Tilman Hoppstock (°1961) is één van Duitslands beroemdste gitaristen en het werk van Bach krijgt al lang zijn aandacht. Zijn onderzoek van meer dan 30 jaar mondde uit in de publicatie van twee boeken en zijn musicologische editie wordt vandaag beschouwd als een standaardwerk voor alle gitaristen die Bach spelen. Nu is er zijn opvallende cd.
In 2013 behaalde Hoppstock zijn doctorsgraad voor zijn onderzoek van Bach. De zes Suites voor cello solo worden tegenwoordig uitgevoerd op verschillende instrumenten maar Tilman Hoppstock heeft drie van de zes Suites, de nrs. 1, 2 en 5, gearrangeerd voor zijn instrument, de gitaar. Zijn grote kennis van Bachs contrapunt in combinatie met zijn virtuositeit op de gitaar, resulteerde in een heel originele opname met een opvallend gevoelige muzikaliteit. Heel intiem, heel mooi.
Hoppstock studeerde gitaar en cello in Darmstadt en Keulen. Zijn concertcarrière begon in 1978 en bracht hem naar ongeveer 40 landen over de hele wereld. Uitnodigingen voor internationale muziekfestivals in Europa en het buitenland, maar ook voor de Royal Academy of Music in Londen, de Manhattan School of Music in New York en de University of Southern California in Los Angeles, waren verdere hoogtepunten in zijn carrière. In 2003 – 2005 werd hij uitgenodigd als gastprofessor aan de muziekuniversiteit in Piteå in Zweden. Hij maakte verschillende radio- en televisie opnamen, zowel solo als met andere musici, onder wie met de pianist Alexis Weissenberg, de tenor Christoph Prégardien, cellist Peter Wolf en het Rubio String Quartet. Hij publiceert ook muziek, waaronder liederen van Schubert en moderne werken die speciaal voor hem zijn gecomponeerd, o.a. in 2002, “I Giardini del Sogno, Nove mutanze sopra un madrigale di Giovanni da Florentina” van Karl-Wieland Kurz (Signum cd).
Naast zijn carrière als solist, geeft Hoppstock gitaarlessen aan de Akademie für Tonkunst in Darmstadt. In 2013 ontving hij de “Darmstadt Music Award 2013” voor zijn levenswerk als gitarist, leraar, musicoloog en uitgever. In 2014 behaalde hij zijn doctoraat met een proefschrift over ‘The Polyphony in Bach’s Lute Fugues’. Hoppstock publiceerde “Die Lautenwerke Bachs aus der Sicht des Gitarristen” (2 volumes) en “Die Polyphonie in den Lautenfugen Bachs”, alle uitgegeven door Prim-Musikverlag.
Naast de cello suites, ontdekt u op deze cd de arrangementen die Hoppstock maakte voor gitaar van Bachs “Christ lag in Todesbanden”, BWV 4, de Fantasia’s nrs 28, 35 en 38 van de Italiaanse huisluitist van de familie Farnese, “Il divino” Canova Francesco da Milano (1497-1543), twee versies van “Herzlich tut mich verlangen”, BWV 727, “O Traurigkeit”, BWV 404, de Air uit de Suite nr. 3 in D, BWV 1068, en de nrs. 11 en 14, “Wer hat dich so geschlagen” en “Petrus, der nicht denkt zurück”, uit Bachs Mattheus passie. Een ontdekking. Een aanrader.
En, ontdek voor de gelegenheid misschien ook eens een andere nieuwe Christophorus cd. Op deze eveneens heel originele cd spelen de Duitse musici Jan Hennig en Ernst Breidenbach, muziek voor piano en…harmonium. De cd biedt de unieke kans om onbekende muziek van nog onbekender Franse componisten te ontdekken uit de 19de eeuw, onder wie twee vrouwelijke componisten, Marie Prestat en Laetitia Sari. De anderen zijn Ernest Poulain, Charles Loret, Albert Seitz, Adolphe Blanc, Georges en Ignace Leybach, naast de beroemde Charles Gounod. Hennig en Breidenbach (specialist van avant garde muziek!), spelen op historische 19deeeuwse instrumenten. Het resultaat is een schattig en charmant curiosum, dat een mooi klankbeeld biedt van het Frankrijk van de perioden Napoléon III en de Derde Republiek, de tegenhanger als het ware, van de immer herkenbare, pittoreske klank van de Parijse musette. Warm aanbevolen.
Bach Cello Suites Tilman Hoppstock cd Christophorus CHR 77422
À la française Duos der französischen Romantik für Kunstharmonium & Klavier Jan Hennig Ernst Breidenbach cd Christophorus CHR 77419