Dulces Exuviae verkent muziek van componisten die zich door de eeuwen heen hebben laten inspireren door de nacht. De 25 composities werden thematisch geordend, deemstering, eenzaamheid, droom, maanlicht en dageraad. Op het programma staat werk van Philippe Verdelot (1470-1552), Bartolomeo Tromboncino (1470-1535), Francisco Guerrero (1528-1599), Diego Pisador (1509-1557), Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594), Orlando di Lasso (Lassus) (1532-1594), Clement Janequin (1472-1559), Thomas Crecquillon (1505-1557), Juan Vasquez (1500-1560), Josquin Desprez (1440-1521), Pierre de Manchicourt (1510-1564), en als verrassing… John Lennon & Paul McCartney: Blackbird.
In nocte consilium, de nacht brengt raad. Dichters hebben de nacht altijd als een tijd van verzoening ervaren, voor astronomen was en is het een langverwacht moment om de sterren en planeten te observeren. Mystici hebben echter hele nachten doorgebracht met het zoeken naar de raadselachtige tekenen van een goddelijke aanwezigheid. Dit programma vormt een reis van zonsondergang tot zonsopgang en leidt ons door verschillende nachten zoals beschreven door verschillende componisten uit de 16e eeuw: we reizen van hoop naar afwezigheid, van de zoetheid van de liefdesdroom naar de koude rillingen van de eeuwige nacht, het heldere licht van de maan leidt de geliefden niettemin naar hun hereniging en de reis eindigt in het licht van de eerste zonnestralen. Janequin, Lassus, Palestrina, Guerrero en hun Frans-Vlaamse, Italiaanse en Spaanse collega’s leiden ons terwijl we deze nachten verkennen, soms donker en angstaanjagend, soms stralend van sterrenlicht, rustig en vol liefde.
Het ensemble Dulces Exuviae haalde haar naam uit Boek IV van de “Aeneas” van Virgilius. Wanneer Aenaes gelooft dat hij door de wil van de goden wordt gedwongen, verlaat hij met tegenzin Dido, en bereidt ze zich voor om zelfmoord te plegen. Dido ziet het bed dat ze heeft gedeeld met Aeneas en sommige van zijn kleding. Ze valt op het bed, kust het en steekt zichzelf neer. De volgende woorden behoren tot de laatste woorden van Dido, “Dulces exuviae, dum fata deusque sinebat, accipite hanc animam meque his exsolvite curis,”. Componisten als Josquin des Prez, Orlando di Lasso, Jean Mouton en Adriaen Willaert hebben deze tekst getoonzet.
“Dulces Exuviae” is ontstaan in 2017 uit de ontmoeting tussen de Sloveense luitist Bor Zuljan en de Franse bariton, Romain Bockler. Samen willen ze de orfische magie reproduceren die in de Renaissance zo levendig werd beschreven. Op zoek naar een altijd bevoorrecht contact met het publiek, is het ensemble gespecialiseerd in improvisatie en versiering, tussen de meeslepende klank van de luit en de zachte meditatieve melodieën en virtuoze diminuties. Met doordachte ruimtelijkheid en een zorgvuldig verzorgde verlichting, raken hun concerten alle zintuigen en nodigen ze de luisteraar/kijker uit voor een sfeervolle, metafysische ervaring.
De bariton Romain Bockler studeerde aan het CNSMD in Lyon, waar hij zijn Master behaalde en vervolgens in de Studio de l’Opéra in Lyon, waar hij zich bij aansloot tijdens het seizoen 2015-2016, met Cécile de Boever, Rosa Dominguez en Margreet Honig. Hij onderscheidde zich in verschillende internationale competities: finalist van de Corneille-wedstrijd in Rouen, eerste prijs van de internationale wedstrijd van Froville’s barokconcert, tweede onderscheiding op de internationale vocale wedstrijd voor oude muziek in Poznan (Polen) en winnaar van de ARMEL Opera Competition (Hongarije), waar hij de hoofdrol zong op de creatie van een scenische opvoering van “Senza Sangue”, gecomponeerd en geregisseerd door Peter Eötvös.
