In de jaren ’90, maakte Accent live-opnamen van de Da Ponte-opera’s van Mozart op festivals in Hongarije en Spanje. Deze opnamen toonden aan dat Sigiswald Kuijken en La Petite Bande niet alleen tot de top behoren voor de interpretatie van barokmuziek. Het label Accent viert nu de 50ste verjaardag van La Petite Bande o.a. met deze heruitgave van Kuijkens cyclus van Mozarts Da Ponte Opera’s in een 9-cd-box.
De Venetiaanse schrijver en dichter Lorenzo Da Ponte is bijna 150 jaar na zijn overlijden in de vergetelheid geraakt. Maar, dankzij Mozart, wordt hij vandaag erkend als één van de grootste librettisten aller tijden. Voor ‘de goddelijke Mozart’, zoals hij de componist in zijn latere jaren noemde, schreef Da Ponte nl. libretti die meesterwerken waren van poëzie en inzicht in de complexiteit van menselijke emoties. Tussen 1786 en 1790 componeerde Mozart een meesterlijke “Italiaanse” trilogie van opera’s voor Wenen, alle op teksten van Da Ponte.
Met de hulp van Antonio Salieri (foto) solliciteerde en kreeg Da Ponte in 1781 de functie van librettist bij het Italiaans theater in Wenen. Hier vond hij ook een patroon in de bankier Raimund Wetzlar von Plankenstern, die ook weldoener was van Mozart. Als hofdichter en librettist in Wenen werkte hij samen met Mozart, Salieri en Vicente Martín y Soler. Zijn eerste groot succes was het aanpassen van een komedie van Beaumarchais tot het libretto voor Mozarts opera “Le nozze di Figaro”. Daarna volgden “Don Giovanni”, “Così fan tutte”, en libretti voor andere componisten.
Zijn libretto voor “Don Giovanni” was een bewerking van een scenario, oorspronkelijk geschreven door Giovanni Bertati en in 1787 uitgevoerd in Venetië als “Don Giovanni Tenorio”, op muziek van Gazzaniga. “Don Giovanni, o sia Il convitato di pietra”, van Giuseppe Gazzaniga (1743-1818) was qua verhaal gebaseerd op “El burlador de Sevilla” uit 1637 van Tirso de Molina, en was bewerkt tot libretto door Giovanni Bertati. De première vond plaats in februari 1787 in het Teatro Giustiani di San Moisé in Venetië en trok de aandacht van Mozart en Lorenzo da Ponte. Dit resulteerde uiteindelijk in de première van Mozarts meesterwerk in Praag op 29 oktober 1787.
Het toneelstuk “Le Mariage de Figaro” van Beaumarchais werd in Wenen verboden omdat het te onbeschaamd en te bedreigend was voor de gevestigde orde. Maar, ondanks dat verbod, besloot Mozart toch om er een Opera buffa van te maken. Mozart werkte aan de opera “Le nozze di Figaro” tussen midden oktober 1785 en april 1786 en deed dit samen met Lorenzo da Ponte, die in zes weken het libretto schreef. Daarbij zette Da Ponte de tekst van het toneelstuk om in poëtisch Italiaans en verwijderde de politieke aspecten. Zo werd bv. de toespraak van Figaro tegen de erfelijkheid van de adel, vervangen door een boze aria gericht tegen overspelige vrouwen.
“Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti” ging op 26 januari 1790 in het oud Wiener Burgtheater aan de Michaelerplatz in première.
La Petite Bande werd in 1972 opgericht door Sigiswald Kuijken op verzoek van de platenmaatschappij Harmonia Mundi (Duitsland) om Lully’s Le Bourgeois Gentilhomme op te nemen, onder leiding van Gustav Leonhardt. Het orkest ontleent zijn naam en samenstelling aan Lully’s eigen orkest aan het hof van Louis XIV. Alle leden zijn internationaal gerenommeerde specialisten op het gebied van oude muziek. Hoewel La Petite Bande (LPB) oorspronkelijk niet bedoeld was om een vast orkest te worden, was het succes van de opnames zo groot dat ze regelmatig concerten gingen geven. Aanvankelijk concentreerde het orkest zich vooral op Franse muziek, maar het repertoire van het orkest is in de loop der jaren uitgebreid met muziek van de Italiaanse meesters en die van Bach, Händel, Gluck, Haydn, Mozart en anderen.
Sindsdien heeft La Petite Bande ontelbare concerten gegeven in Europa, Australië, Zuid-Amerika, China en Japan, en vele opnamen heeft gemaakt voor een aantal labels (o.a. Deutsche Harmonia Mundi, Seon, Virgin, Accent, Denon, Hyperion, Challenge, …). Er is een sterke relatie tussen La Petite Bande/Sigiswald Kuijken en het Belgische label Accent, die is gedocumenteerd in meer dan 30 opnames die de afgelopen 30 jaar zijn uitgebracht. Sinds 1998 dirigeert Sigiswald Kuijken af en toe “moderne” symfonische orkesten in romantische programma’s (Beethoven, Schumann, Brahms, Mendelssohn). In 2018 ontving Sigiswald een ‘Lifetime Achievement Award’ van Rema.
Rolverdeling:
Le nozze di Figaro: Hubert Claessens (Figaro), Christiane Oelze (Susanna), Werner van Mechelen (Conte Almaviva), Patrizia Bicciré (Contessa Almaviva), Monica Groop (Cherubino), Béatrice Cramoix (Marcellina)
Così fan tutte: Soile Isokoski (Fiordiligi), Monica Groop (Dorabella), Nancy Argenta (Despina), Markus Schäfer (Ferrando), Per Vollestad (Guglielmo), Hubert Claessens (Don Alfonso)
Don Giovanni: Werner van Mechelen (Don Giovanni), Elena Vink (Donna Anna), Markus Schäfer (Don Ottavio), Christina Högman (Donna Elvira), Hubert Claessens (Leoporello), Harry van der Kamp (Il Commendatore), Nanco de Vries (Masetto), Nancy Argenta (Zerlina).
Choeur de chambre de Namur, Collegium Compostellanum, La Petite Bande o.l.v. Sigiswald Kuijken
Wolfgang Amadeus Mozart Le nozze di Figaro Don Giovanni Così fan tutte La Petite Bande Sigiswald Kuijken 9 cd Accent ACC24390