“Respighi, Roman Trilogy. Pines of Rome, Fountains of Rome, Roman Festivals”, door het  Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI o.l.v. Robert Treviño op het label Ondine. Magnifiek!

Componist Ottorino Respighi - Classics To Go

Componist Ottorino Respighi - Classics To Go

De Italiaanse componist Ottorino Respighi (1879-1936) wordt vooral bewonderd om zijn meesterlijke instrumentatie. Op deze cd ontdekt u enkele van zijn bekendste orkestwerken, “Fontane di roma”, “Feste Romano” en “Pini di Roma”, bekend als de Romeinse trilogie.

Six of the best works by Respighi | Classical Music

Respighi’s fascinatie voor de Eeuwige Stad, waar hij sinds 1913 woonde, komt nergens beter tot uiting dan in de drie symfonische gedichten die de zogenaamde Romeinse Trilogie vormen. De Sinfonia Drammatica uit 1914 toont nog de blijvende invloed van Brahms en Franck. Maar slechts een jaar later schudde hij eindelijk de ketenen van de romantiek van zich af en bood hij een eerste glimp van het opmerkelijk kleurgebruik dat al snel het kenmerk van zijn orkestcomposities zou worden. Misschien wel het bekendste deel van de trilogie is gewijd aan de Zwitserse den, een iconische boom die een kenmerkend kenmerk van de stad was – en nog steeds is. Niet toevallig, toen Respighi in 1930 zijn droomhuis op Monte Mario betrok, noemde hij het “Villa i Pini”. Volgens zijn vrouw Elsa, hielpen de hoge pijnbomen die de tuin van de villa beschaduwden, hem de gemoedsrust te vinden waar hij al zijn hele leven naar op zoek was.

De Romeinse trilogie is een cyclus van drie symfonische gedichten in suitevorm, waarin de stad Rome centraal staat. Het betreft Fontane di Roma (Fonteinen van Rome), Pini di Roma (Pijnbomen van Rome) en Feste romane (Romeinse feesten). Deze symfonische gedichten maakten Respighi’s naam onsterfelijk. In zijn ‘Pini di Roma’ uit 1923 beschreef Respighi vier locaties in de Eeuwige Stad, elk met een andere historische achtergrond.

De delen zijn “I pini di Villa Borghese” (kinderen spelen rond de bomen en we horen hen dansen, spelen en springen), gevolgd door “Pini presso una catacomba”, een serene en sombere scène alsof ze letterlijk uit de catacomben komt, daarna “I pini dei Gianicolo” (Janiculum), muziek die de nachtelijke sfeer weergeeft. In dit stuk moet men trouwens in de orkestversie met behulp van een bandopname, een nachtegaal laten zingen. Als laatste, “I pini della Via Appia”, waarin Respighi de Romeinse legioenen verklankt die ’s ochtends langs de Via Appia de stad uittrekken.

“Fontane di Roma”, werd gecomponeerd tussen 1914 en 1916 nadat Respighi zich in 1913 gevestigd had als professor voor compositie aan het Liceo Musicale di Santa Cecilia in Rome. Rome was toen het centrum van het Italiaans orkestleven, dat in Italië, traditioneel in de schaduw stond van de dominante rol van de opera. Het succes van deze compositie spoorde Respighi aan verder te gaan met componeren voor orkest. In 1919 werd het Liceo omgedoopt tot het conservatorium Santa Cecilia, en Respighi werd in 1923 directeur. Tijdens deze (administratieve) erebaan die hij drie jaar uitoefende componeerde hij “Pini di Roma” en met het wereldwijd succes van deze suite werd hij rijk.Respighi and the Twin Fountains of Valle Giulia, Rome - Walks in Rome (Est.  2001)

La fontana di Valle Giullia all’alba is een muzikale beschrijving van deze fonteinen tijdens het ochtendgloren. Ten tijde van deze compositie lagen deze fonteinen nog in een rustige pastorale omgeving, maar ze zijn nadien opgeslokt door een gedeelte van de voorstad van Rome. De muziek ontwaakt langzaam. We horen murmelende strijkersfiguren en in de verte beschrijft Respighi het passeren van het vee dat in de ochtendmist naar de wei wordt gedreven.

