uitgebreid koor werkt als middelpunt en wordt gevolgd door verschillende solo verzen. “With heart and with Voice” komt terug in de voorlaatste solo, het hoogtepunt en de uiteindelijke conclusie. De structuur van de Welcome Song volgt de tekst, en de refreinen zijn zowel muzikaal-architecturale hoogtepunten als opbeurende episoden van vreugde.
“Welcome, vicegerent of the mighty King”, Purcells eerste “Welcome Song”, dateert uit 1680 en werd eveneens gecomponeerd voor de terugkeer van koning Charles II naar Londen. De Song staat niet in het manuscript van Buckingham Palace, waarin Purcell veel van zijn vroege Odes en Songs verzamelde, maar wel in twee andere bronnen, beide in het British Museum. Beide tonen een opmerkelijke compositie van een componist van nauwelijks eenentwintig jaar oud. Het refrein is levendig, de solo vocale delen zijn gevoelig en fantasierijk en de strijkerspartijen zijn uitzonderlijk fijn gecomponeerd. Purcell was met deze Song niet aan zijn proefstuk toe, integendeel, hij had op dat moment al aanzienlijk veel kerkmuziek voor de Chapel Royal gecomponeerd.
Purcells genialiteit is ook overvloedig aanwezig in het 3de en laatste volume van The Sixteens gevierde verkenning van zijn muziek voor de monarchie. Harry Christophers en zijn bekroond ensemble blazen deze voortreffelijke werken , waaronder naast Welcome Songs, een van Purcells beroemdste verse anthems, “Rejoice in the Lord always”, nieuw leven in.
Tracklist volume III:
- Rejoice in the Lord alway Z.49
- Chaconne ‘Two in one upon a ground’ Z.627
- Close thine eyes and sleep secure Z.184
- Blow, Boreas, blow Z.589
- O all ye people, clap your hands Z.138
- Catch: Come, my hearts, play your parts Z.246
7-12. WELCOME SONG: What shall be done in behalf of the man? Z.341
- Overture in D minor Z.771
- Thy genius, lo! Z.604
- O praise the Lord, all ye heathen Z.43
- Retir’d from any mortal’s sight Z.581
17-24. WELCOME SONG: From those serene and rapturous joys Z.326Volume 4 belicht nog twee van Purcells Welcome Songs, “Swifter, Isis, swifter flow” en “The summer’s absent uncaret we bear”. In zijn muziek voor Nathaniel Lee’s tragedie Theodosius zijn we getuige van de jonge Purcell die zijn verbazingwekkende veelzijdigheid tentoonstelt, zo’n tien jaar voor hij een serieuze indruk maakte als meester van muziek voor het podium.
Tracklist vol. 4 :
God save our sovereign Charles, Z250, Seven-Part In Nomine, Z. 747, “Dorian”
Six-Part In Nomine in G minor, Z746
Swifter, Isis, swifter flow (Welcome Song for Charles II, 1681)
The Lord is my light, Z55
The summer’s absence unconcerned we bear, Z337
Theodosius, or The Force of Love – incidental music, Z606
Taverner (ca.1490-1545) : Missa Gloria tibi Trinitas: BenedictusDe uitvoerders zijn Mark Dobell, Hugo Hymas, George Pooley, Ben Davies, Daniel Collins, Kirsty Hopkins, Katy Hill en Stuart Young. The Sixteen en The Sixteen Orchestra staan o.l.v. Harry Christophers.Harry Christophers is één van de grootste koorleiders van vandaag. In samenwerking met “The Sixteen”, het ensemble dat hij bijna 40 jaar geleden oprichtte, heeft hij standaardnormen vastgelegd voor de uitvoering van late middeleeuwse polyfonie tot nieuwe muziek van hedendaagse componisten. Zijn internationale invloed weerspiegelt zich in meer dan 150 opnamen, in zijn werk als artistiek directeur van de Boston Handel en Haydn Society, en als gastdirigent wereldwijd.
De unieke klankwereld van de zestien, rijk aan klankvariëteit en expressieve nuance, weerspiegelt de vastberadenheid van Christophers om een levendig koor te creëren uit de mix van volwassen professionele zangers. Onder zijn leiding houdt “The Sixteen” haar jaarlijkse koor-bedevaart (“Choral pelgrimage”) naar kathedralen, kerken en andere locaties in het Verenigd Koninkrijk, heeft het de “Sacred Music”-serie voor de BBC-televisie gemaakt en een veelgeprezen periode-instrumentorkest ontwikkeld. Hoogtepunten van hun recent werk zijn een Artist Residency in Wigmore Hall, een grootschalige tournee met Monteverdi’s Vespers en de wereldpremière van het Stabat mater van James MacMillan. Hun toekomstige projecten omvatten intussen een nieuwe reeks, gewijd aan Purcell en onderzoek van de dramatische oratoria van Händel.
Christophers is sinds 2008 artistiek directeur van de Handel en Haydn Society. Hij werd in 2008 ook benoemd tot hoofd gastdirigent van het orkest van de stad Granada en werkte als gastdirigent bij, onder meer, het London Symphony Orchestra, de BBC Philharmonic, het San Francisco Symphony Orchestra en de Deutsche Kammerphilharmonie. Christophers ‘uitgebreide toewijding aan opera heeft producties opgeleverd voor de Engelse Nationale Opera en de Opera van Lissabon en hij werkte samen met de festivals Granada, Buxton en Grange Park. Hij werd in 2012 benoemd tot CBE door de koningin vanwege zijn diensten aan muziek. Hij is Honorary Fellow van Magdalen College, Oxford, evenals van het Royal Welsh College of Music and Drama, en heeft eredoctoraten in muziek van de universiteiten van Leicester, Canterbury Christ Church en Northumbria.
Of het nu gaat om het uitvoeren van een eenvoudige, eenstemmige, middeleeuwse hymne of het uitdrukken van de complexe muzikale en emotionele taal van hedendaagse koormuziek, “The Sixteen” doet dat met de kwaliteiten die alleen de beste ensembles hebben, warmte, ritmische precisie en een onberispelijke intonatie.
“The Sixteen” gaven hun eerste concert in 1979 onder leiding van oprichter en dirigent Harry Christophers CBE. Hun pionierswerk heeft sindsdien een grote invloed gehad op de uitvoering van koormuziek en trok een groot nieuw publiek aan. Superieur! Niet te missen!
Henry Purcell Royal Welcome Songs for Charles II The Sixteen Harry Christophers cd Coro COR 16163
Henry Purcell Royal Welcome Songs for King Charles II Volume III The Sixteen Orchestra, Harry Christophers cd Coro COR16182
Henry Purcell Royal Welcome Songs for King Charles II, Volume IV The Sixteen Harry Christophers cd CORO COR16187