Deze grandioze biografie, hét standaardwerk over het werk en leven van Francis Bacon, toont op een indrukwekkende manier, de essentie van Bacon als kunstenaar en als mens.Na meer dan tien! jaar onderzoek, schreven de Pulitzerprijs winnaars, Annalyn Swan en Mark Stevens (foto), een monumentale biografie over een van de meest iconische kunstenaars van de 20ste eeuw. Bacon creëerde nl. een onuitwisbaar beeld van de mens in de moderne tijd en speelde een cruciale rol in de 20ste-eeuwse kunst. In deze biografie schetsen de auteurs een compleet en diepgaand portret van de Iers-Britse kunstenaar, zijn tot de verbeelding sprekend werk, zijn moeilijke en ziekelijke jeugd, zijn openlijke homoseksualiteit, de belangrijkste mensen in zijn leven, en zijn nalatenschap in de kunstwereld, een mijlpaal in de kunstgeschiedenis.Vanaf zijn publieke opkomst met zijn legendarische Triptiek in 1944, tot zijn dood in Madrid in 1992, was Francis Bacon (1909-1992) een geestige, vrije geest en ongegeneerd homoseksueel in een tijd waarin vele anderen het geheim hielden. Zijn heldendaden waren net zo onvergetelijk als zijn beelden. Hij bewoog zich tussen de werelden van Soho en East End in Londen, de literaire salons van Londen en Parijs, en het homoseksueel leven van Tanger.Door honderden interviews en uitgebreid, nieuw onderzoek, onderzochten de auteurs Bacons jeugd in Ierland (hij had er de blijvende minachting van zijn vader omdat zijn astma hem ervan weerhield om te jagen), zijn steeds meer openlijke homoseksualiteit, zijn vroege ontwerpcarrière (meubelen!), nooit eerder in detail onderzocht, de vorming van zijn visie, zijn vroege mislukking als kunstenaar, zijn ongemakkelijke relatie met de Amerikaanse abstracte kunst, en zijn onwaarschijnlijke late opkomst op het internationaal toneel als één van de grote visionairs van de 20ste eeuw. In alles, geeft de biografie, “Francis Bacon: Openbaringen”, een completer en genuanceerder en internationaler portret dan ooit tevoren, van deze buitengewoon persoonlijke, donker grappige, uitbarstende man en zijn even uitbarstende, buitengewone kunst. Bacon was niet alleen een invloedrijke kunstenaar, hij hielp de 20ste-eeuwse figuur opnieuw te maken.Zijn eigen schilderijen brachten hem ertoe zijn schilderijen in stukken te hakken en te vernietigen, ze naar de verbrandingsoven op de plaatselijke vuilstortplaats te voeren en ze als stoute kinderen tegenover de muur te plaatsen. Bovenal geeft deze anekdote de elektrische kwaliteit van zijn aanwezigheid aan. Alles wat hij deed was onvergetelijk, zijn uitspraken, zijn feestjes. Waar Bacon heen ging, volgde een verhaal.Hij overleed in 1992. Zijn leven omspande de eeuw. ‘De eerste moderne schilder van internationaal kaliber, die de Britten hebben voortgebracht’, noemde de kunsthistoricus John Richardson hem. Het leek alsof hij uit het niets, uit het puin van het naoorlogse Groot-Brittannië explodeerde, een ongetrainde, ongetemde figuur, met schilderijen van gevild vlees en vervormde monden, met een aura van donkere ceremonie, de geur van wierook en het slachthuis. Zijn invloeden waren Nietzsche en Aeschylus, zijn motto was, “opgewonden wanhoop”. “Bacon was exhibitionistisch openhartig over de traumatische adolescente gebeurtenissen, die zijn rol als kunstenaar en als minnaar zouden bepalen”, aldus Richardson.Hij leed vreselijk aan astma en werd apart gehouden van andere kinderen. Hij werd heel laat naar school gestuurd en werd door zijn vader, een voormalig Brits legerofficier die zijn geld verdiende met het fokken van racepaarden en wiens enige interesse in het leven, de vossenjacht was (een praktijk