Hippe muziek op historische instrumenten. Heeft u ooit een 18de-eeuws pianoforte, een violone uit 1560 en een historisch drum- en percussie kit gehoord, die hedendaagse muziek spelen vol improvisatie en groove? Op de nieuwste cd van het Rembrandt Frerichs Trio is deze onwaarschijnlijke combinatie te horen. En hoe!
Rembrandt Frerichs (foto) is een Nederlandse jazzpianist die op 22-jarige leeftijd reeds debuteerde op het North Sea Jazz Festival. Hij werkte samen met onder meer saxofonist Michael Brecker, die over hem zei: “This guy sounds great”. Brecker was niet de eerste de beste. Hij was de oprichter van één van de eerste jazzrock groepen, “Dreams”. In de jaren 1973-74 speelde hij samen met de pianist Horace Silver en de drummer Billy Cobham. Later richtten Michael en zijn broer Randy, de jazzrock formatie “the Brecker Brothers” op. In de jaren ‘70 en ‘80 speelden de broers mee in studiosessies van o.a. Funkadelic, Bootsy Collins, Steely Dan en de J. Geils Band, en op tournees met de groepen van Joni Mitchell, James Taylor en Paul Simon. Na het succes van de “Brecker Brothers” ontstond de groep “Steps Ahead”. Deze band werd opgericht door vibrafonist Mike Mainieri en bestond daarnaast uit drummer Peter Erskine, toetsenist Don Grolnick en bassist Eddie Gomez. U zal dus maar van iemand als Michael Becker, een dergelijk compliment krijgen!
Rembrandt speelt in diverse eigen ensembles, zoals bv. in het “Rembrandt Frerichs Trio” en “Levantasy”. Frerichs is hoofdvakdocent jazzpiano aan het conservatorium van Tilburg en werkt als gastdocent aan de conservatoria van Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Ook is hij artistiek leider van enkele culturele podia, zoals het Rabo Jazz Festival (Oud-Beijerland), de Waterfront Jazz Club (Almere) en de Regentenkamer (Den Haag). Zijn debuut-cd, “Self Portrait” (2007), werd genomineerd voor een Edison Award en was “Album van de week” op “London Jazz Radio”.
Het Rembrandt Frerichs Trio is al 12 jaar actief op de internationale concertpodia. Naast Rembrandt Frerichs, wordt het trio gevormd door de beroemde bassist en componist Tony Overwater – winnaar van de Nederlandse VPRO / Boy Edgar Price – en percussie-innovator en componist Vinsent Planjer (foto). Het trio speelde reeds verschillende keren op het North Sea Jazz Festival en heeft elk jaar een druk tourschema. Dit jaar toerden ze onder meer naar Iran, Taiwan, Indonesië, het Barbican Centre in Londen en in Europa.
Pianist Rembrandt Frerichs ontwikkelde een unieke speelstijl op de pianoforte, een idee dat voortkwam uit zijn vele samenwerkingsverbanden met musici uit het Midden-Oosten. In zijn spel laat hij zich naast de Amerikaanse jazztraditie ook beïnvloeden door Arabische muziekstijlen en filosofie. Het “National Musical Instrument Fund” liet een instrument bouwen, op maat gemaakt voor Rembrandt, door Chris Maene in België. Chris Maene bouwde een pianoforte uit 1790 na, een soortgelijk instrument als waarop Mozart speelde.
Als antwoord hierop begon Tony Overwater violone te spelen, de zessnarige voorloper van de contrabas. Vinsent Planjer vulde dit aan met een onconventionele verzameling percussie-instrumenten van over de hele wereld, de zogenaamde “Whisperkit”. Frerichs bespeelt daarnaast ook, net als op zijn vorige cd “A Long Story Short”, een harmonium uit de 19de eeuw. Deze mix van geluiden is nog nooit eerder gehoord, niet in de klassieke muziek en niet in de jazz. Het gekozen repertoire is al even ongewoon. Het trio speelt nl. zowel originele composities, barokrepertoire als moderne improvisaties, tot zelfs Herbie Hancocks jazzrock hit “Butterfly”. Buitengewoon!
Het Rembrandt Frerichs Trio laat horen dat instrumenten uit vervlogen tijden, volkomen modern kunnen klinken in een nieuwe context. U ervaart als luisteraar een nieuwe klank, maar die desondanks op een of andere vreemde manier, toch vertrouwd in de oren klinkt. Heel bijzonder. Rembrandt Frerichs verbond reeds in 2012 de Amerikaanse aan de Europese traditie op zijn cd “Continental”. Op “A Long Story Short” experimenteerde hij met Arabische maatsoorten. Deze invloeden hoort u ook op de cd “The Contemporary Fortepiano”.
Hier nemen historische instrumenten de plaats in van de elektronica. Subtiel, lineair drumwerk wordt afgewisseld met abstractere, ritmiek. Dit alles resulteert in een sfeervolle luisterervaring. De instrumenten passen nl. bijzonder goed bij het intiem karakter van de muziek, vooral in die nummers waarin invloeden uit de Arabische muziek en barokmuziek gecombineerd werden. De poëzie van de Arabische muziek wordt door het zacht timbre van de fortepiano en de violone geïntensiveerd. De sfeer van de Franse barok in ‘Le Badinage’ is meer dan overtuigend. De cd werd opgenomen in de Lutherse Kerk in Groningen. Heel, heel bijzonder, hoogst origineel en vernieuwend. Niet te missen!
Rembrandt Frerichs Trio The Contemporary Fortepiano cd Just Listen Records/Challenge Records