Peter Voskuil, “Boudewijn de Groot oeuvreboek De verhalen van alle liedjes”, een uitgave van Unieboek | Het Spectrum. Indrukwekkend!

Testament, Het land van Maas en Waal, Verdronken vlinder, Prikkebeen, Als de rook om je hoofd is verdwenen, Jimmy en Avond, maar ook Pastorale, Malle Babbe en Annabel, het oeuvre van Boudewijn de Groot is rijk en strekt zich uit over zeven decennia. U leest er alles over in dit rijk geïllustreerd, allesomvattend boek.

De Taalschatten: Peter Voskuil over Boudewijn de Groot | NPO Radio 1

Aan de vooravond van zijn tachtigste levensjaar sprak Boudewijn de Groot vele tientallen uren met muziekjournalist Peter Voskuil (foto). Ze luisterden elk officieel uitgebracht liedje terug waar hij als artiest, songwriter, producer of gastmuzikant bij betrokken was. Album voor album, liedje voor liedje, noot voor noot. Dit zijn de verhalen achter al zijn liedjes. Aangevuld met historische documenten en zeldzame, niet eerder gepubliceerde fotografie uit tal van archieven (waaronder ook dat van hemzelf) is dit het ultiem, geautoriseerd standaardwerk over zijn carrière.Lennaert Nijgh - Wikipedia

Lennaert Nijgh (1945-2002) (foto) werd beroemd in Nederland als tekstschrijver van hits van Boudewijn de Groot. De eerste samenwerking van Nijgh met De Groot was in een 8mm-filmpje dat Nijgh maakte en waarin De Groot twee liedjes zong. Nieuwslezer Ed Lautenslager was onder de indruk van die liedjes, zag een toekomst in Nijgh en De Groot als liedjes schrijvend duo en bracht hen in contact met platenmaatschappij Phonogram. Dat Boudewijn De Groot in de jaren zestig kon uitgroeien tot protestzanger en troubadour van de flowerpower had hij mede te danken aan de teksten van Lennaert Nijgh. Hun eerste hit was “Een meisje van 16”. De tweede, “Welterusten, meneer de president”, vestigde de naam van Boudewijn De Groot als protestzanger.Boudewijn de Groot over nieuw oeuvreboek en zijn band met Antwerpen: “Ik  heb hier ooit nog enkele maanden gewoond, een heerlijke periode was dat”  (Antwerpen) | Gazet van Antwerpen Mobile

Op 14 mei 1964 toog De Groot, met zijn akoestische gitaar, naar de Phonogram Studio’s in Hilversum om een aantal nummers op te nemen. De nummers Strand, Sexuele voorlichting, Élégie Prenatale en Refrein voor… werden op single uitgebracht, maar bereikten de hitlijsten niet. Hierop schreef hij zich in voor het talentenprogramma Nieuwe oogst. In 1966 werd het nummer “Welterusten Meneer de President” op single uitgebracht. Het nummer, dat een aanklacht aan het adres van Lyndon B. Johnson was tegen de Vietnamoorlog, bereikte dat jaar de negende positie in de Top 40, waarmee Boudewijn De Groot zijn naam definitief vestigde. Onder invloed van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van The Beatles, wilden Nijgh en De Groot een ultieme hippieplaat maken. Het resultaat werd “Picknick”, waarop geëxperimenteerd werd met psychedelische teksten en muziek. De plaat werd enthousiast ontvangen en bekroond met een Edison en een gouden plaat.

Na “Een Vreemde Vogel”, de Nederlandse film uit 1967, met Boudewijn de Groot, Martine Bijl, Jan Blokker en Ramses Shaffy, waarvan het scenario en de regie van Lennaert Nijgh waren, ervoer Boudewijn De Groot de teksten die Lennaert Nijgh eind jaren zestig, schreef, echter als steeds minder passend bij zijn imago. Voor het in 1968, tot een breuk kwam, maakten ze nog grote hits als “Het Land van Maas en Waal” (met als B-kant Testament) en “Prikkebeen”. In 1973 werd de samenwerking hervat met de lp “Hoe sterk is de eenzame fietser”. Het album werd een groot succes. Begin jaren ’90, woonden Nijgh en De Groot zelfs enige tijd samen. De Groot trouwde in 1995, met Nijghs tweede echtgenote, Anja Bak. Nijgh schreef ook teksten voor Marcel, de zoon van Boudewijn.

