Geprezen om zijn ‘ritmische verve, spontaniteit en prachtige kleuren’, verdiepte Concerto Scirocco zich nu in de Engelse muziekscène van het Elizabethaans tijdperk, meer in het bijzonder in de masque en de fantasie.In de 16de- en 17de eeuw ging er een grote culturele gisting door Engeland. Men investeerde enorme sommen geld in de productie van ‘masques’, amusement waarbij muziek, dans, theater en toneelontwerp werden gecombineerd in een weelderig vertoon van grootsheid. Tegelijkertijd werden de eerste openbare speelhuizen opgericht in de buitenwijken van Londen, the Theatre, the Red Lion, the Rose, the Swan en in 1599 Shakespeare’s Globe. Muziek speelde een sleutelrol bij het begeleiden van deze excentrieke uitbarsting van culturele vitaliteit, de asymmetrische fantasieën van John Hilton, de monumentale canzones en pavanes van William Brade, de brutale, retorische maskers van Robert Johnson en anderen, onthullen een tijdperk van ongeëvenaarde muzikale uitvindingen en verkenningen. Naast anonieme composities, staat er op de cd werk van John Adson (ca.1587-1640), William Brade (1560-1630), William Byrd (ca.1540–1623), John Hilton (ca.1560-1608), Antony Holborne (1545–1602) en Robert Johnson (1583–1633).Giulia Genini, geboren in Lugano, Zwitserland, begon haar blokfluitstudie aan het Conservatorio della Svizzera Italiana bij Giorgio Merati. Haar interesse in oude muziek en de instrumenten van die tijd bracht haar naar Basel, waar ze haar studie voortzette aan de Schola Cantorum Basiliensis bij Conrad Steinmann. Tegelijkertijd begon ze dulciaan en barokfagot te studeren bij Josep Borras en Donna Agrell. Tijdens haar studie nam ze ook deel aan tal van Master Classes, met name bij Jordi Savall, Pierre Hamon, Masaaki Suzuki, Steven Devine en Katharina Arfken. In 2008 behaalde ze haar diploma blokfluit (uitvoering en pedagogiek) met onderscheiding, en in 2010 behaalde ze haar Master in de historische uitvoeringspraktijk in barokfagot en dulciaan, eveneens met onderscheiding.Sinds 2015 wordt ze vaak uitgenodigd als gastcoach aan het Conservatorio della Svizzera Italiana in Lugano, waar ze blazerssecties coördineert voor orkestprojecten over historische uitvoeringspraktijk. Daar werkt ze momenteel ook als Co-Head of Studies op het gebied van performance. In april 2019 gaf ze een workshop aan de Schola Cantorum Basiliensis over Italiaans instrumentaal repertoire uit de 17e eeuw. Ze was jurylid van de Zwitserse Jeugdmuziekwedstrijd in 2010, 2012, 2014 en 2016. Ze is stichtend lid en artistiek leider van het ensemble Concerto Scirocco. Ze is ook artistiek directeur van CaronAntica Festival, een concertreeks gewijd aan oude muziek die plaatsvindt in het charmante historische dorpje Carona, bij Lugano, Zwitserland. Ze doceert blokfluit en historische fagotten aan het Conservatorium “B. Maderna” in Cesena.
Het ensemble Concerto Scirocco, opgericht in juni 2009, is toegewijd aan historisch geïnformeerde uitvoeringen van renaissance- en barokmuziek. De groepsleden zijn jonge, getalenteerde kunstenaars die elkaar hebben ontmoet tijdens hun studie aan de Schola Cantorum Basiliensis, in Bazel. De leden zijn Amélie Chemin, Catherine Motuz, Claire McIntyre, Francesco Saverio Pedrini, Giulia Genini, Johannes Frisch, Luca Bandini, Michele Vannelli, Nathaniel Wood, Pietro Modesti, Sonoko Asabuki, Stefano Rossi en Susanna Defendi.
Tracklist:
Hilton: Fantazia IV
Johnson, R: The Satyrs’ Masque
Adson: Courtly Masquing Ayres: No. 20 – No. 21
anon.: Johney Cock thy Beaver: a Scotch Tune to a Ground
Hilton: Fantazia V
Brade: Paduana
anon.: Division Woodycock
anon.: A DivisionHilton: Fantazia III
Brade: Der Pilligrienen Tanz
Hilton: Preludio
Hugh Ashton, William Whytbroke: Hugh Ashton’s Maske
anon.: The Tempest
Hilton: Fantazia II
Hilton: Fantazia I
Adson: Courtley Masquing Ayre
Brade: Canzon XVI
Brade: Coral
Byrd: Sermone Blando
Holborne: Almaine The Night Watch
Music For the Eyes Masques and Fancies Concerto Scirocco Giulia Genini Arcana A523