“Telemann, Fasch, Bach, Graupner, Thomascantors in dialogue”, door Thomas Triesschijn, blokfluit, en The Counterpoints XL, op het label Challenge Classics.

Het Nederlands ensemble The Counterpoints XL, hier uitgebreid tot een klein barokorkest, willen u op deze heerlijk mooie cd, op hun historische instrumenten of op de beste kopieën daarvan, niet alleen schitterende muziek van Bach en Telemann aanbieden, maar u ook laten kennis maken met de al even schitterende muziek van hun eerder onbekende tijdgenoten, Fasch en Graupner. In 1722 was het stadsbestuur van Leipzig na het overlijden van Johann Kuhnau, op zoek naar een nieuwe Thomascantor. Telemann kreeg na een succesvolle auditie de baan, maar bedacht zich op het laatste moment en bleef toch in Hamburg. Vervolgens werd Johann Friedrich Fasch gevraagd, maar die had geen zin om naast het verzorgen van de muziek in de Leipzigse kerken, ook Latijn aan de kinderen van de Thomasschule te moeten geven. Uit de overgebleven kandidaten werd Christoph Graupner geselecteerd, maar die bleek geen ontslag te mogen nemen van zijn toenmalige werkgever, de landgraaf van Hessen-Darmstadt. Uiteindelijk werd Bach, als vierde keus (!) dus, uitgenodigd voor een auditie en aangesteld. Bach bleef op deze post tot aan zijn overlijden in 1750.Christoph Graupner (1683-1760) (foto) was de belangrijkste musicus en componist van de oude Residenz in Darmstadt. Als een tijdgenoot van J.S. Bach en Telemann, werkte hij vanaf 1709, 45 jaar aan het Darmstädter Hof. In 1723 zochten de stadsmagistraten van Leipzig een nieuwe voorzanger voor de Thomasschool. Zij wilden Graupner. Helaas, de beschermheer van Graupner, wou hem niet ontslaan “Der Graupner bleibet in Darmstadt!”, en dus moesten ze dan maar Johann Sebastian Bach inhuren… Christoph Graupner werd geboren in Kirchberg in Saksen en was een leerling van Johann Kuhnau aan de Thomasschule in Leipzig. Daar raakte hij bevriend met Johann Friedrich Fasch en Johann David Heinichen. In 1705 werd hij klavecinist in het orkest van Reinhard Keiser in Hamburg en leerde er Händel en Mattheson kennen.  In 1709 ontdekte de muziek minnende Landgraf Ernst Ludwig uit Darmstadt, Christoph Graupner als klavecinist bij de Hamburgse Opera en nam hem meteen in dienst. In 1711 werd Christoph Graupner aangesteld als hofdirigent en in 1712 werd hij kapelmeester in Darmstadt, waar Fasch zijn leerling werd.Johann Friedrich Fasch (1688-1758) (foto’s) werkte o.a. als violist in Bayreuth en Leipzig. In Leipzig richtte hij in 1718, een ‘Collegium musicum’ op, waaruit het later concertwezen van de stad is gegroeid. Hij was organist in Greiz (foto) en in 1722 werd hij hofkapelmeester in Zerbst (Saksen-Anhalt). In 1756 werd zijn daar geboren zoon, Carl Friedrich, aangesteld als 2de klavecinist aan het hof van Frederik de Grote, en tussen 1774 en 1776 was hij dirigent van de hofopera in Berlijn. In 1791 richtte hij de Berliner Singakademie op, de koorvereniging waarvan hij tot zijn overlijden de dirigent was.

