“El collar de la paloma”, “De Ring van de Duif”, is een prozawerk uit 1022, over kuisheid en terughoudendheid binnen de lichamelijke liefde, geschreven in het Arabisch door Ibn Hazm (994-1064). De voor deze uitzonderlijke cd geselecteerde stukken zijn modale improvisaties (mawwal) of arrangementen van instrumentale muziek en door Iman Kandoussi gezongen anonieme Arabisch-Andalusische, klassieke en traditionele liederen op teksten van Ibn Hazm. Niet te missen!
De Andalusisch islamitisch geestelijke en filosoof, Ibn Hazm van Córdoba, eigenl. Abu Muhammad ‘Ali ibn Ahmad ibn Sa`id ibn Hazm, beleefde de meest kritieke jaren van de Andalusische islam. Zijn tijd was nl. gekenmerkt door de ontbinding van het kalifaat van de Omajjaden en de vorming van de Taifas of onafhankelijke islamitische rijkjes, die de achteruitgang van de moslimmacht op het Iberisch schiereiland versnelden. Het kalifaat van Iberia was met name verwikkeld in een burgeroorlog, die tot 1031 duurde en resulteerde in de ineenstorting van het centraal gezag van Córdoba en de opkomst van veel kleinere staten of taifa’s. Uiteindelijk zouden de steeds sterker wordende christelijke koninkrijken Leon, Aragon en Castilië, de moslims definitief in de verdediging dringen, tot uiteindelijk Granada als laatste moslimstaat in Spanje, in 1492, werd veroverd.
Ibn Hazm was een bevoorrechte getuige van deze gebeurtenissen en getuigde daarvan in zijn encyclopedisch, werk. Ibn Hazm was nl. een groot voorstaander van eenheid binnen de islam en verzette zich als een aanhanger van de soennitische zahiri-rechtsschool of Madhhab, (islamitische jurisprudentie opgericht door Dawud al-Zahiri in de 9deeeuw), tegen stromingen zoals deze van de Moe’tazilieten en de asj’arieten, die islamitische standpunten wilden combineren met aan de Griekse filosofie ontleende ideeën. Daarnaast ontwikkelde Ibn Hazm de theorie dat de christenen het evangelie zouden hebben vervalst, wat leidde tot een felle, antichristelijke houding binnen de islam.
Ibn Hazm schreef voornamelijk boeken over recht en theologie, maar zijn “De Ring van de duif” (“Ṭawq al-ḥamāmah”) werd geïnspireerd door zijn tienerliefde voor één van de dienstmeisjes van zijn familie. De volledige titel van het werk is “De halsketting van de duif, over liefde en geliefden” en weerspiegelt de gewoonte in de Arabische literatuur van die tijd om decoratieve titels te creëren: de duif is mooi, maar haar ketting is wat haar verfraait, dus is het de ultieme schoonheid.
Het programma van de cd werd opgesplitst rond 5 thema’s, De fundamenten van onveranderlijke liefde, Wie wordt er verliefd in dromen en de kracht van het uiterlijk, De toevalligheden van liefde, haar prijzenswaardige en aanstootgevende eigenschappen, De liefdevolle verbintenis, trouw en verraad, en Conformiteit, jaloezie, vergetelheid en dood. De 6 uitvoerders zijn Iman Kandoussi, zang, Carles Magraner, rebec/violas, Robert Cases, arpa/rubab, Aziz Samsaoui, kanun/saz/oud, Kaveh Sarvarian, nay/tombak, en Miguel Ángel Orero, percussie.
Tracklist :
Los Fundamentos Del Amor Inalterable.
1 Te Amo Con Un Amor Inalterable
2 Melancólico, Afligido E Insomne
3 Me Quedé Con Ella A Solas
4 Querría Saber Quién Era
De Quien Se Enamora En Sueños Y El Poder De La Mirada.
5 Pecaron Mis Ojos
6 El Verdadero Amor
7 Reproches Y Quejas
Los Accidentes Del Amor, Sus Cualidades Loables Y Vituperables.
8 Tu Mensajero Es Como Una Espada
9 Era Flecha Mortal
10 No Des Crédito
La Unión Amorosa, La Fidelidad Y La Traición.
11 Cuando Se Cimbrea Al Andar
12 Desearía Rajar Mi Corazón Con Un Cuchillo
13 Me Alejo De Quien Amo
14 Mis Ojos
15 Caen Postradas Las Flores
La Conformidad, Los Celos, El Olvido Y La Muerte.
16 Cuando No Puedo Estar Cerca De Mi Dueño
17 Por Ti Tengo Celos
18 Recorríamos Los Rincones de Un Jardín
19 Si Muero Por Amor
20 Trátame Como Quieras
El collar de la paloma Capella de Ministrers Carles Magraner cd CdM 2253