De Canadese pianist Stewart Goodyear (°1978) uit Toronto, viert met deze cd Glenn Goulds debuutalbum uit 1952 in Montreal. Goodyear is altijd al geïnspireerd geweest door Goulds muzikaal nalatenschap. Op de cd staan composities van Orlando Gibbons, Sweelinck, Johann Sebastian Bach, Johannes Brahms en Alban Berg.
“Het was in het jaar waarin Glenn Gould (foto) overleed (1982), dat ik voor het eerst zijn legendarische naam hoorde en het was zijn Bach die me in zijn pianospel introduceerde”, vertelt Stewart Goodyear (foto). “Zijn klank, meeslepend en compromisloos, trof me meteen. Het was geen klank, louter omwille van de schoonheid, maar een klank als individuele waarheid. Mijn beslissing om het programma van Glenn Gould op te nemen kwam meteen nadat ik het in Montreal had uitgevoerd. Terwijl ik een eerbetoon bracht aan één van de grootste, Canadese legendes, overvielen mij jeugdherinneringen, het opgroeien in Toronto, (de geboortestad van Gould), het studeren aan het Royal Conservatory, Goulds huis “alma mater”, en als Canadees, het land van Gould.
Met een goed begrip van de manier waarop Gould speelde, geeft Goodyear bv. Goulds ongewone benadering van Brahms, die resoluut onsentimenteel was, perfect weer. Zijn uitvoering van de Sonate van Alban Berg volgt de visie van Gould, zij het met een vollere, meer resonerende pianoklank dan de klank waar Gould zelf de voorkeur aan gaf.
“Ik had de grote eer om exact hetzelfde programma te spelen, waarmee Gould zijn Amerikaans debuut presenteerde voor de Phillips Collection, en waarmee hij zijn debuut maakte bij de “Ladies Morning Music Club” in Montreal. Nooit eerder had een concertprogramma zoveel betekenis voor mij”, onthult Goodyear. Hei is dit bijzonder programma dat hier op de cd werd opgenomen.
“Mijn favoriete opname van Glenn Gould”, vervolgt Goodyear, “is zijn album van Brahms’ Intermezzi. Ik voelde, door die opname, dat ik beter en meer begreep wie Gould als kunstenaar was. Enerzijds was Gould de gepassioneerde maar strenge theoreticus, danser en zanger. In Brahms hoorde ik eindelijk Gould als salonartiest, als de gezellige huisgenoot in zijn zomerhuis in Lake Simcoe” (foto).
De composities zijn geordend naar muziekhistorische perioden. Als voorbeelden uit de dansende en experimenterende Renaissance, “Lord Salisbury’s pavan and galliard” uit 1612, van Orlando Gibbons en de chromatische Fantasie van Jan Pieterszoon Sweelinck. Uit de numerieke en gestileerde barok, de driestemmige Inventies nrs. 8 in F, BWV 794, 7 in e, BWV 793, 4 in d, BWV 790, 14 in Bes, BWV 800 en 11 in g, BWV 797, gecomponeerd in Cöthen in 1723, van Johann Sebastian Bach, en zijn Partita nr. 5 in G, BWV 829 uit 1726-1731, gecomponeerd in Leipzig. Als prachtige voorbeelden uit de innemende Romantiek, het Intermezzo nr. 2 uit op. 118 en het Intermezzo nr. 3 uit op. 117 van Brahms. Magnifiek! Als voorbeeld van de (vroege) 20ste eeuw, de imponerende Sonate op. 1 uit 1907-1908 van Alban Berg. Als bis, de ontroerende Aria uit Bachs “Goldberg Variaties”, BWV 988. Een heel, heel originele en belangrijke cd met een fantastisch gespeeld, schitterend programma, Ontzettend mooi. Niet te missen!
For Glenn Gould Stewart Goodyear cd Sono Luminus DSL 92220