“Zijn Mozart combineert de helderheid van Christian Zacharias met de verfijnde nuances van Alfred Brendel en de warme klank van Daniel Barenboim”. Dit was het oordeel in Fono Forum over het pianospel van William Youn in de pianosonaten van Mozart. In een volgende uitgave kreeg zijn 2de Mozart cd, een ster als cd van de maand. Oehms Classics is trots om in co productie met BR Klassik, de Mozart cyclus van deze uitzonderlijke Koreaanse pianist te hebben voltooid, en alle vijf cd’s nu in een box te kunnen presenteren.
De bekroonde pianist William Youn (°1982) (foto) is door critici beschreven als “een echte dichter met soevereine, bravoure techniek van aanslag”. Na studies in Korea en in de VS, studeerde hij aan de Musikhochschule in Hannover en aan de Piano Academie aan het Como Meer. Hij werd gevormd door Karl-Heinz Kämmerling en Bernd Goetzke, Dmitri Bashkirov, Andreas Staier, William Grant Naboré en Menahem Pressler. William Youn won de Cleveland International Piano Competition, het Concorso Internazionale Alessandro Casagrande, de Shanghai Piano Competition en de Busoni Wettbewerb Bozen.
Hij woont nu in München, en speelt wereldwijd concerten, van Berlijn tot Seoul en New York. Youn speelt zuiver, transparant, genuanceerd en gearticuleerd. Hij heeft een wondermooie toon en fraseert optimaal met gecontroleerd pedaalspel. Hij speelt mooi geprofileerde doorwerkingen en speelt op een verfijnde wijze de variaties en dansante rondo’s. William Youn speelt de 18 Sonaten op een Bechstein concertvleugel D 282. Warm aanbevolen.
Mozarts eerste vier sonaten voor klavier en viool, K. 6-9 behoren tot zijn vroegste werken. Ze werden gecomponeerd tussen 1762 en 1764. Ze omvatten verschillende van zijn primeurs als componist. Het waren zijn eerste werken met viool, zijn eerste werken voor meer dan één enkel instrument, zijn eerste werken in meer dan één beweging en het waren zijn eerste werken in de Sonatevorm. Tot dan toe had hij enkel voor klavecimbel solo gecomponeerd. Mozart zou tussen de 6 en 8 jaar oud zijn geweest toen hij deze Sonaten componeerde. Daarom wordt verondersteld dat vader, Leopold, ze heeft genoteerd.
Alle vier van deze vroege sonaten worden immers bewaard in Leopolds handschrift. De vroege vioolsonaten van Mozart zijn klaviersonaten met vioolbegeleiding, wat trouwens duidelijk wordt door de oorspronkelijke titel, “Sonates pour le clavecin qui peuvent se jouer avec l’accompagnement de violon”. Het is dus legitiem om deze werken ook alleen op een klavier uit te voeren. Bij het componeren van deze vroege sonaten is Mozart mogelijks beïnvloed door de Duitse klavierspeler en componist Johann Schobert, die in Parijs woonde en werkte, toen de Mozarts daar arriveerden in november 1763. Schobert had al klaviersonaten gepubliceerd met vioolbegeleiding die mogelijks als model dienden voor de jonge Mozart.
Mozarts zes Sonaten voor klavier met begeleiding van viool (of fluit) en cello, K. 10-15, werden eind 1764 in Londen gecomponeerd tijdens de grootse tournee door Europa van de Mozart familie. Koningin Charlotte (foto), de echtgenote van koning George III, bestelde ze op 25 oktober en de composities werden op 18 januari 1765 aan de koningin opgedragen. Ze werden gepubliceerd als “Opus 3” van Mozart door zijn vader Leopold in Londen, waar de Mozarts van september 1764 tot na mei 1765, verbleven. Het klaviergedeelte was oorspronkelijk gecomponeerd voor klavecimbel. In tegenstelling tot andere werken van Mozart voor viool en klavier, werd de eerste editie afgedrukt met een afzonderlijke ad lib. cello-gedeelte voor alle zes sonaten.
De solo partij verdubbelt meestal enkel de belangrijkste noten van de linkerhand van de klavierpartij, op de manier van de vroege pianotrio’s van Haydn (bijv. Trio nr. 5 in G. minor, Hob. XV: 1), en van de sonaten (Op 2, WB 43-48) van de muziekleraar van koningin Charlotte, Johann Christian Bach (“De Londense Bach”). Johann Christian Bach sloot vriendschap met de jonge Mozart en had een belangrijke invloed op de evolutie van de stijl van de jonge componist. De Neue Mozart-Ausgabe omvat daarom de werken met de pianotrio’s, in tegenstelling tot de eerdere “Mozart Edition” en de verschillende edities van de Köchel-catalogus, die ze als vioolsonaten of fluitsonaten omschrijven.
Mozarts zes sonaten voor klavier en viool, K. 26-31, werden begin 1766 in Den Haag gecomponeerd. Ze waren opgedragen aan prinses Caroline van Nassau-Weilburg (foto) ter gelegenheid van de achttiende verjaardag van haar broer, Willem, de Prins van Oranje, en werden gepubliceerd als “Opus 4” van Mozart. Deze werken tonen een meer ontwikkelde componeertechniek ten opzichte van de reeksen voor Parijs (KV 6-9) en Londen (KV 10-15), hoewel, net als bij de andere, het klavier domineert en de viool als optioneel kan worden beschouwd. Mozart componeerde alle drie reeksen begeleidde sonaten terwijl hij door Noordwest-Europa trok. Dit soorten sonaten was niet populair in Salzburg. Mozart zou pas opnieuw naar het genre grijpen in 1777-1778, tijdens een reis naar Mannheim en Parijs.
Op deze nieuwe opname van Tomas Cotik (viool) en Tao Lin (piano) worden Mozarts zestien Vioolsonaten gespeeld op moderne instrumenten. Cotik heeft een warme toon die mooi contrasteert met de meer afstandelijke klank van de piano, vooral in het hogere register met een zacht volume. De opname is akoestisch niet helemaal optimaal, maar de zuiverheid van toon, declamatie en het samenspel van beide musici zijn dat wel. Dit is een fijne uitvoering van bijzonder fijne kamermuziek. Een aanrader.
William Youn Plays Mozart Sonatas Complete Edition 5 cd Oehms Classics OC 017
Mozart 16 Sonatas for Violin and Piano Tomas Cotik violin Tao Lin piano 4 cd Centaur CRC 3619/20/21/22