Russische roots
De jonge Alexander Kantorow (°1997) die les kreeg van o.a. Pierre-Alain Volondat, bracht zijn eerste cd voor BIS uit in 2016. Het betrof de Pianoconcerti van Liszt. Een recensent schreef dat door Alexandre Kantorow Liszt gereïncarneerd was. Nog geen 20 jaar oud, verkent de Franse pianist en zoon van de violist en dirigent Jean-Jacques Kantorow, nu zijn Russische roots. Dat doet hij o.a. met Rachmaninovs meesterlijke 1ste pianosonate uit 1908, geïnspireerd door Goethe’s “Faust” en de drie hoofdpersonen, Faust, zijn geliefde Gretchen en Mephistopheles.
De nostalgische intimiteit en meditatie van Tsjaikofski’s twee stukken uit zijn 18 Morceaux op. 72 zorgt voor onderbreking van het drama. De spanning komt weliswaar terug met Guido Agosti’s virtuoos piano arrangement van drie uittreksels uit Stravinsky’s “Vuurvogel”. Guido Agosti (1901-1989) was een belangrijke, Italiaanse pianist en pianopedagoog. Kantorow sluit zijn meesterlijk Russisch recital af met Tsjaikofski’s “Scherzo à la russe”, op. 1, nr. 1 en met Balakirevs “Islamey”, één van de grote, iconische werken van de Russische pianoliteratuur. Duivels ingewikkeld inspireerde het Ravels “Gaspard de la nuit”. Als betrokken Russische nationalist, vond Balakirev de inspiratie voor zijn Islamey tijdens een reis naar de Kaukasus. Dit is een magnifieke en gevarieerde voorstelling van Russische pianomuziek. Dit is een sublieme cd die u geenszins mag missen!
Alexandre Kantorow à la russe cd Bis BISSA 2150