“Na het winnen van een Nederlandse radioprijs”, vertelt de solist, “dacht ik aan het verwezenlijken van een lang gekoesterde droom, muziek opnemen voor soloblokfluit en orkest, in het bijzonder de beroemde Ouverture Suite in la klein van Telemann. Met dit stuk als uitgangspunt en na enig onderzoek stuitte ik op het verhaal van de vier collega’s – Telemann, Fasch, Graupner en Bach – die auditie deden voor de prestigieuze functie van Thomascantor in Leipzig na de dood van Johann Kuhnau in 1722. Via de muziek op deze cd, nodig ik je uit om mee te delen in een uniek verhaal van vier dierbare vrienden en gewaardeerde collega’s die auditie deden voor de functie van cantor bij St. Thomas die Bach verrassend als vierde keus kreeg. Dit was de positie waarin hij het grootste deel van zijn carrière zou doorbrengen en het ene na het ander meesterwerk zou componeren.”Thomas Triesschijn (foto) begon zijn muzikale studie op zevenjarige leeftijd met koor- en blokfluitlessen. Op 13-jarige leeftijd werd hij toegelaten tot het talentenprogramma van het Koninklijk Conservatorium van Den Haag om te studeren bij Dorothea Winter. Na het behalen van een Bachelor of Music voltooide hij zijn master aan de HKU Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Heiko ter Schegget. In 2010 was hij finalist in de Nederlandse nationale finale van de “Eurovision Young Musicians Competition” en verscheen op de nationale televisie als solist met Holland Symfonia o.l.v. Otto Tausk. Het jaar daarop won hij de eerste prijs tijdens de finale van het Prinses Christina Concours in Rotterdam. Thomas Triesschijn richt zich op de uitvoering van zowel oude als hedendaagse muziek. Hij trad op in heel Europa, de Verenigde Staten en Azië als solist, kamermusicus en orkestmusicus, samen met ensembles en dirigenten als Les Talens Lyriques en Christophe Rousset, Vox Luminis en Lionel Meunier, Holland Baroque en Daniel Reuss, Opera2Day en Hernán Schvartzman. Zijn optredens brachten hem op gerenommeerde festivals en podia zoals het Festival Oude Muziek Utrecht, Château de Versailles en het Concertgebouw Amsterdam. Naast zijn uitvoerende activiteiten is Thomas een veelgevraagd docent en jurylid bij muziekwedstrijden. Hij is gevestigd in Luzern (Zwitserland) waar hij blokfluit doceert aan de Musikschule Luzern.Nadat ze in hun studententijd aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag als duo begonnen, hadden de blokfluitist Thomas Triesschijn en de klavecinist Aljosja Mietus (foto), al snel een groter ensemble voor ogen dat afhankelijk van het repertoire zou kunnen uitbreiden. Met de violist Matthea de Muynck en de cellist Petr Hamouz, vormden zij The Counterpoints. De groep had al snel succes bij de York Early Music Young Artists’ Competition en de Göttingen Händel Competition, en stond op podia zoals Het Concertgebouw Amsterdam en op verschillende prestigieuze Oude Muziek- en Kamermuziekfestivals in heel Europa. In september 2019 brachten ze hun eerste ensemble-cd uit, “La Querelleuse”, die zeer geprezen werd in de nationale en internationale pers.

Een hoogtepunt uit de beginperiode van het ensemble was de productie van “Inspiring Bach”, een cd rond de muziek van Johann Sebastian Bach. Op deze cd bundelden Thomas en Aljosja, stukken van componisten die de grote meester Bach beïnvloedden of inspireerden, zoals Telemann en Dieupart. Kort daarna werd het ensemble uitgebreid met twee kernleden, cellist Petr Hamouz en violiste, Matthea de Muynck. Alle leden van het ensemble werkten regelmatig samen met de toonaangevende orkesten en kamermuziekgroepen van dit moment, zoals Les Talens Lyriques, Het Orkest van de 18e Eeuw, Collegium 1704, De Nederlandse Bachvereniging. Allen streven ze een veelbelovende carrière na als solisten en kamermuziekspelers. In de geest van de Nederlandse vroege muziekpioniers geloven The Counterpoints in het spelen op authentieke instrumenten of de beste kopieën van instrumenten uit die tijd. Het is hun doel om gepassioneerde uitvoeringen te creëren, geïnspireerd door de oorspronkelijke bedoelingen van de componist, de historische instrumenten, evenals muzikale intuïtie, en onderbouwd musicologisch en historisch onderzoek.

Tracklist:

Georg Philipp Telemann (1681-1767) :

Ouverture-Suite in a mineur, TWV 55:a2

Ouverture – Les Plaisirs – Air à l‘Italien: Largo-Allegro-Largo – Menuet 1 & 2 – Réjouissance – Passepied 1 & 2 – Polonoise

Christoph Graupner (1683-1760) :

Blokfluitconcert in F majeur, GWV 323

1.Allegro – 2. Andante – 3. Allegro

Johann Sebastian Bach (1685-1750) :

Klavecimbelconcert in D, BWV 1053R

1.Allegro – 2. Siciliano- 3. Allegro

Johann Friedrich Fasch (1688 – 1758) :

Concerto in F, FaWV L:F6

1.Largo – 2. Allegro – 3. Largo – 4. Allegro

Telemann Fasch Bach Graupner Thomascantors in dialogue Thomas Triesschijn, recorder The Counterpoints XL cd Challenge Classics CC72903