Marie-Josée Lords eerste cd “Opera Arias – Porgy and Bess, La Bohème, Andrea Chenier” met het Orchestre Métropolitain o.l.v. Giuseppe Pietraroia (Atma cd), die door ADISQ met een Félix-prijs werd bekroond als het beste klassiek vocaal album van het jaar 2011, evenals haar laatste twee cd’s op het ATMA-label, “Amazing Grace” (2014) en “Yo soy Maria” (2012), hebben de harten van het publiek gestolen. Dit is niet anders met haar nieuwste cd “Femmes”. Begrijpelijk en terecht.
Op haar nieuwe cd “Femmes” belichaamt Marie-Josée Lord (°1970) op een passionele en krachtige manier, heldinnen uit opera’s van Puccini, Verdi en Massenet. De sprankelende Canadese sopraan brengt rollen zoals Violetta (“La Traviata”), Aïda, Cio-Cio-San (“Madama Butterfly”), Thaïs en Salomé (“Hérodiade”), op een prachtige manier tot leven. Marie-Josée Lord wordt zalig mooi begeleid door het “Orchestre symphonique de Laval” o.l.v. Alain Trudel. Opgericht in 1984, is dit orkest samengesteld uit professionele musici die allen afgestudeerd zijn aan conservatoria of universiteiten in Quebec. Het publiek vormt de kern van hun activiteiten. Het belangrijkste voor hen is om grote symfonische muziek en een plezierige luisterervaring aan te bieden.
Naast andere onderscheidingen won Marie-Josée Lord in 1998 de “Raoul-Jobin Prize”, in 2005 de “Prix d’Excellence de la Culture”, uitgereikt door de “Fondation de l’Opéra de Québec” en in 2001, de publieksprijs van de “Canadian Lyric Fund Competition”. Ze werd gekozen om Canada te vertegenwoordigen op twee prestigieuze concerten tijdens de “Cardiff Singers of the World”-competitie in 2005. Haar eerste, opmerkelijke solo-cd, opgenomen met het Orchestre Métropolitain, in 2010 uitgebracht op het ATMA-label, was meteen een succes. Naast de Félix-prijs voor het beste klassiek vocaal album van 2011, werd deze cd in 2012 genomineerd voor de JUNO-prijs in dezelfde categorie, en zijn er tot op heden meer dan 30.000 exemplaren van verkocht. Marie-Josée Lord maakte haar professioneel debuut in het najaar van 2003 en zong Liù in Puccini’s “Turandot” in de Opéra de Québec.
In februari 2004 waren de operaliefhebbers in de Opéra de Montréal verrukt van haar vertolking van Mimi in Puccini’s “La Bohème”. In oktober 2005 zong ze daar ook Laoula in Chabriers “L’étoile” en in september 2006 was ze er te horen in de titelrol in de seizoen openende productie, van “Suor Angelica” van Puccini. Ze zong ook de rol van Marie-Jeanne in de wereldpremière van de operaversie van “Starmania” (Plamondon / Berger) in de Opéra de Québec in mei 2008, en in de Opéra de Montréal in maart 2009. Ze zong briljant de rol van Nedda (“I Paggliacci”) in de Opéra de Montréal in de herfst van 2009, en in het voorjaar van 2012, die van Meg Page in “Falstaff” van Verdi in de Opéra de Québec.
In januari 2014 zong ze de rol van de diepgelovige Serena toen de Opéra de Montréal voor de eerste keer Gershwins fenomenale “Porgy en Bess” opvoerde. Meer recent in februari 2017, kon het publiek in Montreal haar opnieuw horen, maar dan in de rol van Mme Lidoine (mère Thérèse de Saint-Augustin) in de productie van Poulencs “Dialogues des Carmélites”. Met haar onweerstaanbaar charisma, stemkracht, vocale generositeit en passie voor de grote, lyrische kunst, was Marie-Josée Lord reeds te gast in verschillende televisie- en radioprogramma’s (Tout le monde en parle, Studio 12, En direct de l’Univers, e.a.). Op 28 oktober 2012 maakte Lord haar debuut in Toronto in de prestigieuze Koerner Hall van het Conservatorium, als onderdeel van de Montréal Toronto-serie. Marie-Josée Lord zong daarnaast reeds verschillende keren met het Orchestre symphonique de Montréal, het Orchestre symphonique de Québec en het Orchestre Métropolitain, o.l.v. o.a. Kent Nagano, Yannick Nézet-Séguin en Paul Nadler.
Op de cd “Femmes” zingt Marie-Josée Lord “Ritorna Vincitor / I Sacri nomi di padre, d’amante” en “Qui Radames Verra… O Patria Mia” uit “Aïda” van Verdi, “E Strano… Sempre libera” uit Verdi’s “La Traviata”, “Quando m’en vo” uit “La Bohème”, “Piangi? Perche? Un bel di” uit “Madama Butterfly” en “Senza mamma” uit “Suor Angelica” van Puccini, “De cet affreux combat … Pleurez mes yeux” uit “Le Cid”, “Celui dont la parole… Il est doux, il est bon” uit “Hérodiade” en “Ah je suis seule enfin! Dis-moi que je suis belle” uit “Thaïs” van Massenet, en als toegift, het heerlijke “Somewhere” uit Bernsteins “West Side Story”. Ter afwisseling speelt het orkest de Prélude tot de 1ste akte van Verdi’s “La Traviata” en de Introduction tot Massenets “Hérodiade”. Warm aanbevolen.
Femmes Marie-Josée Lord Verdi Puccini Massenet Bernstein Orchestre Symphonique de Laval Alain Trudel cd Atma Classique ACD 22758