Hij zong in het operagebouw van Avignon, de Opéra de Lyon, het Nationale Theater in Boedapest en de Opéra de Dijon. Daarnaast was hij te horen in solo-delen met het Soave Concerto (Jean-Marc Aymes), het ensemble La Fenice (Jean Tubery), het Spirituele Concert (Hervé Niquet), het ensemble Jacques Moderne (Joël Suhubiette), het Orkest van Auvergne (Roberto Fores-Veses), het concert van het hostel Dieu (Franck-Emmanuel Comte), enz … Ten slotte, gefascineerd door de muziek van de Renaissance, treedt hij vaak op met gespecialiseerde ensembles zoals o.a. Huelgas Ensemble, Diabolus in Musica, Doulce Memoire, Perspectives, en Weser Renaissance Bremen. Talrijke opnames getuigen van zijn activiteit op dit gebied. Romain Bockler heeft ook een ingenieursdiploma en een masterdiploma in akoestisch onderzoek.
Op zoek naar een synthese tussen hedendaagse, oude, traditionele, jazz en geïmproviseerde muziek, is luitist, Bor Zuljan, actief in verschillende muzikale genres. Hij bespeelt verschillende soorten gitaren en oude en traditionele tokkelinstrumenten zoals luiten, vihuela, oud en târ. Zijn onderzoek naar de link tussen klank, beeld en tekst heeft ertoe geleid dat hij heeft samengewerkt aan verschillende interdisciplinaire projecten. Zijn projecten zijn gepresenteerd op festivals zoals Laus Polyphoniae in Antwerpen, Oude Muziek in Utrecht, Mousiké Bari en Radovljica Festival in Slovenië. Sinds 2011 is hij artistiek directeur van het oude muziekfestival Flores Musicae in Slovenië.
In 2012 richtte hij samen met Pino De Vittorio en Domen Marincic het project op dat was gewijd aan de muziek van Giacomo Gorzanis, luitist en componist van de Renaissance, die het onderwerp was van een recente discografie voor het Italiaans-Belgisch label Arcana (Outhere Music). In 2013 publiceerde het Instituut voor Musicologie van Slovenië zijn kritische editie van werken voor luit van dezelfde componist. Na het afronden van zijn studie klassieke- en jazzmuziek aan het Conservatorium van Ljubljana, zette hij zijn muzikale carrière voort bij Aniello Desiderio in Koblenz, Duitsland. In 2007 verhuisde hij naar Genève waar hij een masterdiploma in klassieke gitaar en luit (Dusan Bogdanovic en Jonathan Rubin), een master in middeleeuwse muziek (Francis Biggi) en een masterdiploma in instrumentele pedagogiek (luitspecialisatie) behaalde. Hij is docent luit aan het Conservatorium voor Muziek, Dans en Theater in Genève en geeft lezingen en masterclasses in prestigieuze instellingen.
Tracklist:
Philippe Verdelot: O dolce nocte
Bartolomeo Tromboncino: Tu dormi, io veglio
Francisco Guerrero: Si la noche haze escura
Jean-Paul Paladin: Fantasie I
Anonymus: Estas noches a tan largas
Diego Pisador: Si la noche haze escura
Anonymus: La nocte quando
Giovanni Pierluigi da Palestrina: Che non fia che giammai
Orlando di Lasso: Toutes les nuitz
Clement Janequin: Toutes les nuitz
Thomas Crecquillon: Toutes les nuycts
Jean-Paul Paladin: Fantasie II
Thomas Crecquillon: Si pour amans la lune est importune
Juan Vasquez: Salga la luna
Palestrina: Deh hor foss’io vago della luna
Anonymus: Ay Luna que reluzes
Jean-Paul Paladin: Fantasie IV
Josquin Desprez: Et trop penser
Orlando di Lasso: La nuyct froide et sombre
Anonymus: Da poi nocte vien la luce
Jean-Paul Paladin: Fantasie III
Pierre de Manchicourt: Voiez le jour
Anonymus: Al alba venid
John Lennon & Paul McCartney:
Toutes les nuits Dulces Exuviae Romain Bockler Bor Zuljan cd Ricercar RIC446