Op deze cd bundelde Alexandre Tharaud zijn krachten met Jean-Guihen Queyras om het werk van Marin Marais te verkennen op… piano en cello. Voortbouwend op hun respectievelijke ervaringen in de barokmuziek, zijn de twee topmusici de uitdaging aangegaan om de essentie van de Franse meester van de viola da gamba te presenteren. Ontdek o.a. La Reveuse en Suite No. 7 – Le badinage uit Le quatrième livre de pièces de viole en Les Folies d’Espagne (uit Pièces de viole, Livre II), nu eens niet gespeeld op gamba en klavecimbel, maar op cello en piano!
Tussen 1680 en 1728 bracht Marin Marais (1656-1728) (foto) het pièce de viole naar het toppunt van perfectie. Hij was een gedreven leraar, was ook de uitgever van zijn eigen muziek, en bedacht speciale tekens om bepaalde ornamenten voor het spel op de gamba aan te duiden. Marin Marais werkte het grootste deel van zijn leven aan het hof in Versailles en componeerde hoofdzakelijk voor zijn instrument, de viola da gamba (viole), en basso continuo. Hij begon zijn loopbaan als zanger in het koor van de Saint-Chapelle en leerde gamba spelen bij Nicolas Hotman en Monsieur de Sainte-Colombe. Hij bekwaamde zich verder bij Lully en speelde in het orkest van de Académie Royale de Musique, dat onder leiding stond van Lully. In 1676 kwam hij als musicus in dienst van het koninklijk hof, werd drie jaar later ‘Ordinaire de la chambre du roy pour la viole’, en in 1685 volgde zijn benoeming tot solist.
Tot 1715 diende hij onder de Zonnekoning en tot 1725 onder Louis XV. Marin Marais componeerde tussen 1686 en 1725, vijf boeken, getiteld “Pièces de Violes”, een verzameling van wel meer dan 550 stukken, de meeste voor zijn eigen instrument. De “Pièces en trios pour les flûtes, violons et dessus de viole avec la basse continue” (1692) stellen een totaal andere zijde van het werk van Marin Marais voor. Hij componeerde ze niet voor zichzelf en zijn eigen basgamba, maar eerder voor zijn collega’s, de musici van de “Chambre du Roi”. Marais baande met deze Trio’s, de weg naar een nieuw instrumentaal genre in Frankrijk. Samen met Lully was Marin Marais één van de eersten in Frankrijk die stukken voor een trio van twee dessus en een bas heeft gecomponeerd.
Jean-Guihen Queyras werd in 1967 in Montréal geboren maar verhuisde met zijn ouders naar Frankrijk. Na zijn studie aan het conservatorium in Lyon vervolmaakte hij zich in Duitsland. Vervolgens studeerde hij bij Timothy Eddy in de Verenigde Staten. Bij zijn terugkeer naar Frankrijk vervoegde hij zich bij het “Ensemble InterContemporain” van Pierre Boulez en onderhield contacten met Luciano Berio, György Ligeti, György Kurtág en Karlheinz Stockhausen. Queyras is docent aan de Musikhochschule Stuttgart en artistiek directeur van de “Rencontres Musicales” van de Haute-Provence. Zijn opname voor harmonia mundi van de zes suites voor cello solo van Bach (foto), werd door BBC Music Magazine bekroond als “Top cd”, en kreeg een Diapason d’or, CHOC du Monde de la Musique en 10 op Classica/Répertoire. Sinds november 2005 bespeelt Queyras een cello van Gioffredo Cappa (1696), uitgeleend door het Mécénat Musical Société Générale.
Alexandre Tharaud werd in 1968 geboren in Parijs en ontdekte de muziek dankzij zijn moeder, een danslerares, en zijn vader, eigenaar van een Citroën-garage. Zijn vader deed hem optreden als figurant in de theaters van Noord-Frankrijk, waar het gezin vaak de weekends doorbracht. Op initiatief van zijn ouders begon hij op zijn vijfde met piano bij Carmen Taccon-Devenat, een leerlinge van Marguerite Long. Hij ging op 14-jarige leeftijd naar het conservatorium van Parijs, waar hij op zijn zeventiende een eerste prijs won in de klas van Germaine Mounier. Hij perfectioneerde zich bij Théodore Paraskivesco en ontving advies van Claude Helffer, Leon Fleisher en Nikita Magaloff. In 1987 won hij de Maria-Canals Internationale Competitie in Barcelona en, een jaar later, de Città di Senigallia Competitie in Italië. In 1989 ontving hij de tweede prijs op de internationale wedstrijd in München. Zijn carrière groeide snel in Europa en vervolgens in Noord-Amerika en Japan.
Tracklist:
Suite en la mineur / A minor, Troisième Livre de Pièces de viole
1 Prélude
2 Gavotte
3 Musette (Suite en la mineur / A minor, Quatrième Livre de Pièces de viole)
4 Second Livre de Pièces de viole : Couplets des Folies d’Espagne
5 Suite d’un goût étranger, Quatrième Livre de Pièces de viole : La Rêveuse
Suite en mi mineur / E minor, Cinquième Livre de Pièces de viole :
6 Fantaisie
7 Grand Ballet
8 Sarabande
9 Le Tableau de l’Opération de la Taille (Suite en mi mineur (Cinquième Livre)
10 Couante (Suite en la mineur / A minor, Troisième Livre de Pièces de viole)
11 Anonyme Les Regrets (Suite en mi mineur / E minor, Deuxième Livre de Pièces de viole) Transcription pour violoncelle solo Les Regrets
12 Prélude
13 Sarabande grave
14 Sonate à la Marésienne : Très vivement – Gravement
15 Le Badinage (Suite d’un goût étranger, Quatrième Livre de Pièces de viole)
Transcription pour piano solo
16 Gigue – Double
17 Allemande
Marin Marais Jean-Guihen Queyras Alexandre Tharaud cd harmonia mundi HMM902315