Na de veelgeprezen opnames van orkestwerken van Händel en Bach, stelt Zefiro nu het fascinerend repertoire voor van Italianen die in de 18de eeuw, in de Franse stijl componeerden en Duitsers die Venetiaanse concerti componeerden.
In de 18de eeuw ontwikkelde Dresden zich tot een prachtige barokke residentie, die al snel de bijnaam “Florence aan de Elbe” kreeg. Muziek speelde een speciale rol in de vertegenwoordiging van politieke macht en het “Dresdens Hoforkest” was beroemd in heel Europa. Dit ensemble had op dat moment één uniek kenmerk, haar leden bespeelden nl. maar één enkel instrument. Daarom waren ze ook zo virtuoos. De Capella werd snel bekend als de grootste collectie virtuozen die ooit waren samen gebracht. In de kapel speelden o.a. de violisten Volumier, Pisendel en Veracini, de fluitist Buffardin, Johann Christoph Richter en Quantz (later de beroemde fluitleraar van Frederick de Grote), de beroemde luitspeler, Silvius Leopold Weiss, en de Boheemse contrabassist en componist, Jan Dismas Zelenka. Vanaf 1717, was de Kapellmeister, Johann David Heinichen (1683-1729) (foto). De hoboïst Johann Joachim Quantz kreeg in 1718 een aanstelling, Vivaldi probeerde er een betrekking te verkrijgen en Händel reisde in 1719 naar Dresden om vier zangers te contracteren en er te spelen voor de keurvorst en de kroonprins.
August III (1696-1763) (foto), de zoon van August II (der Starke), was van 1733 tot 1763, koning van Polen, en als Frederik August II, keurvorst van Saksen. Zoals veel zonen van de Europese adel, begon de jonge prins Frederick August, zeer geïnteresseerd in muziek, vooral in opera, maar ook in schilderkunst, aan zijn Grand Tour, die hem in 1716 van Saksen naar Venetië bracht, waar hij bijna een jaar doorbracht. Het entourage dat de jonge prins op zijn reis vergezelde, omvatte o.a. de violist Johann Georg Pisendel, de hoboïst Johann Christian Richter en de componist Jan Dismas Zelenka.
In Venetië ontwikkelde zich in een sfeer van vriendschap en competitie, een intense uitwisseling met lokale sterren zoals Vivaldi. Bij zijn terugkeer naar Dresden nam August, naast Lotti en Veracini, Heinichen mee, die hij in Venetië had ontmoet en die zijn kapelmeester werd. Op het programma staat dan ook werk van Johann David Heinichen (1683–1729), Antonio Lotti (1667–1740), Johann Georg Pisendel (1687–1755), Francesco Maria Veracini (1690–1768), Antonio Vivaldi (1678–1741) en Jan Dismas Zelenka (1679–1745). De solisten zijn Cecilia Bernardini, viool (Pisendel & Vivaldi)), Alfredo Bernardini en Paolo Grazzi (hobo) (Heinichen) en Rosella Croce, viool (Vivaldi).
De schitterende, Italiaanse hoboïst, Alfredo Bernardini (°1961), kwam in 1981 naar Nederland om zich te specialiseren in barokhobo en oude muziek. In 1987 behaalde hij zijn diploma uitvoerend musicus aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Bernardini speelde concerten overal in Europa, de Verenigde Staten, Japan, China, Israël, Egypte, Zuid Amerika en Australïe, als lid of gast van vooraanstaande barokensembles of orkesten, zoals Hesperion XX, Le Concert des Nations, La Petite Bande, Freiburger Barockorchester, The English Concert, Bach Collegium Japan en The Amsterdam Baroque Orchestra. In 1989 richtte hij samen met de broers Paolo (hobo) en Alberto Grazzi (fagot), het Ensemble “Zefiro” op.
Tracklist:
Francesco Maria Veracini: Overture No. 6 in G minor for 2 oboes, bassoon, strings & bc
Georg Pisendel: Violin Concerto in D major for violin, 2 oboes, bassoon, strings & bc
Antonio Lotti: Sinfonia from “Ascanio” for 2 oboes, bassoon, strings & bc
Johann David Heinichen: Concerto for 2 oboes, bassoon, strings & bc in E minor
Jan Dismas Zelenka: Overture a 7 Concertanti in F major ZWV 188 for 2 oboes, bassoon, strings & bc
Antonio Vivaldi: Concerto per l’orchestra di Dresden RV 577 for 2 recorders, 2 oboes, 2 violins, bassoon, strings & bc
Grand Tour A Venezia Zefiro, Alfredo Bernardini cd Arcana A534