Cecilia Bartoli en celliste Sol Gabetta nodigen bij een helderblauwe lucht, onder parasols en in Vivienne Westwood-jurken, uit om bijna een uur te luisteren naar aanstekelijke barok aria’s waarbij de cello solo op gelijke voet staat met de stem.
Ze brengen Händels pijnlijk mooie Ode voor St. Cecilia’s Day en enkele atletische aria’s van Vivaldi en Albinoni, naast drie nooit eerder opgenomen aria’s van Caldara en Porpora. Gabetta voegt vervolgens een sprankelende uitvoering toe van een schitterend celloconcerto van Boccherini, alles met vlotte en soepele steun van het ensemble onder leiding van haar broer, de violist Andrès Gabetta. De lichte toets van Sol Gabetta is de ideale folie bij de expressieve behendigheid van Bartoli, of ze nu elk afzonderlijk uitblinken in virtuositeit, melancholisch om elkaar heen weven of parallel naast of achter elkaar razen.
Cecilia Bartoli en Sol Gabetta, twee betoverende vrouwen in de wereld van de klassieke muziek, bundelen hier hun krachten voor hun nieuwe cd ‘Dolce Duello’ die net door het label Decca Classics werd uitgebracht. Het is een verzameling barokke meesterwerken die de verbluffende combinatie van stem en cello laten horen in een reeks duizelingwekkende duels en wonderbaarlijke aria’s. Samen met deze bijzondere release treden Bartoli en Gabetta op tijdens een Europese tournee met de Cappella Gabetta en dirigent en violist Andrés Gabetta. Op de cd Dolce Duello’ staan met composities van Antonio Vivaldi, George Frideric Handel, Domenico Gabrielli, Tomaso Albinoni en Luigi Boccherini, bijna een eeuw muziek ,evenals drie wereldpremière opnamen, Nicola Antonio Porpora’s ‘Giusto Amor, tu che m’accendi’ uit zijn serenata Gli orti esperidi, en twee composities van Antonio Caldara, ‘Fortuna e speranza’ uit zijn opera Nitocri en ‘Tanto, e con sì gran piena’ uit Gianguir. De componisten van deze werken stelden een verscheidenheid aan eisen aan hun solisten en eisten bovendien een gelijkwaardige toewijding van zowel zanger als instrumentalist, door hen te betrekken bij een scherp doch vriendelijk duel. Als het concerto in de 18de eeuw het meest uitgebreid muzikaal duel was, was de obbligato aria met zijn strijdlustige instrumentale solopartij, de meest spectaculaire.
Vanaf het begin van de barok waren de stem en de cello onafscheidelijke metgezellen, of ze nu samen om praktische redenen verschenen, de cello maakte toen deel uit van de continuo, of voor expressieve doeleinden. De prachtige klank van de cello wordt vaak beschouwd als het dichtst bij de menselijke stem, waarbij de een de ander elegant complimenteert. Maar wanneer ze tegen elkaar oprijzen gebeurt er iets buitengewoons. De cello dwingt de stem dan naar zijn fysieke grenzen, terwijl de zanger ruwe emotie eist van strijkstok en snaren. Bartoli en Gabetta kennen elkaar al jaren en waren al lang op zoek naar een project om rond samen te werken. Samen met een musicoloog hebben ze een aantal prachtige werken opgegraven voor stem en cello. Er zijn ontroerende klaagzangen bij zoals in Handel’s Ode voor St. Cecilia’s Day, evenals meer energieke aria’s zoals ‘Di verde ulivo’ van Vivaldi. Bartoli en Gabetta schitteren met hun samenspel. De luisteraar krijgt hier vreugdevolle muziek vol zoete lekkernijen aangeboden.
De Argentijnse celliste van Frans-Russische afkomst, Sol Gabetta (°1981) viel al op jonge leeftijd op door haar muzikaal talent. Vanaf haar derde jaar bespeelde zij verschillende instrumenten. Toen zij acht was koos ze voor de cello en studeerde ze in Buenos Aires bij Leo Viola. Van 1992 tot 1994 studeerde ze dankzij een beurs aan de Escuela Superior de Música Reina Sofía in Madrid. In Berlijn zette ze haar opleiding voort aan de Hochschule für Musik „Hanns Eisler“, bij David Geringas. Gabetta won diverse prijzen, waaronder de Natalia Goetman-prijs voor de beste muzikale interpretatie in de Internationale Tsjaikofski wedstrijd en de Rostropovitsj Internationale Cellocompetitie. Internationale bekendheid verwierf ze vanaf 1998, met haar derde plaats op het Internationaal Muziekconcours van de ARD. In 2004 won ze met haar debuut met de Wiener Philharmoniker o.l.v. Valeri Gergiev, de prijs voor de beste jonge artiest op het Muziekfestival van Luzern. Sinds oktober 2005 doceert ze als assistente van Ivan Monighetti aan de Muziekacademie van Bazel en is ze daar de initiatiefneemster van het kamermuziekfestival SOLsberg, in Olsberg nabij Bazel. Sol Gabetta speelt op een fenomenale Giovanni Battista Guadagnini uit 1759. Een gedroomd kerstgeschenk. Warm aanbevolen.
Cecilia & Sol Dolce Duello Boccherini Caldara Albinoni Handel Gabrielli Porpora Vivaldi Cecilia Bartoli Sol Gabetta Capella Gabetta Andrès Gabettta cd Decca 483 2473