Ontdek de laatste cd in de reeks opnamen van arrangementen voor piano van werk van Bach en hernieuwde, verfrissende versies van Bachs Klavier- en Kamermuziek.
De Duitse pianiste Angelika Nebel (foto) uit Berlijn, studeerde aan de conservatoria van Stuttgart en Hannover, waar ze werd opgeleid door Jürgen Uhde en Hans Leygraf. Haar repertoire omvat solo-, kamermuziek- en orkestmuziek van de 18de tot de 21ste eeuw, die ze op verschillende festivals speelde, in de Alte Oper in Frankfurt, op het Schumann-Festival in Düsseldorf, de Semperoper in Dresden, tijdens de Darmstädter Tage voor hedendaagse muziek en in het klooster San Domenic in Pistoia in Italië. Ze speelde concerten in verschillende Europese landen en in Zuid-Korea. Ze speelt daarnaast ook regelmatig samen met het “Delian Quartet” (Adrian Pinzaru, Georgy Kovalev, Miriam Prandi en Andreas Moscho).
Van Bachs muziek is een ontelbaar aantal arrangementen voor piano solo gemaakt. Ze vormen een wereld op zich. Met haar tweede cd “Opus Magnum II”, eindigt de reeks uitgaven door Angelika Nebel van transcripties van werken in alle grote en kleine terts toonaarden van J.S. Bach. Eerder verschenen op het label Hänssler de cd’s “Opus Magnum I”, “Bach Metamorphosis” en “Bach Illuminationes”. Ditmaal staat in het eerste deel van het programma, instrumentale muziek van Bach centraal, preludes, fragmenten uit een Partita, een Vioolsonate en een Suite voor luit. In het tweede deel worden fragmenten uit Bachs cantaten en Mattheus-passie verlevendigd. Angelika Nebel profileert dit keer de tegenstelling tussen de romantische arrangementen van Rachmaninov, Ziloti en Richard Burmeister, (leerling van Liszt), en de meer sobere arrangementen van Antonio Tirabassi, Cortot, Emile Naoumoff, Goldberg en Frank Zabel.
Op de cd staan de bewerkingen van de Paraphrase über das Präludium Nr. 3 uit het “Wohltemperierten Klavier” II, BWV 555, het Andante uit de Vioolsonate BWV 1003 door Alexander Siloti, de Prelude uit de Partita voor viool BWV 1006 en de fuga uit de Vioolsonate BWV 1003 door Rachmaninov, de Gavotte uit de Suite voor luit BWV 853 door Tirabassi, de Prelude nr. 8 door Burmeister, “Betrachte, meine Seel’ mit ängstlichem Vergnügen; Aus Liebe will mein Heiland sterben” uit de Matthäus-Passion door Naoumoff, de Arioso uit het klavierconcerto BWV 1056 van Cortot, “Schafe können sicher weiden” uit de cantate BWV 208 van Goldberg, en “Erbarme dich, mein Gott” uit de Matthäus-Passion van Frank Zabel. Alweer een bijzonder origineel programma, bijzonder doorvoeld, doordacht en mooi gespeeld. Een heuse aanrader.
Speculation on J.S. Bach
De kamermuziek van Bach werd vaak herwerkt en aangepast. Zijn weinige overgebleven Triosonaten bv., voor de traditionele combinatie van twee melodie-instrumenten en continuo, dateren vermoedelijk uit zijn jaren in Weimar en Köthen. Bach herzag enkele van deze werken in Leipzig en verwerkte ze opnieuw tot sonaten voor een melodie-instrument met klavecimbel obbligato, voor de concerten die hij speelde in het koffiehuis van Zimmerman. Helaas zijn er maar weinig van die manuscripten overgebleven, en bestaan er alleen later gemaakte arrangementen met beperkte aanwijzingen over hun oorspronkelijke vorm en instrumentatie. Vooraanstaande Bach geleerden zijn het erover eens dat Bach, net als Händel en Telemann, een belangrijke bijdrage moet hebben geleverd aan het hoofdgenre van de 18de-eeuwse kamermuziek. Dienaangaande is er echter een hiaat in de catalogus van de werken van de Thomaskantor. Dit programma werd daarom opgevat als een nieuwe benadering van enkele van deze verloren gegane Triosonaten en Sonaten, met arrangementen van Michael Form van koraalbewerkingen en enkele klavierwerken. De uitvoerders zijn Michael Form (blokfluit), Marie Rouquié (viool), Étienne Floutier (viool) en Dirk Borner (klavecimbel).
Op de cd staan de Fluitsonate in A, BWV 1032 (gereconstrueerd door Michael Form), uit Das Orgelbüchlein: “O Mensch, bewein’ dein Sünde groß”, BWV 622 (Arr. voor Kamer Ensemble), uit de 6 Schübler Choralen: “Kommst du nun, Jesu, vom Himmel herunter”, BWV 650 (Arr. voor Kamer Ensemble), de Viola da gamba Sonate in D, BWV 1028 (gereconstrueerd door Michael Form), de Choralbearbeitung über “Jesu meine Freude” (naar Bachs BWV 794), uit Das Orgelbüchlein: “Wenn wir in höchsten Nöthen sein”, BWV 641 (Arr. voor Kamer Ensemble), het Largo & Allegro, BWV Anh. 111, uit de 18 Leipziger Choralen : “Herr Jesu Christ, dich zu uns wend”, BWV 655, het Trio in g, BWV 584, “Allein Gott in der Höh sei Ehr”, BWV 676, uit Das Orgelbüchlein: “Ich ruf’ zu dir, Herr Jesu Christ”, BWV 639, uit de 18 Leipziger Choralen : “An Wasserflüssen Babylon”, BWV 653, de Choralbearbeitung über “Wer nur den lieben Gott lässt walten” (naar Bachs BWV 797), de Prelude & Fuga in e, BWV 548 “Wedge”, en uit het “Das Wohltemperierte Clavier”, Boek 2, de Prelude in g, BWV 885. Een hoogst originele, gevarieerde, aangename en sfeervolle Bach cd. Warm aanbevolen.
Bach Opus Magnum vol 2 pianotranscripties Nebel cd Hänssler Classic HC17075
Speculation on JS Bach Reconstructed chamber music & chorals Michael Form Marie Rouquié Étienne Floutier Dirk Borner cd Pan Classics PC10384