De in Londen geboren pianist en componist, Henry Litolff (1818-1891), was een leerling van Ignaz Moscheles en de leraar van Hans von Bülow. Dit eerste volume, gewijd aan Litolffs solo pianomuziek verraadt een voorliefde voor sfeervolle karakterstukken en energieke dansen, zoals de polka, de mazurka en de wals.
Litolffs 5 “Concertos Symphoniques” (waarvan de eerste helaas verloren is gegaan) waren van grote invloed bij de overgang van de klassiek afgeleide concerti van Hummel, Moscheles en Chopin naar de meer symfonische laatromantische concerti. Hij was een pionier in het gebruik van een structuur met vier bewegingen, waaronder een Scherzo (zoals in Brahms’ Tweede Concerto) en gaf het orkest veel meer thematisch materiaal. Franz Liszt (foto) noemde bv. zijn 1ste Pianoconcerto aanvankelijk “Concerto symphonique”, ontleend aan de 5 “Concertos symphoniques” van Henry Litolff (foto). Liszt hield niet alleen van de titel van Litolff, maar ook van het idee waarvoor het stond. Het concept bestond nl. uit een thematische metamorfose en het samenbrengen van zeer uiteenlopende thema’s uit éénzelfde melodische bron. Dit was trouwens iets dat Liszt al kende uit zijn studie van Schuberts “Wanderer Fantasie”.
Ook Beethoven had deze techniek trouwens ook al gebruikt in zijn Negende symfonie, nl. door het transformeren van het “An die Freude” thema in de finale beweging. Met Liszt zou thematische transformatie weliswaar een vaste compositorische techniek worden, waartoe hij zich keer op keer zou wenden, zowel in zijn symfonische gedichten, zijn Faust- en Dante-symfonieën, als in zijn pianosonate. Ook het gebruik van de triangel, nam Liszt over van het Scherzo uit Litolffs 4de Concerto symphonique uit 1852, opgedragen aan Ernst II van Saksen-Coburg-Gotha, de schoonbroer van Queen Victoria.
Litolff behield het repertoire, dankzij de blijvende populariteit van het Scherzo uit zijn Concerto symphonique nr. 4 voor piano en orkest. Litolffs substantiële productie van muziek voor piano solo, meestal virtuoze salonminiaturen, is echter volledig uit het zicht verdwenen, ook al werd hij in zijn beste jaren als componist en pianist vaak vergeleken met Liszt, zijn persoonlijke vriend. Ontdek op deze cd van de jonge, Tibetaanse pianiste, Tingyu Jiang (1996), naast 5 genrestukken, Litolffs 2 cycli “Arabesken”, opgedragen aan Charlotte, de vrouw van Ignaz Moscheles en “Opuscules”, waarvan de 2 “Vagabondes Polkas” opgedragen werden aan Comte Paul Chandon de Briailles (1821-1895), de toenmalige directeur van het champagnehuis… Moët et Chandon!
Tracklist:
6 Arabesken, Op. 65 (publ. 1854)
No. 1 Heimgedenken
No. 2 Polen
No. 3 Sehnsucht
No. 4 Der Gondolier
No. 5 Erwartung
No. 6 Frohes Wiedersehn
6 Opuscules, Op. 25 (publ. 1846)
No. 1 Tarantelle calabraise
No. 2, 2 Vagabondes Polkas: I
No. 2, 2 Vagabondes Polkas: II
No. 3 La Mazourka
No. 4 Valse styrienne
No. 5 Polonaise brillante
No. 6 Frohes Wiedersehn
Invitation à la Polka, Op. 31 (publ. 1846)
La Mazurka, Op. 109 (1861)
Valse élégante, Op. 107 (publ. 1861)
Une fleur du bal, Op. 77 (publ. 1853)
Scherzo, Op. 115 (publ. 1862)
Henry Litolff Piano Music Volume One First Recording Tingyu Jiang cd Toccata Classics TOCC0666