die Oscar Wilde ‘het onuitsprekelijk jagen op het oneetbare’ noemde), als een nietsnut beschouwd. Er zijn verschillende verhalen over de jonge Bacon die werd verkracht door de stalknechten, of die op bevel van zijn vader, een pak slaag moest ondergaan. Toen hij betrapt werd op het dragen van het ondergoed van zijn moeder, werd hij in 1927, naar Berlijn gestuurd, samen met de eerste van de seksuele monsters die later een fixatie zouden worden, een oudere neef die hem herhaaldelijk verkrachtte. Later was er diepe liefde, veel liefdes zelfs, gekenmerkt door een lang en intens leven, vriendschap en het ritueel geweld dat de motor was voor zijn inspiratie.Het was Bacons geheim dat hij niet alleen een radicale meester van het 20ste -eeuwse toneel was, die jubelde in de donkere kunsten”, schrijven Stevens en Swan. “Hij was tegelijkertijd een Engelsman die doordrongen was van verlangen naar de gewone patronen van vreugde en troost, die hem als kind en jonge man werden ontzegd.” Zijn kunst oversteeg zijn vriendelijkheid en fatsoen, zijn deftige manieren en vrijgevigheid. Of was het andersom..?
Mark Stevens was tussen 1977 en 1988 kunstcriticus voor Newsweek en verhuisde daarna naar The New Republic (1988-95) en New York Magazine (1995-2006). Hij is de auteur van een roman, Summer in the City (1984), en hij heeft talloze essays geschreven voor boeken, kunsttijdschriften en catalogi, meest recentelijk een essay voor Jenny Saville (Rizzoli, 2018) en een voor Francis Bacon: Late Schilderijen (Gagosian, 2015). Stevens heeft ook geschreven voor veel publicaties van algemeen belang, waaronder The New Yorker , Vanity Fair en The New York Times . Hij is afgestudeerd aan de Princeton University, waar hij vele jaren heeft gediend in de adviesraad van het Princeton University Art Museum, en van King’s College, Cambridge. In 2007-2008 was Mark Cullman Fellow bij de New York Public Library, waardoor hij aan de biografie van Francis Bacon kon beginnen.Annalyn Swan is een voormalig senior kunstredacteur van Newsweek. Ze begon haar carrière als schrijfster bij Time , sloot zich in 1980 aan bij Newsweek als muziekcriticus en werd vervolgens de kunstredacteur van het tijdschrift. Van 1986 tot 1990 was ze hoofdredacteur van Savvy magazine, een luxe tijdschrift voor vrouwenzaken, en van 1990 tot 2005 verdeelde ze haar tijd tussen schrijven en dienen als adviserend redacteur voor grote mediabedrijven, waaronder Time Inc., Gruner. en Jahr. Ze doceerde biografie en memoires schrijven aan de Princeton University in 2013 en geeft momenteel les in het Biography and Memoir MA-programma aan het Graduate Center van de City University of New York, evenals aan de Breadloaf Middlebury School of English. Afgestudeerd aan Princeton University en een Marshall Scholar, behaalde ze haar master aan King’s College, Cambridge University. Ze is voormalig trustee van Princeton University en voormalig hoofd van de adviesraad van de Engelse afdeling van Princeton en van het bestuur van Princeton Alumni Weekly. Ze is ook een emeritus trustee van The Daily Princetonian (ze was de eerste vrouwelijke hoofdredacteur van de krant) en een lid van de raad van bestuur van de Works and Process-reeks in het Guggenheim Museum. Ze schreef o.a. voor The New Republic, de New York Times Magazine en Vanity Fair, en heeft bijgedragen aan catalogi en essaybundels, waaronder The Lives of the Piano. Ze is de winnares van een Ascap-Deems Taylor-prijs en een Front Page Award voor haar muziekkritiek.Mark Stevens & Annalyn Swan Francis Bacon Openbaringen De biografie 1104 bladz. geïllustreerd uitg. Unieboek|Het Spectrum EAN 9789000377886