“Dit boek gaat over mijn liedjes en mijn carrière, en de achtergronden daarvan”, vertelt de zanger in het Voorwoord. “Officieel laat ik die carrière altijd beginnen op 14 mei 1964, mijn eerste dag in een platenstudio. Ik zou het begin ook eerder kunnen dateren, op de avond in februari 1964 dat Lennaert en ik zijn filmpje, ‘Feestje bouwen’ vertoonden in familiekring waar ook de toenmalige nieuwslezer Ed Lautenslager aanwezig was. Hij raadde ons aan iets met liedjes te gaan doen en dat was dus de eerste aanzet. Maar mijn eerste officiële optreden voor een ‘neutraal’ publiek was al in het najaar van 1961. In de aula van het Eerste Christelijk Lyceum, waar ik zelf geen leerling was, maar mijn school, het Coornhert Lyceum, had toen geen aula. Het was een optreden niet alleen voor leerlingen maar ook familie, vrienden en kennissen. In een zaal met een echt podium. Ik was toen nog niet van plan er ook een carrière van te maken, maar er werd wel iets gezaaid”.

“Belangrijker voor mij in dit verband echter, zo besefte ik veel later”, zo vervolgt hij, “waren mijn vroege kinderjaren in Haarlem. Naast ons, op de Emmakade, woonden twee ongetrouwde zusters waar ik regelmatig kwam en ook wel logeerde. De ene een keurige, statige dame, de andere een gezellig soort ’tante Julia’. In noemde hen ook tante Miep en tante Rie. En daar werd ik voorgelezen uit het ‘Winterboek’ van Paulus de boskabouter, Hatsji Bratsji’s toverballon (als ik me de titel goed herinner) en de sprookjes van Grimm (de uitvoering met tekeningen van Anton Pieck) vol moeilijke woorden. Ik hoorde er bij het voorlezen al heel vroeg moeilijke woorden. Daarnaast leerde ik er ook tientallen liedjes: kleuterliedjes, sinterklaasliedjes, kerstliedjes, het hele repertoire. Ik kende ze al snel uit het hoofd en zong met veel plezier en enthousiasme mee. Ik hield van taal en vooral van zingen. Aan de twee zusters heb ik het dus te danken dat muziek en taal als het ware al vroeg vorm kregen. En om die reden is die combinatie de basis van dit boek.”Boudewijn de Groot over Oeuvreboek: 'Het is een mooie, rijke, carrière  geweest' (Shownieuws)

Het boek is verdeeld in 4 hoofdtukken, I. Centrum Alle officieel solo uitgebrachte studiosingles en – albums met oorspronkelijk materiaal, II. Periferie Curiosa, Engels- & Duitstalige nummers, samenwerkingen en live-opnames, III. Achterland Hits voor anderen, Boudewijn als producer en een lijst van zijn gastoptredens, en IV. Nawerk Met hit noteringen, een tournee-overzicht, verantwoording en register. Complementair bij deze hoofdstukken zijn de hit noteringen Top 40, het overzicht van de ep’s, promo’s en de tournees. Fenomenaal!The Beat Goes On maart- René Nodelijk- Sound of the Sixties- Peter Voskuil  Dutch Mountains - YouTube

Peter Voskuil geldt sinds de verschijning van zijn boek “Dutch Mountains”, als een autoriteit op het gebied van de Nederlandse pophistorie. Eerder schreef hij trouwens al de biografie van Lennaert Nijgh.Boudewijn de Groot: 'Herinneringen heffen de eenzaamheid op' - NRC

Boudewijn de Groot: 'Herinneringen heffen de eenzaamheid op' - NRC

Boudewijn de Groot oeuvreboek De verhalen van alle liedjes Peter Voskuil Unieboek | Het Spectrum 528 bladz. geïllustreerd ISBN 9789000388882

https://www.stretto.be/2019/08/22/peter-van-dyck-watskeburt-lage-landen-een-eigenzinnige-canon-van-het-nederlandstalige-lied-een-monumentale-uitgave/