De Belgische pianist schittert op deze cd met de uitvoering van onbekende maar uitermate interessante en zeer virtuoze pianomuziek. Niet te missen! De cd verschijnt op 26 november.Sergei Lyapunov (1859-1924) (foto), net als Balakirev (foto), een excellente pianist, was van groot belang voor de geschiedenis van het Russisch Pianoconcerto. Hij componeerde nl. 2 Pianoconcerti en een Rapsodie op Oekraïnsche thema’s, opgedragen aan Ferruccio Busoni. De première van zijn 1ste Pianoconcerto in 1891, vond trouwens plaats onder leiding van Balakirev. Lyapunov bracht zijn jeugd door in Nizjni Novgorod, de geboorteplaats van Balakirev. Lyapunov volgde Rimski-Korsakov op als assistent-directeur muziek aan de Keizerlijke Kapel in Sint-Petersburg en werd er later leraar aan het conservatorium.Lyapunov raakte bekend door zijn 12 meesterlijke “Etudes d’exécution transcendante”, gecomponeerd tussen 1897 en 1905, 12 studies die duidelijk gebaseerd waren op de gelijknamige études van Liszt (foto), zijn idool aan wie hij volledig verslaafd was, zoals hij zelf bekende. Een pianist van aanzienlijke reputatie (zijn leraar was Karl Klindworth, een leerling van Liszt), adapteerde Lyapunov, Liszts pianospel voor zijn eigen virtuositeit en muzikale persoonlijkheid. Als aanhanger van de “groep van vijf”, gebruikte Lyapunov folkloristische elementen. Samen met Balakirev en Anatoly Lyadov, verzamelde Lyapunov in de jaren ’90, Russische volksliederen. Compositieles kreeg hij van Tsjaikofski’s vroegere leerling en opvolger aan het conservatorium, Sergej Tanejev. De Etudes zijn boeiende en aantrekkelijke toongedichten. Ze evoceren o.a. een dans van de Sylphes naar het voorbeeld van Liszts “Feux Follets”, een orthodox gezang compleet met kerkklokken, de tiende etude Lesghinka, berucht vanwege zijn pianistische moeilijkheidsgraad, is een wilde dans, verwant aan Balakirevs “Islamey”, en er is een beklijvend “Nuit d’été”. Als laatste “Elégie en mémoire de François Liszt”. Een fameuze ontdekking.De 12 studies met de oorspronkelijke, Franse titels zijn:
Berceuse – Fis majeur
Ronde des fantômes – D sharp minor
Carillon – B majeur
Terek – gis mineur
Nuit d’été – E majeur
Tempête – cis mineur
Idylle – A majeur
Chant épique – fis mineur
Harpes Éoliennes – D majeur
Lesghinka – b mineur
Ronde des sylphes (Dans van de elfjes) – G majeur
Elégie en mémoire de François Liszt.Florian Noacks interpretatie van deze ingenieuze, maar helaas nog wijd en zijd onbekende stukken, getuigt van grote zuiverheid, verbeeldingskracht en elan. Net als de “Études d’exécution transcendante” van Liszt, die Sergei Lyapunov vereerde, vereisen deze visionaire en kleurrijke werken, beïnvloed door o.a. Russische volksmuziek, trouwens zowel een grote technische beheersing als een scherp gevoel voor poëzie van de uitvoerder. Florian Noack gaat die talloze uitdagingen probleemloos aan en speelt ze briljant en uitermate expressief. Bravo!.De talentvolle, Belgische pianist Florian Noack (°1990), geboren in Oudergem, studeerde reeds op 4-jarige leeftijd, piano bij Yuka Izutsu, een professor aan het Koninklijk Conservatorium van Bergen, en vervolgens bij Michel Wiggers. Toen hij in 2001 op elfjarige leeftijd werd toegelaten tot de Muziekkapel Koningin Elisabeth, vervolmaakte hij zich bij Abdel Rahman El Bacha, Brigitte Engerer, Dmitri Bachkirov en Vitaly Margulis. Hij won in 2015 , de ECHO Klassik Prize als “Young Artist of the Year”, evenals verschillende andere wedstrijden, waaronder de Robert-Schumann International Competition for Keyboard and Vocals. In 2017 ontving hij “artiest van het jaar”, uitgereikt tijdens de Octaves de la musique. In 2018, die van “klassieke muziek”, vanwege de vindingrijkheid van zijn transcripties en voor de nauwkeurigheid van zijn interpretatie in zijn “Album d’un voyageur” (foto).Lyapunov 12 Études d’Exécution Transcendante Florian Noack cd La Dolce Volta LDV90