Resurrexi!, opgenomen in de Victoriaanse Keble College Chapel, viert Pasen met Mozarts Spaurmesse K. 258, afgewisseld met gregoriaans en religieuze muziek van Joseph en Michael Haydn. Deze cd met motetten, een kerksonate en een mis, biedt zo doende een denkbeeldige reconstructie van een weelderige Paasdienst, uitgevoerd in de Stephansdom in Wenen of aan het hof van de prins-aartsbisschop in Salzburg.
De cd opent met Regina coeli K 276 van Mozart, waarna de ordinariumdelen van zijn mis K258, afgewisseld worden met de Sequenza, Victimae Paschali laudes, MH 361, van Michael Haydn en zijn Kerksonate K274. De dienst wordt plechtig beëindigd met het Te Deum, Hob. XXIIIc:1 van Joseph Haydn. In 1762 werd Michael Haydn (1737-1806) (foto) benoemd tot concertmeester en dirigent van de bisschop in Salzburg, een ambt dat hij 43 jaar lang bekleedde. In Salzburg raakte hij bevriend met Mozart, die zijn werk zeer waardeerde.
Mozarts Missa brevis in C, K. 258, is naast de Credo-mis (K. 257) en de Orgelmis (K. 259), één van de drie Missen die hij in november en december 1776, componeerde. Mozarts Missa brevis nr. 7 in C, K. 258, wordt vaak de Spaur-messe genoemd, hoewel dit misleidend is. In een brief aan Wolfgang Amadeus op 28 mei 1778, noemde Leopold Mozart een mis die hij in 1776 componeerde ter gelegenheid van de wijding van Ignaz von Spaur tot hulpbisschop van Brixen. Lange tijd was er onduidelijkheid, over welke ‘Spaur-mis’ het ging. Recent onderzoek neemt nu unaniem aan dat de zogenaamde “Spaur-mis”, in feite de mis in C K 257, was, nu bekend als Credomesse. De musicoloog Alan Tyson kon dit in 1987 aannemelijk maken door de bladmuziek van de Mozarts te vergelijken. Dit werd in 2007 bevestigd door de vondst in Brixen van handgeschreven notities van vader en zoon Mozart. De alternatieve bijnaam, Piccolomini Mass, zou verwijzen naar de beknoptheid van de mis, en lijkt daarom geen verband te hebben met de familie Piccolomini, een adellijke familie uit Siëna.
De mis werd voor het eerst opgevoerd op 17 november 1776 in de Dom van Salzburg, de gelegenheid was de wijding van de Salzburgse kanunnik Ignaz von Spaur (1729-1779) door aartsbisschop Hieronymus als bisschop. Spaur was sinds 1755 kanunnik in Salzburg en sinds 1763 kanunnik in Brixen. In 1776 werd hij coadjutor van het bisdom Brixen, met gegarandeerde bisschopsopvolging. Mozart had voor dit festival een nieuwe mis gecreëerd. Dit proces kan enerzijds worden verklaard door de functies van Leopold en Wolfgang aan het hof van Salzburg als dirigent en concertmeester, en anderzijds door de vriendschappelijke relatie tussen hen en graaf Ignaz von Spaur. Het is vrij zeker dat Ignaz von Spaur dit werk zelf naar Brixen heeft gebracht toen hij in 1776 definitief van Salzburg naar Brixen verhuisde.
De solisten zijn Emily Dickens (sopraan), Rebekah Jones, Philippe Durrant (tenor), Graham Kirk (bariton & cantor) en Benjamin Mills (chamber organ).
Paul Brough (°1963) professor aan de Royal Academy of Music en Director of Music aan St Mary’s, Bourne Street, werd in april 2020, Director of Music aan het Keble College, Oxford. Hij dirigeert regelmatig als gastdirigent de BBC Singers (Principal Guest Conductor 2011-2016) en het BBC Symphony Orchestra, BBC Philharmonic, BBC Concert Orchestra, Ulster Orchestra, Britten Sinfonia, City of London Sinfonia, Manchester Camerata en St James’s Baroque. Hij dirigeerde gedurende zeven seizoenen ook het prestigieus periode-orkest The Hanover Band. Zijn onderscheidingen omvatten permanent lidmaatschap van Gonville en Caius College, Cambridge en Associateship of the Royal Academy of Music.
Resurrexi! Easter in Vienna with Mozart & the Haydn Brothers The Choir of Keble College Oxford, Instruments of Time and Truth, Paul Brough cd CRD3539