De majestueuze Fontana del Tritone aan de Piazza Barberini horen we in het fel zonlicht van de ochtend. Respighi haalde zijn inspiratie uit het eerste boek van Ovidius’ Metamorfosen, evenals de maker van deze fontein, Gian Lorenzo Bernini. Midden op de dag speelt zich deze hommage aan de Trevi fontein af. De bescheiden fontein, die op de top van een heuvel is gebouwd die over de Sint Pieter kijkt, wordt in dit deel beschreven tijdens de zonsondergang. Men hoort de zachte avondbries, een aantal gracieuze vogels zingen en de sterren fonkelen.Concerto diretto da Robert Trevino - Teatro La Fenice

De Mexicaans-Amerikaanse dirigent, Robert Treviño (1984), groeide op in Fort Worth in Texas. Zijn familie worstelde om rond te komen en ze werden geconfronteerd met vooroordelen in de overwegend blanke buurt waarin ze woonden. Na de middelbare school ging Treviño naar de Universiteit van Texas in Arlington, waar hij zijn eigen orkest oprichtte en begon met dirigeren. Hij studeerde vervolgens aan de Roosevelt University in Chicago. Treviño studeerde bij Leif Segerstam, Kurt Masur, Michael Tilson Thomas en David Zinman en maakte zijn professioneel debuut als dirigent in 2003 op 20-jarige leeftijd in het Duitse Wuppertal. In 2010 won hij met uitmuntendheid, de James Conlon-prijs voor dirigeren op het Aspen Music Festival and School. Treviño maakte als gastdirigent op korte termijn, zijn debuut op een aantal toplocaties, waaronder het Bolshoi Theatre in plaats van Vassily Sinaisky in een productie van Verdi’s Don Carlo in december 2013 en in juni 2017 bij het London Symphony Orchestra in plaats van Daniel Harding in een uitvoering van Mahlers Derde symfonie. In februari 2018 nam Treviño de plaats in van Donald Runnicles voor het Tonhalle Orchester Zürich in een uitvoering van Mahlers Vijfde symfonie.Robert Treviño - Wikipedia

Hij was ook gastdirigent van het Leipzig Gewandhaus, de Wiener Symfonie, Munich Philharmonic, London Philharmonic, Orchestre National de France, São Paulo Symphony Orchestra, Dresden Philharmonic, Helsinki Philharmonic, San Francisco Symphony, Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia en het Filharmonisch Orkest van Sint-Petersburg. Van 2009 tot 2011 was Treviño adjunct-dirigent bij de New York City Opera. Vervolgens was hij van 2011–2015 associate conductor van het Cincinnati Symphony Orchestra (CSO).Voor het seizoen 2017-2018 nam Treviño de rol van muzikaal leider van het Baskisch Nationaal Orkest op zich, als opvolger van de Duitse dirigent Jun Märkl. In juni 2018, werd het contract van Treviño met het orkest verlengd tot en met het seizoen 2021-2022. In het najaar van 2019 werd Treviño ook de chef-dirigent van het Malmö Symphony Orchestra, als opvolger van Marc Soustrot. In oktober 2019 tekende hij bij het label Ondine.Concerti: La Stagione 2022 dell'Orchestra Sinfonica della Rai | da gennaio  a maggio 2022 - Mobmagazine

Tracklist:

Fountains of Rome:

The Fountain of Valle Giulia at Dawn

The Triton Fountain in the Morning

The Trevi Fountain at Noon

The Villa Medici Fountain at Sunset

Roman Festivals inspired the musical tone poems of Respighi – Historical  articles and illustrationsHistorical articles and illustrations | Look and  Learn

Roman Festivals:

Circus Games

The Jubilee

The October Harvest

The Epiphany

I pini di Roma sono in pericolo: un insetto chiamato cocciniglia tartaruga  li sta uccidendo | Ohga!

Pines of Rome:

The Pines of the Villa Borghese

Pines Near a Catacomb

The Pines of Janiculum

The Pines of the Appian Way

Ottorino Respighi - Wikipedia

Ottorino Respighi - Wikipedia

Respighi, Roman Trilogy Pines of Rome Fountains of Rome Roman Festivals Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI cd Ondine ODE14252

https://www.stretto.be/2021/02/19/respighi-concerto-allantica-ancient-airs-dances-suites-nos-1-3-op-het-label-naxos-heerlijk-mooi/