Vijftig jaar nadat ze waren geschreven, werden de fabels van La Fontaine getoonzet door Louis-Nicolas Clérambault. Bij het breed publiek weinig bekend, bieden deze stukken een nieuw en authentiek perspectief op het komische bestiarium waarmee we allemaal bekend zijn. La Chapelle Harmonique brengt ze tot leven in deze nieuwe B • Records Disc die navigeert tussen recitatie, lied en instrumentale stukken in de sfeer van de tuinen van Versailles.
De opname is in feite de klankreflectie van een voorstelling die theater, zang en instrumentale muziek combineert, die aan de luisteraar wordt aangeboden. Elf fabels worden uiteindelijk voorgedragen door acteur Thierry Péteau (foto), een specialist in herstelde uitspraak, in de rol van La Fontaine zelf, een foto uit het begeleidende boekje laat hem zien met een gepoederde pruik en een Franse jas. La Chapelle Harmonique is aanwezig in een beperkte formatie van vier instrumenten, fluit, theorbe, harp en viola da gamba, wat overeenkomt met de intieme dimensie van deze stukken. Het vocaal gedeelte werd toevertrouwd aan de mezzo, Marie-Claude Chappuis.
Op het programma staat werk van Francois Couperin (1668-1733), Louis-Nicolas Clerambault (1676-1749) (foto), Etienne Moulinie (1600-1669), Louis de Caix de Hervelois (1690-1760), Gabriel Bataille (1575-1630), Michel Lambert (1610-1696), Jean-Baptiste Lully (1632-1687) en Anthoine Boësset (1586-1643).
Om het eerbetoon aan La Fontaine compleet te maken, zijn er naast de toonzettingen van Louis-Nicolas Clerambault, ook verschillende vrolijke of melancholische airs, drinkliederen of airs de cour uit de 17de eeuw opgenomen. Als een van de beste vertolkers van Dido van Purcell, minacht Marie-Claude Chappuis dit lichtere repertoire niet, zoals ze in 2017 al bewees met de cd “Sous l’empire d’Amour”, waarop al enkele werken van Etienne Moulinié of Michel Lambert te horen waren.
Tracklist:
Francois Couperin: Prelude aus “Quatrieme Concert royal”; La Cigale et la Fourmi; Le Rossignol en amour; La Cour du Lion; Les Roseaux; Le Chene et le Roseau
Louis-Nicolas Clerambault: La Fourmi et la Sauterelle; Le Corbeau et le Renard; La Laitiere; Le Rat dans un fromage de Hollande; La Cour du Lion; Le Chene et le Roseau; La Tortue et l’Aigle; Le Levraut et la Tortue; Le Lion et le Rat
Etienne Moulinie: Amis enivrons-nos; Le Corbeau et le Renard
Louis de Caix de Hervelois: Le Papillon; La Laitiere et le Pot au lait; La Sauterelle; Le Lievre et la Tortue
Gabriel Bataille: Belle je maudirai le jour; Le Rat qui s’est retire du monde; Qui veut chasser une migraine; La Grenouille qui veut se faire aussi grosse que le boeuf
Michel Lambert: Goutons un doux repos; L’Ours et les deux Gascons; Charmante nuit
Jean-Baptiste Lully: Sortez de ces lieux; La Tortue et les deux Canards
Antoine Boesset: A la fin cette bergere; Le Lion et le Rat
De uitvoerders zijn Marie-Claude Chappuis (mezzosopraan), Thierry Peteau (Comédien) en La Chapelle Harmonique o.l.v. Valentin Tournet.
De Franse gambst, koorleider en dirigent, Valentin Tournet, werd in 1996 geboren in La Garenne-Colombes, in de buitenwijken van Parijs. Hij begon viola da gamba te spelen op 5 -jarige leeftijd na het luisteren van de soundtrack van Alain Corneau ’s film “Tous les matins du monde”, een film over de 17e -eeuwse componisten Marin Marais en Jean de Sainte-Colombe, die beiden viola da gamba speelden. Hij ging naar het Koninklijk Conservatorium van Brussel om te studeren bij Philippe Pierlot, daarna aan het conservatorium van Parijs bij Christophe Coin, en kreeg ook advies van Jordi Savall. Hij volgde cursussen bij Jean-Louis Charbonnier en behaalde op 14 -jarige leeftijd een eerste prijs viola da gamba, kamermuziek en muzikale vorming. Hij nam deel aan de Maîtrise des Hauts-de-Seine, het kinderkoor van de Opera van Parijs en leerde dirigeren bij Pierre Cao.
In 2012 creëerde hij La Chapelle Harmonique, een ensemble bestaande uit een koor en een orkest op historische instrumenten en gaf concerten, met name in 2017 in de Koninklijke Kapel van Versailles, waar hij een versie uit 1725 van Bachs Johannes Passion dirigeerde. Hij debuteerde in 2015 op het Festival Oude Muziek Brugge en is lid van het ensemble Les Musiciens de Saint-Julien, was artist in residence bij de stichting Singer-Polignac, en daarna op het festival van Auvers-sur-Oise vanaf 2018, voor een periode van drie jaar. Zijn ontmoeting met componist Thierry Escaich leidde in 2018 tot een samenwerking tijdens een project rond vrijmetselaarscomponisten en hij werkte in 2019, samen met Jules Matton, toen deze gastcomponist was van opus 39 van het Auvers-sur-Oise Festival.
Les Fables de La Fontaine (l’estran Live) Marie-Claude Chappuis Thierry Péteau Valentin Tournet La Chapelle Harmonique cd L’Estran Live LBM046